Tio bötfällda cyklister senare…

| 68 kommentarer

Förra veckan stod Södermalmspolisen vid Götgatsbackens fot och bötfällde cyklister som körde mot rött (här kan ni se korsningen), under rubriken “Trafikkontroll med inriktning cyklister”.

10 cyklister

 

poliskontroll

Sedvanligt cyklisthat följer i kommentarsfälten:

cykliser svin 2 cykliser svin 3 cykliser svin 4

cykliser svin 5

cykliser-svin-6cykliser svin 7 cyklisterna beter sig som svin

Anyhoo. Cyklister är ett jävla ofog eftersom tio av dem bötfälldes den där morgonen. Vi andra tusentals (för några år sedan var siffran 9,000 som cyklade på Götgatan varje dag. EDIT: 30,000 vid Slussen per dygn) som stannade när det var rött räknas inte.

Jag kollade igenom Södermalmspolisens tidigare uppdateringar. Utan att generalisera så mycket så kan man säga att bilister aldrig, eller väldigt sällan, får samma behandling, vare sig i uppdateringar eller i kommentarsfält. Så här ser det ut:

hastighetskontroll

“Hastighetskontroller”

trafikkontroller m cyklist

“Hastighetsveckan”

aggressiv körning

“Mot aggressiv körning”

 

När bilister är inblandade handlar det om kontroll av beteende: “Mot aggressiv körning”,  “Hastighetskontroller”, “Hastighetsveckan”. Inget “Trafikkontroll med inriktning mot bilister”.

Och inte heller kommentarerna ser ut som under cyklistinläggen. Så här ser de senaste kommentarerna på inlägget om hastighetskontroll den 6 september ut:

fånig hastighetskontroll

Inte mycket “Bilister är en grupp med enormt risktagande”, eller “Bilisterna beter sig som svin” där inte (däremot fick cyklisterna sig en släng för säkerhets skull). Bilister är aldrig en grupp, de är individer och de som pekas ut är följaktligen de som bryter mot lagen, “fortkörarna”, “de aggressiva”.

Det är så det ska vara. Det enda gemensamt “bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.

Men när det gäller cyklister handlar det inte längre om att kontrollera individers beteenden, då handlar det om att kontrollera gruppen. Det är inte tal om att säga att man “genomför rödljuskontroll”, utan just “trafikkontroll med inriktning mot cyklister”. Inte sällan med något generaliserande över hela gruppen.

Efterlevnaden cyklister

cyklister dessa cyklister2

Det är inte bra att cyklister kör mot rött. Men det är heller inte bra att alla cyklister hela tiden måste svara för vad varenda enskild cyklist gör. Jag har lika lite gemensamt med dem som cyklar mot rött som jag har när jag kör bil med bilister som kör 50 på 30-väg. Jag vill bli behandlad på samma sätt oavsett vilken typ av fordon jag råkar köra för stunden. Kontrollera gärna både bilister och cyklister, men rikta in er på beteenden och bunta inte ihop mig i en grupp.

För när cyklister behandlas som en homogen grupp, då räcker det med tio bötfällda av 30,000 för att för att kommentarsfält ska gå fullständigt i spinn. Då blir tio cyklister plötsligt samma sak som att alla cyklister är en bunt farttokiga memilsmarodörer.

Och det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.

Läs mer:

MC Polis CITYs Twitterkonto, där det just nu är tydligt att det handlar om “cyklister” och “beteenden”.

Sluta generalisera i trafiken

 Resultatet från Polisens insats mot aggressiv körning

och för den som vill gräva ner sig mer i det aktuella lagbrottet: Rödljuskörning

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

68 Comments on "Tio bötfällda cyklister senare…"

Notify of
avatar
trackback

[…] har rätt länge sedan tröttnat på att man generaliserar hårt i trafiken. Via @gbgcyklaren på Twitter får vi tips om ett nytt lågvattenmärke i GP där en av två […]

Cyklistbloggen
Guest

@FUCHILI Se tex: http://t.co/5oB6Na3td7

xalxor
Guest

@Cyklistbloggen Point taken! Känns som det handlar om att vara skadeglad. Tyvärr är cyklister lika god kålsupare i att se ned på bilister…

