Cyklister är trafikens lagbrytare

| 84 kommentarer

Det här är ett inlägg som jag är hjärtligt trött på. Men det känns som om det ständigt kräver upprepning för att det ska gå in. Det handlar om myten om de laglösa cyklisterna och hur det 2014 anses helt okej att bunta ihop alla cyklister och sedan berätta hur “de är”.

För det är alltid “de”. De där andra.  Vi har skrivit om det förr, massor av gånger.

Det här är från ett remissvar från Farsta Stadsdelsförvaltning, som handlar om att öka antalet cyklister i Stockholm. Det är alltså i grunden ett cykelpositivt dokument som utgår från att cyklister är något bra. Målet är att de ska bli fler. Så här skriver de:

Screen Shot 04-23-14 at 03.56 PM

“Många av stadens cyklister har dålig respekt för trafikregler”. Hur många? Till skillnad från vadå? Enligt vem? Det framgår såklart inte. Eftersom fördomar är fördomar.

Det handlar om svepande generaliseringar om “cyklisterna”. De där andra. Stadsdelsnämnden utgår från fördomen att cyklister är speciellt lagbrytande och det handlar alltså inte om att locka nya cyklister, utan om att få folk som inte cyklar att “acceptera” dem. Att det är cyklisternas fel tas för givet.

Men det handlar om åsikter. Ingenstans finns ens ansatsen till någon som skulle underbygga dem.

Det här dök upp igår på Instagram. Det är en enskild polismans inlägg och följdes av en lista med bötesbelopp:

 

Screen Shot 04-23-14 at 03.47 PM

Skärmdump från Instagram

“Cyklister tror i bland att vissa trafikregler inte gäller dem”. Eller hur. Resten av trafikanterna däremot sköter sig exemplariskt.

Skriver polisen såklart inte. Det är det som gör det meckigt att argumentera emot. Svaret när man ber att snälla, generalisera inte, blir nästan alltid “Jag påstår inte att alla cyklister inte sköter sig” eller “Jag påstår inte att andra trafikanter sköter sig exemplariskt”.

Grejen är att andra trafikanter sällan buntas ihop på samma sätt. Eller aldrig egentligen.

Ett tredje exempel: I somras körde en vårdslös cyklist på ett litet barn i Tantolunden i Stockholm.

Det ledde till bloggande av känd programledare med rubriken “Cyklistdjävlar“, till inslag i TV4 om “Cykelkriget” och till artiklar i tidningar om blixtsnabba lycraklädda cyklistmarodörer som for omkring.

Det var en tragisk händelse och jag förstår den ilska föräldrarna riktade mot cyklisten ifråga. Jag har också småbarn, tre döttrar som rör sig i trafiken. Jag blir också förbannad på cyklister som inte stannar när jag kommer med dem på övergångsstället. Men jag riktar ilskan mot cyklisten. Eller bilisten, för de gasar gärna på också. Inte mot alla andra som råkar använda samma typ av fordon.

Någon månad senare blev en fyraårig flicka överkörd på ett övergångsställe. Denna gång av en bilist.

Plötsligt sprang flickan ut i vägen, som fyraåringar kan göra, säger Albin Näverberg, presstalesman vid polisen i Stockholm.

Enligt polisen körde bilen inte i någon hög hastighet, men bilen hann inte stanna och den fyraåriga flickan blev påkörd.

“Bilkriget”? TV4-inslag? Arga blogginlägg med “Bilistdjävlar”? Nej, såklart inte. Olyckor händer och fyraåringar är ju fyraåringar. De kan göra sånt plötsligt. (Och när det gäller just övergångsställen läggs skulden tvärtom ofta på fotgängarna)

I oktober förra året skrev Metro den här rubriken:

Cyklisterna värsta

Jag tänkte att nu har någon kanske äntligen orkat bemöda sig med att underbygga påståendet. Men det hela visade sig vara hittepå. Det handlade inte om en trafikundersökning, utan en attitydundersökning. Det handlade alltså om vad folk tycker, inte hur cyklister sköter sig (och påståendet visade sig heller inte stämma).

Och det är så jävla tröttsamt.

För att vara jättetydlig: Jag vet att det finns cyklister som bryter mot lagen. Som kör mot rött. Som ignorerar väjningsplikt vid övergångsställen. Som inte stannar vid stopplikt. Min poäng är inte att utmåla cyklister som änglar. Min poäng är inte att cyklister skulle få specialbehandling i trafiken. Tvärtom.

Poängen är att jag vill att de som cyklar ska behandlas precis exakt som alla andra trafikanter. Jag vill slippa tvingas ta ansvar för vad andra som för tillfället också cyklar gör. Precis som ingen avkräver mig som bilist ansvar för alla som kör för fort på Essingeleden.

Jag har bloggat om cykling sedan 2010. Jag har hittills inte sett en enda undersökning, eller statistik, som ens vagt stödjer påståendet att cyklister skulle respektera trafikreglerna mindre än något annat trafikslag.

För att ta två exempel: de riktiga undersökningar om rödljuskörande cyklister talar om mellan 15 och 20% cyklister som kör mot rött. Det är illa. De borde inte göra det. Men samtidigt kör nästan hälften av bilisterna för fort på 40-väg och sjuttio procent av lastbilsförarna kör för fort.

Inom alla trafikantslag finns det de som inte klarar av att följa trafikreglerna. Men det handlar om trafikanter som inte sköter sig.

Jag är övertygad om att de flesta cyklister är som jag, de vill bara komma fram dit de är på väg säkert och tryggt. Och sedan komma hem igen till familj och vänner lika säkert och tryggt. De flesta cyklister går också till fots, joggar och av körkortsandelen att döma (över 90% av cyklisterna i Stockholm har körkort) så kör de flesta också bil ibland.

