Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Regeringen utreder ändrad trafikförordning.

Publicerad den 21 oktober, 202121 oktober, 2021

SNABBKOMMENTAR: Vi läser i DN att regeringen, eller i alla fall delar av den – i synnerhet är infrastrukturministern som normalt hanterar… infrastruktursatsningar, förvånansvärt frånvarande – vill ändra på några trafikregler. Vi har inte sett förslaget ännu, utan bara läst DNs korta artikel och här får vi gissa lite. DN skriver att:

En delredovisning av utredningen, som gäller att tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat och regler om säker omkörning av cyklister, ska lämnas till regeringskansliet senast den 31 mars.

En gissning här är att regeringen faktiskt inte avser att cyklister ska kunna cykla mot enkelriktat, utan att det ska vara möjligt för väghållaren att på särskilda platser sätta upp ”gäller ej cykel” där det i övrigt är enkelriktat.

Så här

Det här blev det ju lite hallabaloj över när Stockholm försökte sig på att fixa till det – även om Stockholm inte på något sätt var vare sig först, eller ensamma om att göra det. Det här är en vettig förändring, inte minst visar olycksstatistiken att det kan göra det säkrare för cyklister.

Läs mer om det här.

Enligt DN är det fler grejor som ska utredas:

  • EDIT: Nej, här ska Transportstyrelsen bara ”analysera”. Möjlighet till ”allgrönt”, det vill säga att i korsningar ge alla cyklister grönt samtidigt. Bakgrunden är alltså att trafikljus syftar till att reglera framkomlighet för biltrafiken och därmed behöver den inte också omfatta cykeltrafiken. Eller tvärtom, att trafikljus anpassade för biltrafiken sänker framkomligheten för cykeltrafiken och det var alltså inte meningen. Det här är ett sätt att ändra på det.
  • EDIT: Nej, här ska Transportstyrelsen bara ”analysera” om behov finns att ändra. Ett (eventuellt) förtydligande vad gäller reglerna kring om cyklister får cykla i bredd.
  • Förändring av reglerna för säkert omkörande av cyklister (en gissning är att det handlar om en reaktion på VTI:s förslag).
  • Möjlighet att tillåta cyklister att svänga höger när det är rött. Vilket till exempel skulle minska risken att bli ihjälkörd av högersvängande lastbilar.

  • EDIT: Det finns en ”allmän” punkt också: ”utreda behovet av andra ändringar av trafikregler som kan medföra att andelen som reser med cykel kan öka.”. Här får Transportstyrelsen alltså fria händer att själva komma på grejor. Kanske kommer de på det vi saknar här nedan:

Det vi saknar är såklart den där riktiga översynen av Trafikförordningen – i synnerhet kring reglerna där cykelvägar korsar både andra cykelvägar men också allmänna vägar. Vi har skrivit om det här och herrejösses här är några till:

När trafiksystemet kraschar
https://www.cyklistbloggen.se/2020/07/dags-att-andra-gamla-specialregler/
Cyklist avled i "svårtolkad passage". Dags att skriva om Trafikförordningen.
I Sverige lägger vi till nytt, vi ändrar inte gammalt
Trafikverket: Anpassa trafikreglerna efter cyklister

För att bara ta ett axplock av allt vi skrivit. Men det är bra att det blir av och vi får väl följa upp och se att det faktiskt resulterar i något konkret. Det vi inte saknar i regeringens uppdrag till Transportstyrelsen är deras smygförsök att i en helt annan utredning, om elscootrar, försöka smyga in en ändring så att cyklister inte längre skulle få färdas på allmän väg, och att ”cykelpassagen” skulle bara avskaffas. Vi hoppas alltså att de förslagen nu är begravda för gott och inte dyker upp i det här utredningsuppdraget.

Och vi noterar också att Transportstyrelsens utredning inte ska vara helt klar förrän i oktober nästa år. Alltså efter valet, då en helt annan regering sitter vid makten (eventuellt, i valet 2018 tog det ju rätt lång tid innan ny regering faktiskt var på plats).

2 svar på ”Regeringen utreder ändrad trafikförordning.”

  1. Fredrik G skriver:
    21 oktober, 2021 kl. 10:51 f m

    Försiktigt positiv, med betoning på försiktigt. Transportstyrelsen tillhör inte de myndigheter jag har störst förtroende för när det gäller cykling.

    Laddar in …
    1. Cyklistbloggen skriver:
      22 oktober, 2021 kl. 10:31 f m

      Yupp, lite samma här. Vi håller tummarna. Ett steg framåt är det iaf att det kom ett utredningsuppdrag.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d