Tio bötfällda cyklister senare…

| 68 kommentarer

Förra veckan stod Södermalmspolisen vid Götgatsbackens fot och bötfällde cyklister som körde mot rött (här kan ni se korsningen), under rubriken ”Trafikkontroll med inriktning cyklister”.

10 cyklister

 

poliskontroll

Sedvanligt cyklisthat följer i kommentarsfälten:

cykliser svin 2 cykliser svin 3 cykliser svin 4

cykliser svin 5

cykliser-svin-6cykliser svin 7 cyklisterna beter sig som svin

Anyhoo. Cyklister är ett jävla ofog eftersom tio av dem bötfälldes den där morgonen. Vi andra tusentals (för några år sedan var siffran 9,000 som cyklade på Götgatan varje dag. EDIT: 30,000 vid Slussen per dygn) som stannade när det var rött räknas inte.

Jag kollade igenom Södermalmspolisens tidigare uppdateringar. Utan att generalisera så mycket så kan man säga att bilister aldrig, eller väldigt sällan, får samma behandling, vare sig i uppdateringar eller i kommentarsfält. Så här ser det ut:

hastighetskontroll

”Hastighetskontroller”

trafikkontroller m cyklist

”Hastighetsveckan”

aggressiv körning

”Mot aggressiv körning”

 

När bilister är inblandade handlar det om kontroll av beteende: ”Mot aggressiv körning”,  ”Hastighetskontroller”, ”Hastighetsveckan”. Inget ”Trafikkontroll med inriktning mot bilister”.

Och inte heller kommentarerna ser ut som under cyklistinläggen. Så här ser de senaste kommentarerna på inlägget om hastighetskontroll den 6 september ut:

fånig hastighetskontroll

Inte mycket ”Bilister är en grupp med enormt risktagande”, eller ”Bilisterna beter sig som svin” där inte (däremot fick cyklisterna sig en släng för säkerhets skull). Bilister är aldrig en grupp, de är individer och de som pekas ut är följaktligen de som bryter mot lagen, ”fortkörarna”, ”de aggressiva”.

Det är så det ska vara. Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.

Men när det gäller cyklister handlar det inte längre om att kontrollera individers beteenden, då handlar det om att kontrollera gruppen. Det är inte tal om att säga att man ”genomför rödljuskontroll”, utan just ”trafikkontroll med inriktning mot cyklister”. Inte sällan med något generaliserande över hela gruppen.

Efterlevnaden cyklister

cyklister dessa cyklister2

Det är inte bra att cyklister kör mot rött. Men det är heller inte bra att alla cyklister hela tiden måste svara för vad varenda enskild cyklist gör. Jag har lika lite gemensamt med dem som cyklar mot rött som jag har när jag kör bil med bilister som kör 50 på 30-väg. Jag vill bli behandlad på samma sätt oavsett vilken typ av fordon jag råkar köra för stunden. Kontrollera gärna både bilister och cyklister, men rikta in er på beteenden och bunta inte ihop mig i en grupp.

För när cyklister behandlas som en homogen grupp, då räcker det med tio bötfällda av 30,000 för att för att kommentarsfält ska gå fullständigt i spinn. Då blir tio cyklister plötsligt samma sak som att alla cyklister är en bunt farttokiga memilsmarodörer.

Och det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.

Läs mer:

MC Polis CITYs Twitterkonto, där det just nu är tydligt att det handlar om ”cyklister” och ”beteenden”.

Sluta generalisera i trafiken

 Resultatet från Polisens insats mot aggressiv körning

och för den som vill gräva ner sig mer i det aktuella lagbrottet: Rödljuskörning

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

68 Comments on "Tio bötfällda cyklister senare…"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Cyklistbloggen
Guest
Member
xalxor
Guest
Member

@Cyklistbloggen Point taken! Känns som det handlar om att vara skadeglad. Tyvärr är cyklister lika god kålsupare i att se ned på bilister…

Cyklistbloggen
Guest
Member

@xalxor Ja, det var inte riktigt poängen. Det här var poängen: http://t.co/5oB6Na3td7