Trots det dyker påståendet upp hela tiden, inte bara från random tyckare, utan från kommunala tjänstemän, poliser, journalister och politiker. Gemensamt är att de aldrig underbygger det med annat än löst tyckande.

Men varför bryr jag mig? Alla förstår ju att när en enskild polis säger att “många cyklister bryter mot lagen”, så menar de inte mig. Jag vet ju att jag följer trafikreglerna. Varför tar jag åt mig?

För att det är farligt.

Det spär på en redan hätsk stämning. Det räcker med att en cykelhatande morgontrött bilist som inte fått sitt kaffe och som är sen bestämmer sig för att ”cyklistjäveln ska inte komma här och tro att han är något” för att det ska bli farligt för mig.

Och det leder till påståenden som de flesta cyklister någon gång får höra, som att “När cyklisterna börjar följa trafikreglerna då kan vi…. (insert cykelfrämjande åtgärd här)”, eller “men ni cyklister kör mot rött hela tiden” som svar på kritik när enskild taxichaufför fulparkerat i cykelfält.

I helgen skrev både Dagens Nyheter och SvD.se om att cyklister är den trafikantgrupp som skadas mest. Majoriteten av skadorna kommer från singelolyckor. Utredarna pekar på dåligt planerad och underhållen infrastruktur. Ur en av artiklarna:

Att det finns agg mot aggressivt cyklande cyklister och en spridd uppfattning att cyklister skulle vara sämre på att följa trafikregler sticker varken han eller Yemisi Adedoyin Bonde under stol med.

Och jag läser i kommentarsfält, på Twitter och Facebook att cyklisterna får skylla sig själva när de kör som tokar. Och det sprider sig in i kommunala dokument. I polisrapporter. Det riskerar att påverka arbetet med cykling. Min pendlingsvardag.

För mig är det nästan bokstavligt livsviktigt att forskningen kring cyklistolyckorna tas på allvar och att rätt slutsatser dras – jag cyklar varje dag året runt. Ofta med mina barn. Jag är en av dem som riskerar att skada mig för att infrastrukturen är extremt oförlåtande för cyklister. Och vi blir fler och fler.

Då är det direkt farligt när inte bara andra trafikanter tycker att vi får skylla oss själva, utan också beslutsfattare och poliser.

Läs också (i princip samma post i olika variationer…):

Det finns inga cyklister

Sluta generalisera i trafiken

Cyklisthat i media

Fåfänga cyklister provocerar

Det är personer som bryter mot lagen, inte “cyklister”

ochockså Expressens Patrik Kronqvist:

Cyklisterna är ju trafikens hjältar

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

84 Comments on "Cyklister är trafikens lagbrytare"

Notify of
avatar
trackback

[…] Och obligatorisk disclaimer för att slippa självklarheter. Jo, cyklister ska också följa trafikreglerna. Läs gärna: Cyklister är trafikens lagbrytare. […]

trackback

[…] minns säkert när TV4 förklarade att det pågick ett ”cykelkrig”, när en tvåårig flicka blivit påkörd av en cykel i en cykelbana i […]

trackback

[…] Läs också: Cyklister är trafikens lagbrytare […]

trackback

[…] Cyklister är trafikens lagbrytare […]

trackback

[…] Det handlar alltså om man ska vara elak om att Rikspolisstyrelsen utgår från fördomar om cyklister. Stämmer det är det ju alldeles utomordentligt allvarligt. Som jag skrev för inte så länge sedan: […]

Prokke
Guest

RT @Cyklistbloggen: .@Brottscentralen Använder man rubriken “Tema cyklister” så har det en förmåga att spä på cyklisthat. http://t.co/gdu6h…

CLW_Everett
Guest

RT @Cyklistbloggen: .@Brottscentralen Använder man rubriken “Tema cyklister” så har det en förmåga att spä på cyklisthat. http://t.co/gdu6h…

trackback

[…] några dagar sedan skrev vi om hur cyklister målas ut som trafikens främsta lagbrytare. Vi skrev om hur fördomar mot cyklister förs vidare om och om igen och […]

Waldemar
Guest

Som det brukar vara ligger sanningen någonstans i mitten… Trevlig helg på alla!

da_hajhaj
Guest

De etablerade medierna är ungefär som avpixlat, friatider etc men man har bytt ut invandrare mot cyklister. Glöm inte Sydsvenskan, där det ju i kommentarsfälten fritt får förekomma kommentarer där man önskar livet ur cyklister, det är precis som på avpixlat med den skillnad att hatet riktar sig mot ett politiskt korrekt mål.

Eleonor
Guest

Apropå victimblaming. Det körs på och skadas cyklister på Gotland. Trafikreglerna är oklara. Hur ställer man frågan?

