Vi har lösningen på elsparkcykeleländet

Vi har skrivit en del om elsparkcyklar/elscootrar, kärt barn har många, eller i varje fall två, namn. Vi gillar dem ju i princip och ser också hur samma argument som används mot cyklister också används mot elsparkförare – de är i vägen, de kör som tokar och kommer från ingenstans.

Och samma som mot elcyklister: de är slöa och miljöovänliga, varför kan de inte bara cykla eller gå. Under tiden passerar förare som förutom sig själva också tar med sig två fotöljer, en soffa och rätt mycket plåt, glatt på de generöst tilltagna ytorna de har till sitt förfogande.

Så här ser det till exempel ut i Stockholm.

Men det finns ett enda övergripande argument som alla, även vi, tycks ense om: Det är ett, stort, problem att elscootrar parkeras precis överallt. I cykelbanor, på trottoarer och i rabatter. Eller mitt i gågator.

Här till exempel på Götgatan.
Ett exempel

Problemet är alltså att det som är elscootrarnas “usp”, poängen med dem, att de kan ställas precis var som helst, också är ett stort problem för alla andra. Försök har gjorts i liten skala med frivilliga ställ, till exempel som här:


Problemet är att det är… frivilligt och att ställen tar upp plats. Så, folk fortsätter att köra elscooter och lämna dem exakt när de tycker de är framme, oavsett om det råkar vara mitt på en trottoar.

Tittar man på problemen med elscootrarna så framstår det som att om man löser parkeringsproblemet – att scootrarna är slängda överallt, så löser man majoriteten av argumenten mot fordonet som sådant. Kvar blir ett yteffektivt, smidigt och snabbt sätt att ta sig fram i trånga storstäder. Utmärkt att kombinera det bästa med bilen: möjligheten att ta sig dit man faktiskt ska, och inte som med kollektivtrafik “I bästa fall i närheten”, med cykel och kollektivtrafikens fördelar att ta liten plats och inte slita så hårt på lokalmiljön.

Så, vi har ett ödmjukt förslag på lösning och vi tror det är rätt enkelt: På varje plats i stan där det finns ytparkering redan idag, till exempel längs trottoarerna, fäster man en metallskena. På skenan sitter rfid eller NFC-taggar. Bägge klarar sig utan el. På varje elscooter sitter en läsare. För att få avsluta en resa måste läsaren ha kontakt med NFC-taggen.

Vi återvänder till bilden ovan och fokuserar på en av tårtbitarna:

Det är en rätt stor tårtbit, eftersom en stor del av gatrummet i Stockholm är just parkering. Plötsligt är stan full av parkeringsmöjligheter för elcootrar, som inte är i vägen för synskadade eller oskyddade trafikanter. Som här till exempel, här är alltså det gula en metallskena fastsatt i trottoarstenen:

Just den här sträckan i Solna.

Här kör man alltså fram med sin elscooter när man till exempel är på väg till Maxi, ser till att givaren på elscootern har kontakt med skenan och bara då får man avsluta resan och parkera elscootern. För att hålla ihop scootrarna kan man dessutom erbjuda till exempel prisavdrag om elscootern placeras intill en annan.

Detta skulle i ett slag, och förhållandevis billigt, lösa det absolut största problemet med elscootrarna: att folk parkerar som tokar. Det skulle samtidigt behålla fördelen med elscootern: alltså möjligheten att ta sig dit man faktiskt ska, snarare än som med kollektivtrafik, “i närheten av”. Och parkeringsytorna skulle användas betydligt effektivare än idag.

Vad säger ni?

Läs mer om elscootrar:

https://www.cyklistbloggen.se/tag/elscooter/