Cyklistbloggen
Guest

@xalxor Ja, det var inte riktigt poängen. Det här var poängen: http://t.co/5oB6Na3td7

Ms_Xx
Guest
Sen är det väldigt tröttsamt att de som tar sig/har som uppgift att kontrollera cyklisters beteende i trafiken konsekvent väljer att räkna/straffa de som begår trafikbrott som faktiskt inte är farliga för någon inblandad. Den enda cyklist jag känner som fått böter för rödljuskörning körde mot rött ljus på ett övergångsställe på Sturegatan, inga fotgängare i närheten och ingen korsning. 1500:-. Är det rimligt och rätt? Och vid Götgatan/Slussplan verkar de ha som hobby att ta folk som svänger runt gathörnet in mot Slussen (från Götgatan), där man som cyklist inte korsar någon bilväg. Det borde faktiskt finnas en cykelväg där som inte är berörd av rödljusen. Och så motormännens cyklisträkning nyligen där faktiskt hela 40% av cyklisterna stannade framför ett helt meningslöst rödljus. Men så lät det ju inte i rapporteringen (“60% av cyklisterna i Stockholm kör mot rött”). Är faktiskt förb. trött på att behöva stanna och vänta på rödljus som finns där ENKOM för att det även kör bilar där jag cyklar. Ju mer man tänker på det desto mer vansinnigt, och irriterande är det att vi som cyklar i så hög grad styrs av bilarnas system. För ärligt talat, om det inte fanns några bilar i… Read more »
juliaklingvall
Guest

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

Robert W
Guest

Jag tycker ju egentligen inte att man ska anmärka på folks stavnings- och formuleringsförmåga. Men det är ändå slående hur illa cyklisthatarna skriver. Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det, förutom att de kanske skriver i affekt och inte kan besinna sig nog för att skriva korrekt. Frågan som följer av det är: om de blir så upprörda att de inte kan skriva korrekt, hur är de då i trafiken?

Det hela påminner för övrigt inte så lite om hur de främlingsfientliga inläggen på diverse nätsidor brukar vara formulerade. Jag är ganska säker på att det finns ett samband mellan främlingsfientlighet och cyklisthat, Inte i det att det är två jämförbara ”grupper”, men i att de som avskyr cyklister förmodligen är intolerant inställda till det mesta de tycker är flummigt, störande eller som de helt enkelt inte förstår.

Fredrik Jönsson
Guest

Jag blir väldigt less på de så ofta helt ohämmat överdrivna hatiska kommentarerna ifrån allmänheten så fort polisen nämner något om att de bötfällt någon cyklist. Men jag kan ändå känna lite överanalyserande offerkoftavibbar i analysen av polisens egna inlägg. Att det inte lyfts fram på deras twitter osv med exakt samma ord har nog mer att göra med att bilismen, även i detta sammanhang, är normen. Att väsentlig all deras trafikkontroll handlar om bilister. Utom de få gånger de fokuserar på cyklister.

Tomas Granditsky
Guest

Det rödljus du har med i din film där en cyklist kör mot rött trots att det är en polisbil som står och väntar är ett utmärkt exempel på ett ställe där där det i mitt tycke funkar utmärkt att cykla mot rött om man bara tar det lugnt och visar gångarna som har grönt företräde.

JohanJohnsson
Guest

*ställer mig upp och apploderar*
som alltid ett mycket välskrivet inlägg 🙂

Johannes Westlund
Guest

Det mest slående är att Det i princip inte finns någon säkerhetsproblematik med att cykla mot rött. Det är betydligt vanligare att cyklister som stannar för rött råkar ut för olyckor än att cyklister som inte stannar gör det. Den vanligtvis trafiksäkrare och mer laglydiga gruppen kvinnor är överrepresenterade i dessa olyckor. Antingen förändrar kvinnor sitt beteende och blir värre än männen så fort cykel blandas in i ekvationen (vilket är ytterst otroligt) eller så är det helt enkelt farligare att följa lagen än att lita till den egna logiken för cyklister (vilket är troligt). Sen att dessa sakliga och sansade argument inte biter på ordningsfetischister som ofelbart utbrister “Men RÖTT! FEL! LIGIST! ANARKIST! MÖRDARE! KOMMUNIST! IDIOT! LIBERALIST!!!” Det är en annan fråga och säger väl mer om dessas mentala förmåga än någonting annat. Några argument har jag egentligen aldrig sett mer än “Det är rött, alltså stannar man. Så står det i lagen”. Goddag yxskaft…

Och nej, jag cyklar inte mot rött. Men jag tycker det är ett perverterat fokus på rödljuscykling. Jag förstår att många inte vill delta i leken “låt oss stirra på en tom korsning till”. Det finns som sagt inget trafiksäkerhetsmässigt skäl att delta.

Christian Gillinger
Guest

Skälet är, tror jag, att det är så lätt-mätt. Tänk samma inslag som i TV4 med fokus på hastighet… “Jaha, här kom ytterligare en bilist som körde för fort. Eller?” Rött däremot är jättenkelt. Plus att rödljuskörning har extremt låg status bland bilister.

Dmitri F.
Guest

Det sjuka är att nu när det är ombyggnad där (Götgatan/Hornsgatan) så finns det INGEN korsande bil- eller busstrafik när man är på väg ner från Götgatan ut i Hornsgatan.

Några cyklar kommer längs med Hornsgatan men det är en mindre siffra än de som kommer ner för Götgatan.

Inte heller många fotgängare eftersom det är avspärrat…

Det trafikljuset måste verkligen ändras.

reidarb
Guest

RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

ruggighund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

oslosykkel
Guest

RT @morten_lode: @oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

morten_lode
Guest

@oslosykkel Syklister er ikke en homogen gruppe. Bra om det her: http://t.co/p725FLUweb @terhoy @jbratteli @delveien

Anders
Guest

Jag cyklade själv mot rött i den där backen igår kväll, insåg jag halvt i efterhand. Det var folktomt, så jag kom med hygglig fart nedför backen och fångade med god marginal grönt ljus för bilarna (en stor och tydlig signal), så jag började korsa Hornsgatan.

Halvvägs över noterade jag ett trafikljus för cykel som står precis där cykelbanan börjar på andra sidan, och där lyste det ilsket rött! “Vaihelv…?” Nå, att tvärnita mitt i gatan kändes inte som det säkraste alternativet så jag kunde bara skriva upp det hela på den mentala cykelkartan över konstigheter.

N.b. att jag inte har körkort, så det kanske finns en klurig specialregel som förklarar varför det måste vara så där. Upplys mig gärna i så fall.

Micke
Guest

Enligt trafikkontoret i Göteborg ger man inte cyklister och gående grönt samtidigt som bilisterna för att bilisterna antas ta sig fortare genom korsningen. Tvingar man gående/cyklister att anmäla manuellt kan man ha snabbare signalväxlingar och minska väntetiden för bilisterna.

Christian Gillinger
Guest

Men den korsningen har ingen manuell anmälan.

Christian Gillinger
Guest

Hmmm… om du kom från Götgatan så har cyklister alltid grönt tillsammans med bilisterna i korsningen så vitt jag vet. Om det är rött på stolpen på andra sidan så borde det betyda att det hunnit slå över när du passerade?

Anders
Guest

I så fall tycker jag att jag borde ha hunnit se gult ljus på bilstolpen. Ska se om jag kan upprepa observationen, då jag ofta passerar den här kosrningen på kvällarna när ingen fotgängare trycker på övergångsstället som egentligen inte är i anslutning till de korsande cykelbanorna.

Anders
Guest

Igår vid 21-tiden kunde jag konstatera att på en och en halv grönljuscykel för bilarnas trafikljus så ändrade cykelljuser inte sitt röda sken en enda gång. Detta trots att någon hade tryckt på knappen vid övergångsstället, så där finns uppenbarligen heller ingen koppling.

Jag gissar att något har blivit avstängt i signallogiken i samband med den massiva trafikavspärrningen i kurvan.

Christian Gillinger
Guest

Det går alltså inte alls att rödljusanmäla sig där som cyklist?

Anders
Guest

Inte på något sätt som jag har hittat.

Anders
Guest

Jag hittade knappen!

Först måste man bara lämna cykelboxen och ta sig över övergångsstället, för att omedelbart därefter sträcka sig in och trycka på knappen som är fullkomligt dold av skyltar som informerar om avspärrningen. Även utan det extra kamouflaget kan det knappast sägas vara en vettig lösning.

Jag provar att bifoga ett foto som är taget från andra hållet.

claeshybbinette
Guest

Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/lfP9i4WNgi via @cyklistbloggen

Christian Gillinger
Guest

Och alla statusuppdateringar i inlägget är länkade till sina respektive sidor, så den som vill gå in och titta själv behöver bara klicka.

w1_f1
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

ChristAlexander
Guest

.@Cyklistbloggen varför anonymisera inlägg som personer själva medvetet gjort publika för allas åsyn?

MarkusHagberg
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

G_Smurfen
Guest

@Cyklistbloggen Intressant att jämföra kommentarerna. Ger visst stöd åt tesen att man blir dum i huvudet av att köra för mycket bil…

delveien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

delveien
Guest

RT @morten_lode: “Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p…

G_Smurfen
Guest

RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…

Cyklistbloggen
Guest

RT @SvecTweet: “@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_…

cykeljohanna
Guest

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

morten_lode
Guest

@Cyklistbloggen så snart man generaliserer kan det fort slå tilbake http://t.co/vbndqgsYv2 🙂

olavtorvund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

bergensykkel
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen -> finns d info om vilka tider polisen stod där? Om de var synliga lr dolda? Det är ju saker som påverkar antalet bötfällda.

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen -> om jag förstår texten rätt. 10 anmälningar på ~10k passerande cyklister är betydligt mer än räknat på hela dagens siffra.

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen -> 10k på morgonen och kvällen samt de sista 10k under resten av dagen. Polisens kontroll genomfördes på morgongruppen ->

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen -> tar bort de som passerar under dygnets resterande timmar borde det kunna se ut så här? (Hypotes) 30k/dygn. ->

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen -> extremt mkt folk vid två tillfällen per dygn. Till&från jobbet, vilket borde vara lika många ungf. Samt tar bort ->

JanJonsson
Guest

@Cyklistbloggen jag uppfattar det som att det var en morgonkontroll, inte ngt som pågick hela dagen? Om man förutsätter att det passerar ->

morten_lode
Guest

@Cyklistbloggen Veldig bra skrevet!

morten_lode
Guest

“Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.” http://t.co/p725FLUweb
#sykkel

anderski
Guest

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

petermikkelsen
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

cykelfakta
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

ktalltorp
Guest

RT @PatrikKronqvist: Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

gbgcyklaren
Guest

Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/KTrnaqgILf via @cyklistbloggen

velonoir
Guest

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

jamiemcarthur
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

UrbanBikeWear
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

supergoofy1977
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

CLW_Everett
Guest

RT @PTFBYL: Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1M…

JoelEdding
Guest

@perankersjo Antar att du redan läst @cyklistbloggen inlägg http://t.co/lWCaSk9z6P. Annars är det dags. Angeläget och viktigt! #cykling

SvecTweet
Guest

“@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/ytqfErb8dh #cykla” Läs och begrunda. Ping @YB_Sodermalm @YB_Norrmalm

TobbeO
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

PatrikKronqvist
Guest

Bra om cyklisthatet RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/trKr3KgYkO #cykla

liggist
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

theschitz
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

PTFBYL
Guest

Bra skrivet om hur vi generaliserar cyklande men inte bilister.@Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare http://t.co/eL1Mzcv244 #cykla

ThomasSunden
Guest

@Cyklistbloggen tyvärr finns både cyklister, bilister och gående som struntar i trafikreglerna. Det gör cykellivet farligare för oss andra

PerErikHahn
Guest

RT @Cyklistbloggen: Tio bötfällda cyklister senare… http://t.co/c3uWCbB3t2 #cykla

wpDiscuz