Två argument brukar återkomma när man pratar om att göra det möjligt för fler att välja cykel som transportmedel. ”Alla kan inte cykla” är det ena, ett argument vi varit inne på tidigare, till exempel när vi skrev om cykeln som ett sätt att öka den personliga friheten för funktionsnedsatta. Det andra som brukar dyka…
Hur mycket spillyta får trafiken?
Häromdagen läste vi att Kungsgatan ska byggas om. Och då får biltrafiken ”maka på sig”. Det blev ett väldigt rabalder, för vad som i sak bara är en justering av bredd. För ”maka sig” betyder egentligen inte så mycket, biltrafiken kommer ha precis lika många körfält som förut, enda skillnaden är att de blir lite…
Får man stänka ner andra?
Måste man ha stänkskärmar? För den icke-cyklande kan det verka som en konstig fråga, varför skulle man inte vilja ha det? Men det har visat sig vara likt hjälmdebatten, en fråga som några har starka åsikter kring. Rätten att slippa stänkskärmar alltså. En som berörde det var DN:s ledarskribent Erik Helmersson häromveckan: ”Ett fenomen är…
BMW stryper hastigheten
Vi är ju många som slagits över hur lätt och snabbt det gick att få igenom att elscootrar ska ha ”geofencad” hastighetsgräns. Alltså att maxhastigheten automatiskt stryps när man kör i vissa områden. Nu ser vi att biltillverkaren BMW ger sig in i… elcykel… elmoped… elnågontingbranschen med sitt koncept ”Vision Amby”: ”With the BMW i…
Skyltar gäller inte cyklister
Som tidigare nämnts här på bloggen, så gäller inte skyltar cyklister, det vet ju alla. Ja, förutom när de gör det, typiskt cyklister att skita i alla regler. Här är vi i Sundbyberg, kommunen som anlägger cykelbanor där de sedan förbjuder cykling. Eftersom cyklar också är fordon. Ja, förutom när de inte är det. Sånt…
Stolpar bör inte placeras i vägbanan
På tal om fredagens post, så fick vi av vaken läsare tips om Transportstyrelsens remissversion av ”Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om egenskapskrav för vägar, gator, spårvägar och tunnelbanor (byggregler)” från i höstas. Vi saxar fritt: Gång- eller cykelbanor bör möbleras på ett sådant sätt att risken minimeras för att fordon och trafikanter stöter i,…
En stolpe flyttar man inte så lätt
Kommer vi någonsin slippa skriva om stolpar, tänkte han trött bakom tangentbordet. Men. Cykelandelen i Stockholmsregionen är, och har i alla dokument vi sett varit sju procent de senaste fem-tio åren. Om nio år, 2030, ska den siffran vara uppe i tjugo procent. Vi saxar lite ur den gamla statliga utredningen från 2012: Efter andra…
GRINDEN IGEN!
Ja, gud, man får vara tacksam som trött fritidbloggare för att världen är så frikostig med ämnet att skriva om, igen och igen och igen och igen. Här kommer därför senaste nytt om grinden i Kungens Kurva. Den som alltså hamnade i det regionala cykelstråket för nästan exakt två år sedan. Som var en ”tillfällig…
Elefanten i rummet.
Det här riskerar att bli en lång rant-post, men ibland så vill man bara skriva av sig. I dagens DN har de ett helt uppslag som ställer frågan ”– I grund och botten handlar det om vad Sverige vill. Ska fordonen finnas eller inte finnas? säger Pär Norling, enhetschef på Transportstyrelsen.” Nej, det handlar inte…
Köpenhamn alltså.
2012 antog Köpenhamn en ny cykelplan, samma år som också Stockholm antog sin senaste cykelplan. Det var två år efter det att Cyklistbloggen startade och då cyklade trettiotvå procent av Köpenhamnarna till och från jobb och skola. 2015 var siffran istället femtiosex procent och 2019 var siffran SEXTIOTVÅ procent. Från trettiosex till sextiotvå på sju…