Eleonor
Guest
Christian Gillinger
Guest

Japp, men nu verkar de ha ändrat frågeställningen till:

“”Varför säger man inte till bilisterna att kliva ur bilen och knuffa bilen över övergångsstället istället?” tycker “Arvid” – vad tycker du?”

goransjodin
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

Fotgängare
Guest
Som fotgängare i Stockholm så är detta bland det dummaste strunt jag läst. man kan självklart inte belägga ALLA cyklister med en diotstämpel. Det finns många som uppförs sig korrekt i trafiken. Dock har jag svårt att se var dom finns. Jag går varje morgon förbi Slussen och korsar 3 stycken rödljus. Under senaste 2 månaderna har jag blivit påkörd 1 gång av cyklist (cyklist rött – jag grön gubbe) samt fått väja och skällt ut mer än 20 cyklister. Polisen har gjort 1 styck räd och tog då ett 15 tal som med fara för annan bröt mot enkla trafikregler som att stanna för gående vid obevakat övergångsställe samt att inte cykla mot rött. Jag har inte i närheten sett lika många cyklister som sköter sig (och ja – jag har många på film) som de som missköter sig. Ergo så ser jag alla cyklister som ett problem, dvs cyklande per ce. Mina barn som går i skolan i Stockholm är inte rädda för bilar utan för cyklister. Om bilar, alternativt motorcyklar, skulle bete sig på samma sätt som cyklister (i alla fall vid slussen då jag inte kan tala för andra områden i stan just nu) så skulle… Read more »
Nadia Astorga
Guest

Jag känner igen man kan vara mer rädd för cyklister än bilar. Det finns en cykelväg vid Midsommarkransen som går över till Telefonplan, jag försökte alltid promenera där men jag gav upp till slut för där kör cyklister full fart och det känns som man får skylla sig själv. Jag kunde gå över gatan från Svandammsvägen till Västberga utan att ens bry mig om bilarna och lastbilar men när jag skulle gå över cykelbanan så betedde jag mig som man fick lära sig i skolan, titta åt båda hållen och sen gå över. Efter att ha cyklat där själv från Årsta kunde jag konstatera att nästan ingen saktade ner över övergångsställena. Jättebra vägar för det mesta men det blir ofta lite av en tävling mot andra cyklister.

Erik Johansson
Guest

Sedan kan man fråga sig varför dessa två G/C banor är så dåligt utformade när du har flera km² bilväg runt omkring. Det finns plats att göra dom bättre och därav minska de konflikter du talar om .

Erik Johansson
Guest

Det verkar som om du brukar strosa över Södertäljevägen utan problem, eller använder du kanske de tunnlar och reglerade överfarter som finns under bilvägen där?

Våra världsbilder befästs lika mycket åt vardera håll av våra ståndpunkter. Jag upplever att “nästan alla” bilar kör på vid övergångsställen om man inte står med foten i gatan, speciellt när man går med barnvagn. Tvärt om med cyklister, men då får man tänka på att det får plats 4 st cyklister bakom dig när du kommit över halva övergångsstället, ska jag vänta tills du gått över helt som bilar gör?

Nadia Astorga
Guest

Det finns två tunnel, gångbanor och cykelbanor på båda sidorna, jag har promenerat en hel del där också, ner mot Aspudden eller mot Årsta, det finns rätt många alternativ om man känner till dom antingen genom Midsommarkransen eller längs Västberga industriområden. Rätt schyssta vägar, lite ödsliga kanske.
Det som stör mig är att cyklister oftast inte saktar ner dom väljer att köra som hästar med skygglappar. Det blir värre uppför backen mot Telefonplan, jag gick där tre eller fyra gånger men det blir så stressigt med att hålla reda på cyklisterna, min promenad ska handla om att koppla av, ha ha, kunde inte ha valt värre väg.

Erik Johansson
Guest

Saker kan ha ändrat sig de senaste året, men jag har rört mig mycket i dessa områden, jag upplevde verkligen inte dessa problem.

Det värsta stället är tunneln under Mikrofonvägen vid E4 där man har buntat i hop gående och cyklar alldeles för nära varandra. Det var en bättre lösning förr innan de byggde den där hemska tunneln.

Här är lite tankar om ställen runt TFP och kransen. Lättare att se om du väljer CycleMap till höger.
http://share.mapbbcode.org/usjhq

Nadia Astorga
Guest

Snyggt jobbat där, jag håller verkligen med dina små kommentarer (och hur lite koll har man på gatunamn efter snart 20 år). Smalt och dåligt sikt kan man verkligen säga, jag saktar ner alltid, jag tycker två tunnlar där är jobbiga, det är som du säger att problemet är att man buntar ihop gående.

Richard
Guest

“Det som stör mig är att cyklister oftast inte saktar ner dom väljer att köra som hästar med skygglappar.”

Tänk, jag tycker precis samma sak om bilister och gångtrafikanter. Därför ska man inte blanda trafikanterna (gammal käpphäst på Cyklistbloggen). Bilar på vägarna, cyklister på cykelbanor och gångtrafikanter på trottoarer och gångbanor (snabba cyklister ska så klart få köra på väg om de vill det).

Som jag ser det (jag både cyklar och går) är att gångtrafikanter inte håller sig på sin gåsida på GC eller går snett. Om du bara går rakt kommer du aldrig att bli påkörd av en cyklist och därför behöver du inte bli stressad. Cyklister har koll på dig även om du inte har koll på dem. Det spelar ingen roll vilken fart cyklisten har, tar du ett steg helt plötsligt åt sidan för att slänga ett glasspapper kan du bli påkörd.

Vad vi behöver är bredare GC och tydligare material och nivåskillnader var man går och var man cyklar.

Nadia Astorga
Guest

Bara gå rakt, det funkar inte i praktiken. För det första så reagerar kroppen instinktivt på att en metallgrej kommer mot en i hög fart, för det andra så håller jag mig för det mesta på vänster sida vid promenader och cyklisten saktar sällan ner, jag hoppar ofta åt vänster sida, vet inte om någon någonsin har ringt på klockan för att göra sig hörd. Som cyklist har jag inte upplevt samma känsla när en fotgängare går för nära där är det ju jag som måste visa hänsyn, att ha ett fordon komma i hög hastighet är något helt annat som gående. Hög fart och “osynlighet” är en otrevlig kombination.

Jag vet inte om folk tycker att det är ohövligt att använda ringklockor, för mig är det väldigt trevligt att höra det på mina promenader för det då blir det kommunikation mellan cyklist och fotgängare. Våga väsnas!
Å andra sidan, förra sommaren blev en tant himla sur när jag plingade åt henne, typ hur vågar du. 😀

Richard
Guest

Hur man ska gå på GC är knepigt. På landsväg går man ju på vänster sida mot trafiken för att se bilarna och inte bli överraskad bakifrån.

På GC går en del på vänster sida (enligt landsvägsmodellen) medan de flesta går på höger sida (enligt trottoarmodellen).

Följden blir för många “gå-filer” på en redan trång GC. Har folk småbarn eller hund är kaoset totalt.

GC är ett billigt men mycket dåligt sätt att “lösa” hur motorlösa trafikanter ska förflytta sig mellan två punkter.

Hur du än väljer får du problem. Går du på höger sida överraskas du hela tiden av osynliga hajar som bara dyker upp och svischar förbi dig.

Väljer du vänster sida ser du dem långt i förväg men blir orolig och tar hela tiden ett steg ut till vänster för att lämna plats.

Bara du själv kan avgöra vad som är bäst för dig. Själv går jag bland de flesta (till höger) och oroar mig aldrig att bli påkörd bakifrån. Däremot skulle jag aldrig gå så på landsväg.

Rolf Broberg
Guest

Precis som du säger finns det olika bud och vanor för hur man placerar sig på GC-banor. Två saker till påverkar situationen:

1. Det är mycket vanligt att man på separerade banor placerar cyklisterna närmast bilvägen och gående längst bort från bilarna. Många upplever det naturligt att placera sig så och tar det med sig till oseparerade banor.

2. om en GC-bana korsar en väg, brukar cykelöverfart och övergångsställe placeras just på det sättet. Har man passerat en sådan övergång kan det vara naturligt att fortsätta med samma placering även om banan formellt inte är separerad. Man kan förvänta sig att det blir likadant vid nästa korsande gata.

Om man verkligen vill underlätta för samspelet kan man säkert tänka ut vad som är bäst i varje situation.

Christian Gillinger
Guest

Och där håller jag med min förre chef som säger att man som fotgängare ska få strosa fritt och inte behöva ge handsignal. Därför behövs separata vägar.

“På andra ställen har man fått den ”goda” idén att blanda gående och cyklister. Som gående har man rätten menar jag att gå och flanera precis som man vill – att slippa stirra ner i marken efter ett vitt streck eller en cykel som märker ut var cykelbanan är (som dessutom inte syns när det är snö), att gå om nån utan att visa tecken med armen, plötsligt stanna eller låta sina barn röra sig fritt och t o m låta hundens koppel sträckas ut, utan att en cyklist ska fastna i det. Det är s as gåendets karaktäristika. Att blanda gång och cykeltrafik är som gjort för att skapa riktigt hopplösa konflikter. ”

https://www.cyklistbloggen.se/2012/08/forra-radiochefen-blanda-inte-cyklister-och-fotgangare/

Rolf Broberg
Guest

Just det, Christian! Jag fick Kerstin Brunnbergs ok att citera just det stycket på ett av mina blogginlägg, “Oj, är jag trafikant nu igen?” på http://trafikistan.se/oj-ar-jag-trafikant-nu-igen/ .

Min huvudpoäng var att på trottoarer får gående myllra omkring lika fritt som i gallerior, skolkorridorer eller hemma i lägenheten. Men så fort de ska ta sig över en gata, eller låna en bit av cykelbanan, blir de trafikanter där både lagen och övriga trafikanter kräver att de ska samspela.

Det är ett problem att man som gående oupphörligen tvingas gå in i och ut ur rollen som ansvarig trafikant medan man rör sig i staden. Då är det lätt att medvetandet inte hänger med i detta ständiga rollbyte, och att man därför brister på de platser där man plötsligt måste samspela.

Jag menar att utformarna har ett stort ansvar här, precis som väckarklockan har ett stort ansvar för att du ska vakna på morgonen.

Christian Gillinger
Guest
Jag kan inte ta ifrån dig din personliga upplevelse, och så är det ju. Så länge man håller i huvudet att det är just en personlig upplevelse. Jag bor också i Stockholm, jag har tre döttrar som alla rör sig i trafiken. Jag kan inte tala för dem, de har inte uttryckt någon rädsla för något speciellt i trafiken. De rör sig i princip inte på cykelbanor, det är bara den äldsta som börjat cykla i cykelfält så smått. Jag delar inte din upplevelse. Jag rör mig både som cyklist, bilist och just nu under min pappaledighet i huvudsak som fotgängare. För det mesta fungerar det alldeles utmärkt. Jag tycker de flesta verkar göra sitt bästa i trafiken. Jag passerar också Slussen dagligen och framförallt Götgatsbackens fot är ett meck. Det är dåligt med respekten för de två övergångsställen som ligger i korsningen ner mot Peter Myndes backe. Många cyklister kör också för fort uppe på gågatan. Men det är också många fotgängare som tror att gågatan går hela vägen från Medborgarplatsen ner till Hornsgatan. Särskilt på somrarna är det extra jobbigt när man cyklar upp från Hornsgatan och folk går i cykelfältet där. Det är extra jobbigt eftersom gatan… Read more »
Erik Johansson
Guest

Med lösningen som finns vid Slussen nu kommer det inte bli fler cyklister där, jag undrar om cyklisterna kommer vara förlorarna vid ombyggnaden av slussen.

Richard
Guest
Jag antar att du menar övergångsstgället vid de gula däcken. Jag har aldrig cyklat här i morgonrusning men kan tänka mig att just detta trafikljus tyvärr har ovanligt högt antal cyklister som cyklar mot rött. Kan inte annat än hålla med dig att det är skit så klart men det går inte att utmåla ALLA cyklister som rödljuscyklande idioter vid ALLA rödljus. Men jag kan gissa att ligger man i en klunga på morgonen och det slår om till rött så vill det mycket till att de i mitten i klungan bromsar med risk för att bli påkörda bakifrån. De första i klungan tror att de hinner över innan det blir grönt för gående och hela klungan följer efter. Inte för att jävlas med dig utan för att i rusning är det många som kommer nerför backen i fart. Jag hittar inte på ursäkter för rödljuskörning (själv stannar jag alltid där och passar på att titta ut över vattnet) men det kan vara EN förklaring. Mitt tips här är helt enkelt att vänta tills klungan har passerat. PS Alla stora postlastbilar som åker ut från Kocksgatan på Södermalm (från Postkontoret vid Östgötagatan) gör en förbjuden vänstersväng över dubbel spärrlinje på… Read more »
Dan
Guest

En principfråga; är till 90% fotgängare när jag inte kör bil, men vad gäller när man som fotgängare ska korsa en cykelbana? I Staden där jag bor, ej Sthlm, måste jag dagligen på väg till jobbet korsa en vältrafikerad cykelbana där cyklisterna hunnit få en upp en bra hastighet (är trottoaren jag går på som korsar en cykelbana), finns inga zebrastreck i cykelbanan. Men ska de behövas? Är det inte så att cyklister ska lämna företräda för passerande fotgängare? Kanske inte, för det är då ingen hittills som ens saktat ner på de 3 åren jag gått där, funderat länge på att upplysa kommunen om att måla dit streck. Kanske det som krävs?

Sophia B
Guest

Jag var på en föreläsning för ett tag sedan med föreläsaren/läkaren David Ebenhardt som bl a har skrivit “I trygghetnarkomanens land” (Sverige) han visade på forskning som säger att sedan zebralagen infördes så har olyckorna bland gångare ökat, dvs gångare tror att det bara är att gå, att man inte behöver se sig för och DET är livsfarligt! Jag tycker vi ska prata om att vi alla spm rör oss ute i trafiken just är en del av den och ska samverka för allas bästa och säkerhet.
Sophia

Richard
Guest

David Ebenhard är den överläkaren som bältade Anna Odell på S:t Görans psykakut. Ingenting som kommer från den mannen är värt att lyssna på.

Christian Gillinger
Guest

Japp, men det kan ha många andra bidragande orsaker. En kan vara att rapporteringsviljan ökat. Ett annat att fler börjar använda övergångsställena istället för att gå över gatan var som helst.

Ytterligare ett skäl kan vara att bilisterna inte känner till att lagen införts (https://www.cyklistbloggen.se/2013/07/nastan-40-procent-vet-inte-vad-zebralagen-innebar/).

Jag håller med dig om att det är viktigt att prata om hur *alla* ska samspela i trafiken. Det är en av mina poänger i texten.

Andreas
Guest

Jag har pendlat in till centrala Stockholm från Täby de senaste tio åren. Problemen uppstår först i innerstan. Det händer i princip dagligen att gående på de 3 meter breda trottoarerna intill cykelbanan kliver rakt ut i cykelbanan, inte för att korsa utan för att fortsätta gå i samma riktning. När de ska korsa vägen vid övergångsställe börjar de snedda 10-20 meter innan, ofta med hörlurar på så att det inte hjälper med ringklocka. De riktiga marodörerna är de vanliga människor som går i sina egna tankar utan att se sig om. Cyklister har nästan utan undantag bäst koll både framåt och bakåt pga den risk de befinner sig i.

Johan
Guest

Där gäller väl samma regler som när du skall korsa en bilväg. Det finns ingen skyldighet för cyklister att släppa förbi dig om du som fotgängare befinner dig i cykelbanan. Finns det däremot ett övergångsställe i närheten så är du skyldig att använda det och då har också cyklisterna väjningsplikt.

Christian Gillinger
Guest

Nej, cyklister behöver inte lämna företräde för fotgängare när de korsar påbjuden cykelbana. Det är samma regler som gäller på vanlig vägbana. Trf 7Kap:

3 § Gående skall korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, skall gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning.
Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål

Samtidigt gäller, precis som för bilar, grundregeln, 2Kap:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

Rolf Broberg
Guest

Glöm inte 7 kap 4 §:
[…] Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Gående får alltså inte ens orsaka olägenhet om de ska korsa cykelbanan där det inte finns övergångsställe. Zebralinjer eller ej gör alltså en enorm skillnad.

Sen kan man med lite ögonkontakt och samarbetsvilja åstadkomma underverk om inte cykelströmmen är alltför stark. Det kan faktiskt bli väldigt trevligt.

Vi cyklister måste enligt 3 kap 14 § å andra sidan kunna stanna på den del av den framförvarande vägen som vi kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. Bägge parter måste alltså anstränga sig, inte bara blunda och gå på.

Erik Johansson
Guest

90% av de gående jag passerar märker mig inte, cyklar bakom, sänker hastigheten långt innan speciellt om det fortfarande finns backe vid passagen. Så jag tror du kanske har missat någon, det skrivs om detta ovan och nedan “confirmation bias”.

Erik Johansson
Guest

Samtidigt måste jag säga att jag retar mig på de tillfällen då jag blir omkörd av med cyklister när jag saktat ned.