Ms_Xx
Guest
Member
Sen är det väldigt tröttsamt att de som tar sig/har som uppgift att kontrollera cyklisters beteende i trafiken konsekvent väljer att räkna/straffa de som begår trafikbrott som faktiskt inte är farliga för någon inblandad. Den enda cyklist jag känner som fått böter för rödljuskörning körde mot rött ljus på ett övergångsställe på Sturegatan, inga fotgängare i närheten och ingen korsning. 1500:-. Är det rimligt och rätt? Och vid Götgatan/Slussplan verkar de ha som hobby att ta folk som svänger runt gathörnet in mot Slussen (från Götgatan), där man som cyklist inte korsar någon bilväg. Det borde faktiskt finnas en cykelväg där som inte är berörd av rödljusen. Och så motormännens cyklisträkning nyligen där faktiskt hela 40% av cyklisterna stannade framför ett helt meningslöst rödljus. Men så lät det ju inte i rapporteringen (”60% av cyklisterna i Stockholm kör mot rött”). Är faktiskt förb. trött på att behöva stanna och vänta på rödljus som finns där ENKOM för att det även kör bilar där jag cyklar. Ju mer man tänker på det desto mer vansinnigt, och irriterande är det att vi som cyklar i så hög grad styrs av bilarnas system. För ärligt talat, om det inte fanns några bilar i… Read more »
juliaklingvall
Guest
Member

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

Robert W
Guest
Member

Jag tycker ju egentligen inte att man ska anmärka på folks stavnings- och formuleringsförmåga. Men det är ändå slående hur illa cyklisthatarna skriver. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det, förutom att de kanske skriver i affekt och inte kan besinna sig nog för att skriva korrekt. Frågan som följer av det är: om de blir så upprörda att de inte kan skriva korrekt, hur är de då i trafiken?

Det hela påminner för övrigt inte så lite om hur de främlingsfientliga inläggen på diverse nätsidor brukar vara formulerade. Jag är ganska säker på att det finns ett samband mellan främlingsfientlighet och cyklisthat, Inte i det att det är två jämförbara ”grupper”, men i att de som avskyr cyklister förmodligen är intolerant inställda till det mesta de tycker är flummigt, störande eller som de helt enkelt inte förstår.

Fredrik Jönsson
Guest
Member

Jag blir väldigt less på de så ofta helt ohämmat överdrivna hatiska kommentarerna ifrån allmänheten så fort polisen nämner något om att de bötfällt någon cyklist. Men jag kan ändå känna lite överanalyserande offerkoftavibbar i analysen av polisens egna inlägg. Att det inte lyfts fram på deras twitter osv med exakt samma ord har nog mer att göra med att bilismen, även i detta sammanhang, är normen. Att väsentlig all deras trafikkontroll handlar om bilister. Utom de få gånger de fokuserar på cyklister.

Tomas Granditsky
Guest
Member

Det rödljus du har med i din film där en cyklist kör mot rött trots att det är en polisbil som står och väntar är ett utmärkt exempel på ett ställe där där det i mitt tycke funkar utmärkt att cykla mot rött om man bara tar det lugnt och visar gångarna som har grönt företräde.

JohanJohnsson
Guest
Member

*ställer mig upp och apploderar*
som alltid ett mycket välskrivet inlägg 🙂

Johannes Westlund
Guest
Member

Det mest slående är att Det i princip inte finns någon säkerhetsproblematik med att cykla mot rött. Det är betydligt vanligare att cyklister som stannar för rött råkar ut för olyckor än att cyklister som inte stannar gör det. Den vanligtvis trafiksäkrare och mer laglydiga gruppen kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor. Antingen förändrar kvinnor sitt beteende och blir värre än männen så fort cykel blandas in i ekvationen (vilket är ytterst otroligt) eller så är det helt enkelt farligare att följa lagen än att lita till den egna logiken för cyklister (vilket är troligt). Sen att dessa sakliga och sansade argument inte biter på ordningsfetischister som ofelbart utbrister ”Men RÖTT! FEL! LIGIST! ANARKIST! MÖRDARE! KOMMUNIST! IDIOT! LIBERALIST!!!” Det är en annan fråga och säger väl mer om dessas mentala förmåga än någonting annat. Några argument har jag egentligen aldrig sett mer än ”Det är rött, alltså stannar man. Så står det i lagen”. Goddag yxskaft…

Och nej, jag cyklar inte mot rött. Men jag tycker det är ett perverterat fokus på rödljuscykling. Jag förstår att många inte vill delta i leken ”låt oss stirra på en tom korsning till”. Det finns som sagt inget trafiksäkerhetsmässigt skäl att delta.

Dmitri F.
Guest
Member

Det sjuka är att nu när det är ombyggnad där (Götgatan/Hornsgatan) så finns det INGEN korsande bil- eller busstrafik när man är på väg ner från Götgatan ut i Hornsgatan.

