Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

I Sverige lägger vi till nytt, vi ändrar inte gammalt

Publicerad den 20 oktober, 202013 december, 2021

De senaste åren har cykling rönt större och större intresse, inte bara bland de närmast sörjande, utan också bland politiker och beslutsfattare. Lyssnar man på vad de säger, så är cykling något som ska satsas på, något viktigt. Vi tror att det finns en uppriktig vilja att faktiskt ge bättre villkor för cyklister och cykling. Att man förstått att cykeln är ett viktigt verktyg i verktygslådan för persontransporter, inte bara ur miljöskäl utan också för att det löser en massa andra problem: trängsel och köer. Det frigör ytor som kan användas bättre. Och så vidare.

Men, tittar man på vad som faktiskt görs så tycker vi oss ana en trend, sedan vi började skriva för snart tio år sedan: I Sverige ändrar vi inte gammalt, vi lägger till nytt istället. Några exempel: I stället för att ändra gamla otidsenliga regler för hur ”cykelbanor” fungerar i korsningar, så la man till något nytt: cykelöverfarten. Man la till ”bygdevägar” och nu ”cykelgator”. Man införde ”cykelboxar”. Man kapitulerade inför det faktum att ”cykelbanor” ofta är direkt olämpliga att cykla på, och tillät cykling på vanliga vägen även där det faktiskt redan finns cykelbanor.

Var för sig är de inga problem utan är förmodligen bra tillbehör i ett väl fungerande trafiksystem. Den senaste nymodigheten, ”cykelgator” finns redan i alla cyklisters föregångsland, Nederländerna, med ungefär samma regler. Men som vi ska återkomma till i nästa inlägg, det finns viktiga skillnader.

Man inför alltså gärna nytt, men är oerhört ovillig att ändra befintliga trafikregler för att göra det bättre för cyklister. Förslag har till exempel funnits länge på att tillåta cyklister att svänga mot höger vid rött, eftersom trafikljusen är byggda och anpassade för biltrafikens behov, inte cykeltrafiken. Men gång på gång avslås motioner om det. Så sent som i våras visade regeringen monumentalt ointresse för att tillåta cykling mot enkelriktat, en lösning som visat sig göra det säkrare och mer framkomligt för cyklister, och som också ökar framkomligheten för bilar, genom att cyklisterna också kan använda mindre parallellgator.

I de fall man faktiskt ändrar äldre trafikregler, så är det för att göra det sämre för cyklister. Så innebar till exempel införandet av den i Sverige rätt sparsamt förekommande ”cykelöverfarten” att alla gamla betydligt vanligare ”överfarter” nu blev det nya ”cykelpassage”, där samma gamla regler gällde. 2018 försämrades det ytterligare, då man plötsligt införde kravet på att ”cykelpassage” måste vara utmärkt i vägbanan, vilket innebar att mängder av tidigare ”cykelöverfarter”, som sedan blev ”cykelpassager” nu bara blev ”utfarter”.

Ytterligare lite sämre

Och vi ser att när cykelprogressiva kommuner försöker bygga nytt och modernt, så antingen stoppas det av myndigheterna, eller så ser vi hur domstolar skapar prejudikat som i princip tar bort framstegen.

När vi ska göra det bättre för cyklister i Sverige ändrar vi inte gammalt, utan istället lägger vi till nytt.

Det är som att politikerna är rädda för det. Det är kanske lättare att slippa protester från, ja billobby?, om man inför något helt nytt. Kanske blir rubrikerna mindre problematiska när man inför ”cykelöverfart”, som då inte finns i verkligheten, än om man hade ändrat så att cykelbanor blev ”vanlig väg” och biltrafiken i ett slag hade börjat behöva faktiskt visa hänsyn till cyklister i den redan byggda infrastrukturen. Vi vet inte, vi är inte politiker.

Kanske borde vi sluta tjata om att att ”cykelbanor” borde räknas som ”vanlig väg” och istället propagera för införandet av något helt nytt. Kanske ”Cykelgata Plus”. Som är en vanlig gata, men där motorfordons- och gångtrafik är förbjuden. Där regeln säger att ”Parkering på Cykelgata Plus är förbjuden för alla fordon utom cyklar”. Och låta blir att skriva några regler om speciella väjningsplikter  där ”Cykelgata Plus” tar slut.

Kanske det vore lättare. Och sedan skriva att kommunerna själva genom lokal trafikförordning kan reglera ”Cykelgata Plus” för både allmän väg och cykelbanor. Presto, alla gamla regler finns kvar, men vi lägger till en ny.

Vad säger ni?

I nästa inlägg: Därför tror vi ”cykelgata” fungerar i Nederländerna.

Toppbild: Cykelbox i Stockholm.

Etiketter: Regelröra, trafikplanering

Senast kommenterat

  • Joel on Tack och på återseendeTack för en riktigt bra blogg. Jag har följt er sedan starten och kommer att sakna Cyklistbloggen. Hoppas att ni
  • Felix on Tack och på återseendeTack för allt ert fina engagemang, och för att ni orkade så länge som ni gjorde, och för att ni
  • Gustaf on Så var det tänkt…Tips om en helt annan sak ni kanske skulle kunna dela, intervju med cyclingmikey, med ett ägaransvar skulle mer sånt
  • Felix on Så var det tänkt…Igen? Business as usual! Tack för att ni orkar!
  • Felix on Ytterligare en stolpe…business as usual

Senaste inläggen

  • Ny omväg vid Skurbron
  • Extra breda vita linjer säkrare än smala när Trafikverket bygger om gammal Europaväg.
  • Att cykla lagligt är inte så viktigt.
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2022 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}