Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vi har lösningen på elsparkcykeleländet

Publicerad den 27 juli, 202117 januari, 2022

Vi har skrivit en del om elsparkcyklar/elscootrar, kärt barn har många, eller i varje fall två, namn. Vi gillar dem ju i princip och ser också hur samma argument som används mot cyklister också används mot elsparkförare – de är i vägen, de kör som tokar och kommer från ingenstans.

Och samma som mot elcyklister: de är slöa och miljöovänliga, varför kan de inte bara cykla eller gå. Under tiden passerar förare som förutom sig själva också tar med sig två fotöljer, en soffa och rätt mycket plåt, glatt på de generöst tilltagna ytorna de har till sitt förfogande.

Så här ser det till exempel ut i Stockholm.

Men det finns ett enda övergripande argument som alla, även vi, tycks ense om: Det är ett, stort, problem att elscootrar parkeras precis överallt. I cykelbanor, på trottoarer och i rabatter. Eller mitt i gågator.

Här till exempel på Götgatan.
Ett exempel

Problemet är alltså att det som är elscootrarnas ”usp”, poängen med dem, att de kan ställas precis var som helst, också är ett stort problem för alla andra. Försök har gjorts i liten skala med frivilliga ställ, till exempel som här:


Problemet är att det är… frivilligt och att ställen tar upp plats. Så, folk fortsätter att köra elscooter och lämna dem exakt när de tycker de är framme, oavsett om det råkar vara mitt på en trottoar.

Tittar man på problemen med elscootrarna så framstår det som att om man löser parkeringsproblemet – att scootrarna är slängda överallt, så löser man majoriteten av argumenten mot fordonet som sådant. Kvar blir ett yteffektivt, smidigt och snabbt sätt att ta sig fram i trånga storstäder. Utmärkt att kombinera det bästa med bilen: möjligheten att ta sig dit man faktiskt ska, och inte som med kollektivtrafik ”I bästa fall i närheten”, med cykel och kollektivtrafikens fördelar att ta liten plats och inte slita så hårt på lokalmiljön.

Så, vi har ett ödmjukt förslag på lösning och vi tror det är rätt enkelt: På varje plats i stan där det finns ytparkering redan idag, till exempel längs trottoarerna, fäster man en metallskena. På skenan sitter rfid eller NFC-taggar. Bägge klarar sig utan el. På varje elscooter sitter en läsare. För att få avsluta en resa måste läsaren ha kontakt med NFC-taggen.

Vi återvänder till bilden ovan och fokuserar på en av tårtbitarna:

Det är en rätt stor tårtbit, eftersom en stor del av gatrummet i Stockholm är just parkering. Plötsligt är stan full av parkeringsmöjligheter för elcootrar, som inte är i vägen för synskadade eller oskyddade trafikanter. Som här till exempel, här är alltså det gula en metallskena fastsatt i trottoarstenen:

Här kör man alltså fram med sin elscooter när man till exempel är på väg till Maxi, ser till att givaren på elscootern har kontakt med skenan och bara då får man avsluta resan och parkera elscootern. För att hålla ihop scootrarna kan man dessutom erbjuda till exempel prisavdrag om elscootern placeras intill en annan.

Detta skulle i ett slag, och förhållandevis billigt, lösa det absolut största problemet med elscootrarna: att folk parkerar som tokar. Det skulle samtidigt behålla fördelen med elscootern: alltså möjligheten att ta sig dit man faktiskt ska, snarare än som med kollektivtrafik, ”i närheten av”. Och parkeringsytorna skulle användas betydligt effektivare än idag.

Vad säger ni?

Läs mer om elscootrar:

https://www.cyklistbloggen.se/tag/elscooter/

1 svar på ”Vi har lösningen på elsparkcykeleländet”

  1. gerhard skriver:
    29 juli, 2021 kl. 3:18 e m

    Kommer aldrig bli verklighet, för enkelt och skulle antagligen fungera så det skulle aldrig accepteras

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d