Några cyklar kommer längs med Hornsgatan men det är en mindre siffra än de som kommer ner för Götgatan.

Inte heller många fotgängare eftersom det är avspärrat…

Det trafikljuset måste verkligen ändras.

reidarb
Guest
Member

RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

ruggighund
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

oslosykkel
Guest
Member

RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

morten_lode
Guest
Member

@oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

Anders
Guest
Member

Jag cyklade själv mot rött i den där backen igår kväll, insåg jag halvt i efterhand. Det var folktomt, så jag kom med hygglig fart nedför backen och fångade med god marginal grönt ljus för bilarna (en stor och tydlig signal), så jag började korsa Hornsgatan.

Halvvägs över noterade jag ett trafikljus för cykel som står precis där cykelbanan börjar på andra sidan, och där lyste det ilsket rött! ”Vaihelv…?” Nå, att tvärnita mitt i gatan kändes inte som det säkraste alternativet så jag kunde bara skriva upp det hela på den mentala cykelkartan över konstigheter.

N.b. att jag inte har körkort, så det kanske finns en klurig specialregel som förklarar varför det måste vara så där. Upplys mig gärna i så fall.

Micke
Guest
Member

Enligt trafikkontoret i Göteborg ger man inte cyklister och gående grönt samtidigt som bilisterna för att bilisterna antas ta sig fortare genom korsningen. Tvingar man gående/cyklister att anmäla manuellt kan man ha snabbare signalväxlingar och minska väntetiden för bilisterna.

claeshybbinette
Guest
Member

Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/lfP9i4WNgi via @cyklistbloggen

w1_f1
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

ChristAlexander
Guest
Member

.@Cyklistbloggen varför anonymisera inlägg som personer själva medvetet gjort publika för allas åsyn?

MarkusHagberg
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

G_Smurfen
Guest
Member

@Cyklistbloggen Intressant att jämföra kommentarerna. Ger visst stöd åt tesen att man blir dum i huvudet av att köra för mycket bil…

delveien
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

delveien
Guest
Member

RT @morten_lode: ”Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p…

G_Smurfen
Guest
Member

RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…

Cyklistbloggen
Guest
Member

RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…

cykeljohanna
Guest
Member

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

morten_lode
Guest
Member

@Cyklistbloggen så snart man generaliserer kan det fort slå tilbake http://t.co/vbndqgsYv2 🙂

olavtorvund
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

bergensykkel
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen -> finns d info om vilka tider polisen stod där? Om de var synliga lr dolda? Det är ju saker som påverkar antalet bötfällda.

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen -> om jag förstår texten rätt. 10 anmälningar på ~10k passerande cyklister är betydligt mer än räknat på hela dagens siffra.

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen -> 10k på morgonen och kvällen samt de sista 10k under resten av dagen. Polisens kontroll genomfördes på morgongruppen ->

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen -> tar bort de som passerar under dygnets resterande timmar borde det kunna se ut så här? (Hypotes) 30k/dygn. ->

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen -> extremt mkt folk vid två tillfällen per dygn. Till&från jobbet, vilket borde vara lika många ungf. Samt tar bort ->

JanJonsson
Guest
Member

@Cyklistbloggen jag uppfattar det som att det var en morgonkontroll, inte ngt som pågick hela dagen? Om man förutsätter att det passerar ->

morten_lode
Guest
Member

@Cyklistbloggen Veldig bra skrevet!

morten_lode
Guest
Member

”Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p725FLUweb
#sykkel

anderski
Guest
Member

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

petermikkelsen
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

cykelfakta
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

ktalltorp
Guest
Member

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

gbgcyklaren
Guest
Member

Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/KTrnaqgILf via @cyklistbloggen

velonoir
Guest
Member

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

jamiemcarthur
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

UrbanBikeWear
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

supergoofy1977
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

CLW_Everett
Guest
Member

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

JoelEdding
Guest
Member

@perankersjo Antar att du redan läst @cyklistbloggen inlägg http://t.co/lWCaSk9z6P. Annars är det dags. Angeläget och viktigt! #cykling

SvecTweet
Guest
Member

“@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_Norrmalm

TobbeO
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

PatrikKronqvist
Guest
Member

Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

liggist
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

theschitz
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

PTFBYL
Guest
Member

Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1Mzcv244 #cykla

ThomasSunden
Guest
Member

@Cyklistbloggen tyvärr finns både cyklister, bilister och gående som struntar i trafikreglerna. Det gör cykellivet farligare för oss andra

PerErikHahn
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla