Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Fotgängare och cyklister förses med fyrar för att upptäckas

Publicerad den 11 november, 202111 november, 2021

Vi skrev för ett tag sedan om hur bilen som fordon med åren blivit större och större. Där tog vi upp en del om döda vinkeln och när Cyklistbloggen härom veckan hyrde bil och fick en av de större modellerna så var vi ju tvungna att testa själva.

Och här ska vi säga att det är en sak att se sidbilder på amerikanska SUV:ar som har massor osynliga barn framför och en helt annan sak att uppleva det i verkligheten. Det är lite omskakande att sitta där bakom ratten själv och inse att det finns ett barn där men barnet syns inte. Och det skulle mycket väl kunna få plats rätt många barn till.

Inget speciellt att se här.
Men en god bit fram där har Cyklistbloggen gömt ett barn.

Så, som cyklister, som föräldrar som cyklar med barn, som fotgängare vill vi bara säga – tänk på att att du och ni rör er i en trafikmiljö som ni delar med förare som göms, om man ska vända på perspektivet, bakom döda vinklar, bakom A-stolpar och krympande fönsteryta inte sällan försedda med soldämpande filter som också gör det svårare att uppfatta omgivningen.

Underskatta inte hur väl gömda de är och hur farligt det är för dig.

Och på det temat noterar vi att diskussionen om att detta skulle behöva ändras på egentligen inte förs. Tvärtom handlar det oftare om hur vi som oskyddade trafikanter, cyklister, fotgängare, barn och gamla, skasynliggöras bättre. Med reflexvästar, färgglada kläder, eller som nu senast i USA där president Biden fått igenom ett bauta-infrastrukturspaket, där en del var att arbeta för att förse fotgängare och cyklister med ”elektroniska fyrar”, ”beacons”, som framtidens smarta bilar kan läsa av:

”This states that the U.S. National Highway Traffic Safety Administration, along with the Intelligent Transportation Systems Joint Program Office and the Federal Highway Administration, will “expand vehicle-to-pedestrian research efforts focused on incorporating bicyclists and other vulnerable road users into the safe deployment of connected vehicle systems.””

Tanken är alltså att alla ”oskyddade trafikanter” ska förses med en elektronisk blipp, en ”fyr”, som bilarna, alltså inte förarna, ”ser” och därmed gör det säkrare för alla.

Det låter ju jättebra, tills man tänker mer på det. Glöm inte ta med din elektroniska blipp när du ska ut och gå! ”Hade hon elektronisk blipp med sig eller är det hennes eget fel att hon blev påkörd?” ”Kör du gammal cykel utan blipp? Är du självmordskandidat eller?”

Hur gör man med alla barn? Om man till exempel tänker att barnen får sina elektroniska blippar insydda i kläder, vad händer om de ger sig ut utan jackan, eller mössan som har blippen insydd?

Frågeställningarna blir ju rätt många, inte minst principen att skjuta över ansvaret på just de oskyddade trafikanterna, som i praktiken fritt ska kunna röra sig i trafiken som idag, utan att utgöra någon fara för någon annan än sig själva. Och då har vi inte gett oss in på integritetsproblematiken med att till exempel göra alla oskyddade trafikanter, inklusive barn, potentiellt spårbara.

Eller som en forskare i artikeln säger:

“We know from research that detecting cyclists is one of the hardest things that autonomous vehicle developers have had to face. Beacons may increase the risk for cyclists because, if they give drivers the message that the car is watching out for cyclists, but the car is actually not doing that particularly well, then we make the situation for cyclists more dangerous.”

”Fyrar kan öka risken för cyklister eftersom de riskerar att få förarna att tro att bilen håller koll på cyklister, men bilen gör det i verkligheten inte särskilt bra.”

Forbes avslutar med:

”Furthermore, “road safety” has often meant in practice “get out of the way of cars” and, historically, it led to people on foot retreating from the street.”

Vilket leder oss rakt in på ämnet A-traktorer som vi skrev om för ett par månader sedan. A-traktorer är alltså vanliga bilar som går långsamt och därmed får även unga utan bilkörkort köra dem. Men, lite som cyklister, då hamnar de i vägen för snabbare bilar och folk blir sura. Riktigt sura.

Men på temat ”UR VÄGEN” har nu Trafikverket hittat en lösning, åtminstone i Piteå:

Egen väg!

Oh, en egen väg alltså. Nope. Den är inte egen väg:

”Trafikverket planerar för en väg mellan Öjebyn och Norrfjärden där både A-traktorer, cyklister och fotgängare ska samsas. Syftet är att få bort oskyddade trafikanter och långsamtgående fordon, som A-traktorer, från E4.”

Yes, ”lösningen” är såklart att få bort hindren ur vägen, så att biltrafiken inte störs – så får A-traktorer, i praktiken bilar med strypt maxhastighet till 30 km/h, fotgängare och cyklister helt enkelt samsas på en mindre parallellväg. Problem solved. Hur lätt det kommer vara att trafiksäkert samsas för oskyddade trafikanter och stora bilar, trots strypt hastighet, framgår inte.

Här är förresten ett exempel på hur en A-traktor faktiskt kan se ut.

Så, trafiksäkerhet år 2021 är alltså fortfarande att biltrafiken ska påverkas och behöva involveras så lite som möjligt. På med reflexer och reflexvästar, färgglada kläder, sprayfärg (!) och elektroniska fyrar till alla, och ur vägen. För vad skulle man annars göra?

Så löser vi nollvisionen.

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}