Nadia Astorga
Guest

Jag vet inte, jag känner mig rätt cynisk när det gäller cyklister just nu. Började cykla i mars igen och jag blir så trött av det jag ser. Cyklister utan några som helst lysen, det här var ett problem i höstas när dagarna blev kortare och folk kom som spöken ut ur mörka cykelbanor, cyklister som cyklar på fotgängares sida av okänd anledning, jag har sett det oroande många gånger, inga ringklockor, ingen användning av ringklockor, cyklister som bara MÅSTE cykla i par och tävlingscyklister som bara kör, barnvagn får se upp och äldre får skylla sig själva. Årsta, som jag undviker som gående och cyklist, är laglöst, kanske inte Västerbron laglöst där man tror att man närsomhelst kommer att få huvudet avhugget av cyklister, ha ha. Och så vidare. Eller som en kollega sa till mig, cyklister är knepiga.
Jag cyklar i Vantör och Hägersten, pendlar från Hagsätra till Västberga.

Richard
Guest

Jag ser taxibilar varje dag som inte har fungerande lampor, till och med att båda bakljus inte fungerar. “Många” använder inte blinkers när de byter fil eller svänger in mot trottoaren. Men kan jag säga att alla taxichaufförer är “knepiga”?

Alla vi människor är mer eller mindre stressade, naiva, lata, snåla, fattiga eller har en inpiskad glömska för en del saker. Själv blir jag less på personliga erfarenhetshistorier som alla går ut på att cyklister som grupp är trafikmarodörer. Man ser det man vill se. Man ser det man förväntar sig att se. Den mänskliga hjärnan gillar att hitta mönster för därefter kan den slå på autopilot. Sedan kan den då och då registrera sådant som passar mönstret:

Alla invandrare är bidragstagare
Alla romer är tiggare
Alla svennar är rasister
Alla moderater är egoister
Alla araber vid flygplaster är en säkerhetsrisk
Alla cyklister cyklar mot rött

Har man en gång fått hjärnan att gå på autopilot kan det vara svårt att programera om den. Du kan försöka börja med att aldrig använda ordet “alla” någonsin. Stryk det ordet i din inre ordbok.

Nadia Astorga
Guest

Men vi lär oss från erfarenheter och träning, det är så vi lär oss att undvika vissa vägar vid rusningstid, jag gör det i alla fall. Att tycka att man ska se sin grupp med kritiska ögon betyder inte att man tycker att alla cyklister är trafikmaradörer, det är svartvitt tänkande. Livet kan vara bra också. Trots Hajen varningar med smygande cyklister runt hörnet, jag hoppas att jag är inte en av dom.

Ms_Xx
Guest

Bra poänger där.

Jag ser ofta polisbilar som står med halva bilen framför stopplinjen vid rött ljus. Även polisbilar som blockerar cykelbanor då och då.
Har svårt att från det svårt att dra slutsatsen att alla poliser måste sakna körkort och hata cyklister.

Men vad vet man… en vacker dag kanske hjärnan har programmerat om sig och kör på autopilot… 😉

Richard
Guest

Hahaha! Det är farligt att tänka elaka tankar – de kan så lätt fastna! Särskilt när man får egna negativa erfarenheter. Då fastnar de nästan i hela kroppen!

När jag ser polisbilar som blockerar på det där sättet försöker jag genast tänka att de är på en utryckning och att det är bra att polisen är operativt verksam.

Men jag kan erkänna att jag har svårare att ljuga för mig själv och tänka vackra tankar när andra yrkesgrupper eller privatpersoner blockerar cykelbanan 😉

Christian Gillinger
Guest

Om jag inte pysslat med den här bloggen hade jag förmodligen gått omkring och tyckt att alla taxichaufförer fulparkerar i cykelfälten. Nu ser jag istället alla chaufförer som parkerar som de ska. Om man bara är medveten om hur hjärnan funkar så går det att ändra på sina egna fördomar. Men ibland är det svårt.

Nadia Astorga
Guest

I Älvsjö så stod en polisbil parkerad på backen uppför stationen, precis på cykelbanans sida. Jag hade tänkt fota den men det kändes småaktigt. 🙂

Arne B
Guest

Ja, det var väl ungefär detta som Christian kritiserade. Ett generaliserande som inte leder någonstans. Jag håller inte med om att alla cyklister gör som du beskriver, och om inte alla gör det, varför upprepa detta? I trafiken är vi alla individer, och varje trafikslag brister i regelefterlevnad.

Nadia Astorga
Guest

Jag har inte sagt att alla cyklister gör som jag beskriver, om jag gjorde det så var det inte det jag menade. Jag kan bara beskriva vad jag ser när jag cyklar på vissa vägar där jag bor, det är oftast i södra delen av Stockholm. Min upplevelse är ju inte allas upplevelser. Nu under påskhelgen så var det väldigt lugnt till exempel, fast det var då jag såg någon komma utan lyse och jag såg inte cyklisten förrän han kom nära, det kändes inte så roligt.

Ms_Xx
Guest

Jag hatar lyselösa cyklister, det är så himla repektlöst och bara dumt! Svårt att köpa ficklysen på Clas Ohlsson för 80:- och alltid ha med sig…
Tycker att polisen borde ha cykellyseskontroller där folk får välja mellan att köpa svindyra kvalitetslysen som håller eller att få böter.

Christian Gillinger
Guest

Det gör de faktiskt, nästan. De brukar ha lysenkontroll nere på Stadsgården vid Fotografiska Museet. Funkar precis som en hastighetskontroll, en konstapel står och vinkar in folk, de som skött sig cyklar bara vidare.

Ms_Xx
Guest

Ja, fast de förser väl inte syndarna med lysen, bara böter? Gissar att en hel del av dem fortsätter att chansa…

Christian Gillinger
Guest

Det har varit sådana kampanjer också, men jag vet inte om det skett i Stockholm.

https://www.google.se/search?q=polis+delar+ut+cykellysen&rlz=1C1GIWA_enSE582SE582&oq=polis+delar+ut+cykellysen&aqs=chrome..69i57.3945j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Richard
Guest

Vilken underbar idé! Trafikpoliserna skulle garanterat bli ett vinstdrivande företag.

Jag tror att folk stör sig mer på osynliga mörkercyklister som faktsikt kommer från ingenstans är rödljuscyklande cyklister.

Christian Gillinger
Guest

Jag körde bil i helgen och använde Essingeleden. Jag följer trafikreglerna och höll 70. Jag var helt ensam om det och det var på gränsen till läskigt. Alla, inklusive den tunga trafiken, körde fortare än mig.

Skillnaden är att ingen skulle få för sig att säga att bilister är knepiga.

Och när man väl bestämt sig så räcker det med få bekräftande exempel för att befästa fördomen, samtidigt som det krävs tusentals för att häva den, det kallas confirmation bias.

Ett annat begrepp är “affect heuristic”, eller i korthet att man tenderar att dra slutsatser utifrån känslor, snarare än konkreta fakta. Jag har skrivit lite om det här:

https://www.cyklistbloggen.se/2012/10/varfor-hatar-bilister-cyklister/

I Stockholm har vi också bekymret att de flesta cykelbanor är kombinerade gång- och cykelbanor. Inte sällan utan åtskiljande mittlinje. Och ofta felskyltat, med olika budskap i vägbanan och på skylten:

https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/stockholm-har-dalig-koll-pa-sina-skyltar/

Nadia Astorga
Guest

Det håller jag med om. Å andra sidan vart tar det slut, vi cyklister kan hålla på att skrika om orättvisa men på något sätt måste vi se på vår grupp med ett kritiskt öga. Jag har sett fler skumma grejer sen i mars med cyklister än med bilister, tyvärr.
När en cyklist säger att andra cyklister är knepiga undrar man faktiskt och visst man kan skratta åt det såsom min kollega och jag gjorde men det finns allvar kring det.
Sen är det så att människor i fordon beter sig annorlunda, bil eller cykel, vi förändras psykologiskt, man blir bländad av farten.
Vi är väldigt sårbara som fotgängare och cyklande, en bil kommer inte att plötsligt smyga sig på bakifrån på en cykelbana, det är nästan Hajen varning med cyklister, jag har till och med skrikit högt ibland. På Västerbron vet man ju att det är ett vågspel med livet som insats att cykla och gå där men inte i Älvsjö.

Ms_Xx
Guest

Menar du att du inte ser alla bilister som ignorerar fartgränser och struntar i att använda blinkers? Måste ju vara så, med tanke på hur vanligt det är. Ser man inte det blundar man för det, medvetet eller mer troligt omedvetet.

Nadia Astorga
Guest

Jo, jag ser det, såg det häromdagen i Hagsätra. Men jag kör inte bil själv så jag kanske inte är lika uppmärksam på hur bilarna gör. Jag undviker bilvägar och cyklar där det finns cykelbanor.

Ms_Xx
Guest

Aha, vad skönt! Jag cyklar mest i stan, det är där jag ser de som ignorerar stopplinjer. De är många, men inte alla. Fortkörarna är faktiskt i majoritet, om man håller fartgränserna när man kör bil blir man en riktig bromskloss, alla kör om. Jag gör det i alla fall…

Erik Johansson
Guest

Cykla i par är det trevligaste som finns, synd att man måste kolla bak hela tiden. Om folk plingade längre bort så skulle det vara lättare att göra. Tror man behöver ca 30m till 70m för att reagera bra på ett pling.

Nadia Astorga
Guest

Det är väldigt trevligt med par cykling men tyvärr så är folk lite självupptagna. Det kan man säga om det mesta som är problematiskt. med cyklister och bilister, vi har så bråttom, det kan man verkligen se när folk cyklar på gångbanan, det är stress bakom. För mig är det främmande med att hela tiden ha en hög fart för jag gillar att njuta av att cykla och titta, även när jag ska till jobbet, annars skulle jag ta bussen. Men gränsen går för mig när cyklister måste sick sacka mellan barnvagnar, ringklockan är ju en superbillig investering. Ibland har jag lust att skrika efter dom men det brer ju bara på det negativa. 😀

Erik Johansson
Guest

Men de två par jag passerade under pendlingen skötte sig utmärkt. Håller med om det där med skrik, trottoarcykling gör mig så uppspelt.. 🙂

Richard
Guest

Håller med om att alla cyklister borde både ha och använda ringklocka. Hipsters med korta styren får dock inte plats med ett – annars finns det många snygga hipstersringklockor i bla mässing.

Men zickzackcykling kan också bero på att gångtrafikanter inte håller sig på sin sida på GC. Eller att GC är för smala för fyra fält.

Att ge zickzackcyklister all skuld är att inte ha en helgetssyn.

Ingrid
Guest

Men många cyklar faktiskt för att det går fortare än att ta bussen. Slipper gå till en busshållplats, slipper reservtid, slipper skarvtiderna vid byten, ingen omväg via bythållplats, eller springa mellan refuger/plattformar, slipper gå från en busshållplats som inte ligger dit jag ska (för all del jag kanske inte kan ställa cykeln vid resmålet). Att de på köpet får luft och rörelse, ja det är en bonus, utsikt kan man få från bussar också, särskilt när de gör en extra sightseeingkrök runt områden på vägen.

