Och polisen försöker också reda ut trafikreglerna

| 17 kommentarer

Inte bara media som försöker reda ut vad som egentligen gäller i samspelet mellan cyklister och andra trafikanter, polismyndigheten gör ett försök på sin Facebooksida. Det går sådär.

Först börjar de med att ställa kuggfrågan ”Vem har företräde vid ett övergångsställe?”

Rätt svar är såklart ”Ingen har någonsin företräde i trafiken”. Faktum är att det är grundprincipen för hela trafiksamspelet. Det finns inga rättigheter, bara skyldigheter. Du har aldrig rätt till företräde, men du kan ha skyldighet att lämna företräde.

Polisen insåg det och gjorde en diskret ändring.

Sedan försökte de ge sig på det här med korsningar. Väjningsplikt och sånt alltså. Det gick sådär.

Vana läsare av Cyklistbloggen vet ju vid det här laget att det finns massor av olika regler för hur cyklister får korsa vägar. Två sätt att korsa andra vägar är via cykelpassage och cykelöverfart, för vilka bägge gäller helt olika regler.

Men polisen blandar ihop dem. Flera gånger.

Nu skulle man kunna säga att polisen har delvis rätt. Typ. Nästan. Om man gör en snäll tolkning. Så här säger Trafikförordningen:

Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Det är väl ett slags ”om det kan ske utan fara”. Även om det inte står så uttryckligen.

Men det Trafikförordningen också säger är att korsande trafik har väjningsplikt, den starkaste formen av väjningsregel. Det hade såklart varit relevant att nämna i sammanhanget också:

Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

Och polisen har direkt fel när de säger att cyklist har väjningsplikt vid cykelöverfarter. Längre ner i polisens frågestund svarar de också igen så här:

Och igen.

Och där står det ju helt klart att polisen inte vet skillnad mellan ”cykelpassage” och ”cykelöverfart”. Du har inte väjningsplikt vid en cykelöverfart som cyklist.

Vi tar det alltså igen: Vid en cykelöverfart har korsande trafik väjningsplikt. Trafikförordningen skriver uttryckligen att cyklister inte har det:

Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart.

Nu kan man tycka att det är en billig poäng att göra ett sådant här ”gotcha!”-påpekande. Men. För cyklister är det livsviktigt att alla trafikanter förstår vad som gäller. Om det kommer en bilist som tror att cyklister alltid har väjningsplikt och korsar en cykelöverfart så kan det i värsta fall betyda en död påkörd cyklist. Det måste gå att lita på att polisen kan trafikförordningen.

Och vi tycker också att det här visar hur snåriga trafikreglerna är. När inte ens polisen, på sin Facebooksida, i en frågestund som ska handla om just trafikregler, kan få det rätt – hur ska vanliga trafikanter förväntas klara av det?

Det är dags att skriva om Trafikförordningen.

Läs också:

Oskyddade cyklister betalar högt pris för usla trafikregler

Polisen fäster broschyr på folks cyklar. Eller?

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Comments on "Och polisen försöker också reda ut trafikreglerna"

avatar
  Subscribe  
Notify of
felix reychman
Guest
Member

Hur många läser den här bloggen och andra relaterade forum?
I vilken utsträckning hjälper det att vi alla kontaktar lämplig politiker och lobbyorganisation och alla förklarar vansinnet i dagens system?

Bob
Guest
Member

Jönköping: Polis bommade helt att det var cykelpassage efter rondellen och utgick från cykling på övergångsställe och att cyklist ej lämnat företräde. Cyklist fick bot vid krock och bilist gick fri… Hände efter att bilist svängt ut ur rondell, cyklisten var långt kommen på passagen. Polisen HAR inte koll – förenkla NU! Artikeln klickades mycket flitigt på Jnytt, patetiskt allt ihop.
http://jnytt.se/delat/eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJ1dWlkIjoiODY0ZTAyMmItMGVjYi00NDM2LWJmZDItOTcwMzgwMTUxYWQ5IiwiYXBwSWQiOiI0OTI1NzUxNDIifQ.GNFm8JdmvZsRZn3Usg22n1C7dl8QSB-Lx3rDtKqQloY

Bob Lind
Guest
Member

Ursäkta, här är rätt länk:

Krockade med bil – tvingas böta

felix reychman
Guest
Member

I det här fallet tycker jag snarare att frågestunden snarare visar på polisens ointresse för gällande lagstiftning, just när det gäller cyklister, än på den snåriga regeln. Väjningsplikten vid cykelöverfart är glasklar. De skulle ALDRIG tveka att göra rätt när det gällde samma skylt bilister emellan, eller, gud förbjude, där cyklisten har väjningsplikt.

Det är också intressant att man anser sig behöva fråga cyklister vad som gäller vid rött ljus. Det skulle man aldrig skriva till bilister. ”Bilist, vet du vad som gäller vid rött ljus?”, trots att bilister kör lika mycket mot rött som cyklister, bara på andra, mycket farligare, sätt.

Hela det här visar återigen på var polisen står i ”trafikmaktsordningen” och vem de på förhand har dömt, och vems de anser felet vara, och vilka de anser vara trafikens ligister.

Att detta inte klassas som tjänstefel är ett stort djävla skämt. Poliser som inte kan lagen.

Zäta
Guest
Member

Å andra sidan betyder tyvärr inte väjningsplikten särskilt mycket, det räcker med att bilister tittar åt sidan eller blir distraherade på något annat sätt precis innan de kör på en cyklist så klarar de sig utan straff.
Lite bittert, sådär….