Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

BMW stryper hastigheten

Publicerad den 15 september, 202123 november, 2021

Vi är ju många som slagits över hur lätt och snabbt det gick att få igenom att elscootrar ska ha ”geofencad” hastighetsgräns. Alltså att maxhastigheten automatiskt stryps när man kör i vissa områden.

Nu ser vi att biltillverkaren BMW ger sig in i… elcykel… elmoped… elnågontingbranschen med sitt koncept ”Vision Amby”:

”With the BMW i Vision AMBY, the first high-speed pedelec for urbanists, the BMW Group is presenting a visionary two-wheeled solution for the urban mobility of tomorrow.”

Framtidens urbana mobilitetet alltså. Den är såklart modern med hitechlösningar och appar. Och ska såklart inte heller gå hur fort som helst:

”Vision AMBY uses geofencing technology and HERE Maps to detect where you are and automatically chooses between three speed levels: from max. 15 mph to max. 28 mph, up to max. 37 mph.”

Cykel…moped…, ja vad det nu är är alltså automatiskt låst till en maxhastighet som varierar från 25 km/h till 45 km/h. I videon nedan uppges också att den kan släppa på upp till 60 km/h utanför stadskärnorna. Intressant BMW. Frågan vi ställer oss, när kommer den tekniken till BMW:s övriga fordon? Vad toppar en genomsnitts BMW, 250-300 km/h?

Här passar vi på att ta oss en avstickare till Folksams undersökning häromveckan:

Årets mätningar visar att precis som föregående år är det i första hand på 30- och 40-vägar yrkesförare kör för fort, men i år har även antalet fortkörningar på 60-vägar stuckit iväg och är nu den hastighet flest bryter mot. 88 procent av de mätta fordonen körde för fort där, medan andelen fortkörningar på 30-vägar var 80 procent respektive 85 procent på 40-vägar.

Alltså på 30 och 40-vägar kör med god marginal majoriteten för fort. Här vore ju BMW och elscooterbolagens teknik inte bara lysande utan också livräddande.

EDIT: Vi slänger in den här också:

Hur stor är chansen att tekniken inte bara reserveras till elcyklar, eller elcykelliknande fordon tror ni?

Vi får väl se vad framtiden för med sig.

2 svar på ”BMW stryper hastigheten”

  1. Anders M skriver:
    16 september, 2021 kl. 7:30 f m

    Med ökande geofencing så undrar jag om det finns en risk att GPS-spoofare blir gemene fähunds motsvarighet till radarvarnare på 80-talet. Givetvis med totalt kaos som följd, men man kommer att kunna köra frihetsfort!

    Laddar in …
  2. Erik skriver:
    15 september, 2021 kl. 8:46 f m

    Nästa år blir ju intelligent speed adaptation (ISA) krav på nya bilar i EU. Det är ju inte geofencing, och det går fortfarande att köra för fort om man vill med det. Men det är väl en bit på vägen.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d