Bahar
Guest

Inte till priset att köra på oss löpare som springer till jobbet förstås ! Jag Måste snart börja bli lat och kör bill till jobbet istället för att springa bara pga att ni kära vackra cyklister hatar alla förutom er själva !

Ms_Xx
Guest

Men sluta att springa mitt i cykelbanan då.

Richard
Guest

Att du hatar cyklister Bahar är ingen nyhet. Ingen tar dina kommentarer på allvar.

Christian Gillinger
Guest

Ja, det är onekligen ett fokus. https://twitter.com/bahar1360

Christian Gillinger
Guest

Jag hatar ingen överhuvudtaget. Och jag cyklar sällan snabbare än 15 km/h.

Nadia Astorga
Guest

Jo, det är sant, jag gör det själv för att ta mig till Älvsjö, alternativet är att ta buss som går runt, runt och som under sommaren är en bastu, att cykla är betydligt smidigare och snabbare. Beroende på humör så tar jag en buss eller tåget därifrån eller fortsätter cykla.

Vilse i Västerort
Guest

Var det här jag läste att de som byggde en sedvanligt illa designad cykelbana förklarade en del av dumheterna med att det skulle få ner farten på cyklisterna? Ett möjligt resultat av missuppfattningen att “cyklister” är lagbrytande fartdårar är att man bygger den cykelinfrastruktur som faktiskt byggs inte för att göra cyklisters framfart så smidig som möjlig utan för att hålla ner farten på de “livsfarliga fartsyndarna.” Alla de asfaltlimpor som växer upp som svampar ut asfalten mellan Tensta och Rinkeby kan ha som orsak i att man tycker att cyklister är fartdårar; en av de mer besvärliga grindarna där – kompletterad med stenbumlingar – har uttalat som syfte att hålla ner farten på de cyklister som passer förskolan bredvid.

Christian Gillinger
Guest

Det kan det säkert ha varit. Det är inte helt ovanligt, tex i Solna: https://www.cyklistbloggen.se/2012/08/hinder-i-cykelbanan-2/

Nils Weinander
Guest

Mycket bra skrivet! Jag kan dessutom konstatera från mitt eget perspektiv som cyklist OCH fotgängare (jag kör inte bil så jag har inte bilistperspektivet) att jag som fotgängare mycket sällan har problem med cyklister medan jag som cyklist ofta har problem med fotgängare (som går i cykelbanan och sällan flyttar på sig ens om jag använder ringklockan).

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

bjornstenberg
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

Erik Johansson
Guest

Väldigt uttömmande text, som vanligt fri från de där ursäkterna för rödljuskörningar, det är intressant att läsa sådant ändrade mitt perspektiv när jag började läsa här. BTW är det någon som har en “elevator pitch” sammanfattning av texten ovan? Fördomar möts man av hela tiden, är det någon som har bra tips som brukar lyckas att ge nya perspektiv när ni talar med folk som säger “men cyklister bryter mot trafiklagar hela tiden.

Önskar att det fanns rödljus som var anpassade till cyklister, gröna ljus vågen på Götgatan har jag aldrig lyckats surfa på.

Christian Gillinger
Guest

Jag har försökt, men det är knepigt eftersom man lätt hamnar i en “Cyklister bryter ju mer mot lagen” “Nej det gör de inte”, “Jo, det gör de”, “Har du något bevis?” och så landar man i “Det vet man ju. Jag ser det varje dag”.

Det tar bara en rödljuskörande cyklist för att bekräfta ens fördomar, men tusentals som stannar för att motverka dem. Confirmation bias är starkt.

https://www.cyklistbloggen.se/2012/10/varfor-hatar-bilister-cyklister/

Så jag vet faktiskt inte. Jag brukar försöka vara tydlig med att det är dumt att dra alla över en kam och fråga om det vore lika vettigt att prata på samma sätt om bilister.

Ms_Xx
Guest

Jag brukar säga att det ju är uppenbart att synen på cyklisters lagbrott och bilisters lagbrott är helt olika, eftersom det uppenbarligen är mycket farligare med bilister som kör alldeles för fort än med cyklister som kör mot rött – särskilt med tanke på att rödljusen oftast inte ens finns där för att de behövs för cykeltrafiken utan bara för biltrafiken – men att knappast någon tycker att bilisternas systematiska fortkörning är ett problem (snarare en frihetsrelaterad rättighet) men att det är ett jätteproblem om jag rullar mot rött på cykel även om det inte finns en bil i sikte.
Lång krånglig mening, men nåt sånt. Att ge exempel på hur andra trafikantgruppers överträdelser viftas under mattan och på hur cyklisters fel förstoras.

Richard
Guest

Jag måste cykla rätt fort för att klara av den gröna vågen hela vägen på Götgatan men den hastigheten är för hög eftersom det alltid är folk i cykelbanan och cykelbanan är krokig. Tar hellre det lugnare och får stanna för två rödljus. Som van cyklist sedan 30 år vet jag var jag alltid får stanna i min hastighet i innerstan.

Som cyklist har jag plingberedskap på vissa sträckor. Istället för att bli arg i det smala cykelbanan uppför Götgatsbacken norrut där jag är medveten om att trottoaren är underdimensionerad (särskilt vid blomsterbutiken) plingar jag direkt när någon tar ett kliv ut i cykelbanan.

Greijus
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

CyklaiOrebro
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

lundatok
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

KristerIsaksson
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

eriohm
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cyklister är trafikens lagbrytare http://t.co/6XjsqGOWJf #cykla

wpDiscuz