Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ny omläggning vid Slussen

Publicerad den 1 november, 201516 januari, 2022

I veckan flyttar Skanska arbetsområdet nere vid Skeppsbron (så här såg det ut tidigare). Så här är det tänkt att det ska se ut:
Skeppsbron novemberUppdatering: Så här blev det i verkligheten:

Kan vara knepigt att se på den stora, så här ser det ut lite större. Första bilden norrut, sedan rör vi oss söderut. Norr är alltså uppåt:
1
Screen Shot 11-01-15 at 03.58 PM 002
2
Screen Shot 11-01-15 at 03.58 PM 001
3
Screen Shot 11-01-15 at 03.58 PM
4
Screen Shot 11-01-15 at 03.57 PM
Vi är notoriskt usla på att läsa TA-planer som den här, men förra omledningen blev alldeles utmärkt, möjligtvis med undantag från en ”Påbjuden cykelväg”-skylt på kajsidan som hade en förmåga att vandra ut i cykelbanan.

Påbjuden cykelbana
Har haft en förmåga att promenera vänster ut i vägbanan

Och vi gillar att Skanska introducerat de där mjuka plaströren (med reflexer!) för att indikera sväng:
Screen Shot 11-01-15 at 04.09 PM
De syns bra och till skillnad från ”reflexsergeanter” så har de faktiskt stått kvar där de ska stå under hela omledningsperioden.
Vi är notoriskt usla på att läsa TA-planer, men utifrån hur omledningen varit hittills känns det som att det här kan bli bra. Vad tycker ni?
Omledningen kommer ändras nu i veckan.
 

14 svar på ”Ny omläggning vid Slussen”

  1. Matz skriver:
    2 november, 2015 kl. 6:01 f m

    Blir antagligen lika förvirrat som vanligt då när man ska hemåt vid 16 å kommer å kör söder ut mot Slussen … Upphov till många incidenter ….. Men det är ju vardagsmat i den här staden där man vill att folk ska cykla men konstant ”trollar bort alla pengar som ska satsas på en säkrare cykelinfrastruktur” ( offtopic )…..

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      2 november, 2015 kl. 7:50 f m

      Åk hem vid 17 då…

      Laddar in …
      1. Matz skriver:
        2 november, 2015 kl. 8:13 e m

        blev 18:30 istället … var någorlunda ok … bäst hittills är vid 01 å 05 rätt ensamt då 🙂

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          3 november, 2015 kl. 5:46 f m

          Rätt tomt på cykelbanan mellan 9 och 15 också… Liksom 20.30 – då det dock stod en bil parkerad mitt på cykelvägen utanför zum Franziskaner…

          Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      2 november, 2015 kl. 1:28 e m

      Jag tycker faktiskt det är rimligt. I en storstad kommer det vara vägarbeten och de innebär alltid försämringar för trafikanterna. Det får man hacka i sig. Vi brukar rikta vår kritik mot entreprenörer som inte anstränger sig, tex genom att de inte sätter upp reflexer etc.
      Jag tycker också södergående är ett meck, inte minst när man måste upp på trottoaren bland fotgängare. Men har faktiskt inte lyckats komma på en bättre omledning själv.

      Laddar in …
      1. Matz skriver:
        2 november, 2015 kl. 7:55 e m

        …… absolut , men ”vi” är inte bortskämda med ”cyklist vänliga” vägarbeten , oftast blir det ju på ”våran” bekostnad försämringarna sker, eftersom våra förutsättningar redan innan är begränsade pga utrymmesskäl ….. räknade alla ”vägarbeten” som påverkade mig på väg till jobbet ( Hägersten – Gärdet ca 1,25 mil ) för något år sedan ( sommarhalvåret ) … fick det till 13 st … de flesta av dessa arbeten som även berörde bilister var ok ut/uppmärkta … de arbeten som var i den kombinerade C/G-banan var inte alls utmärkta ”i tid” utan enbart vid själva arbetet … ( men vadå ? jag har ju styre så jag kan ju alltid svänga åt sidan 😉 … Hoppas nu inte det blir några försämringar på Skeppsbron då det i alla fall ”norr ut” är ok ft …
        PS vad är det för xxxxx ”buss stolpe” ( från keolis ) som dykt upp mitt i vägen på Strandvägen ?

        Laddar in …
        1. Cyklistbloggen skriver:
          2 november, 2015 kl. 9:51 e m

          Det är en klassisk busstolpe. Brukar dyka upp med jämna mellanrum: https://www.cyklistbloggen.se/2014/05/cyklistblogg-rasar-i-metro/

          Laddar in …
  2. micke skriver:
    1 november, 2015 kl. 7:56 e m

    Jag förstår inte hur de kan göra ett såpass bra jobb norrgående och katastrofalt dåligt södergående?

    Laddar in …
    1. Jonas skriver:
      2 november, 2015 kl. 12:32 e m

      För att de har den adderade komponenten av access till byggnaderna och korsande gator/gränder där? Och busshållplatserna. I blandtrafik.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        2 november, 2015 kl. 1:24 e m

        Ja, det känns spontant som att hus-sidan är betydligt meckigare att lösa än kajsidan.
        Det jag skulle vilja ändra på, men jag misstänker att någon smart redan tänkt på det och hittat problem, är att få cykelbanan innanför busshållplatsen även på södergående bana. Just nu är det rätt jobbigt när bussen ska korsa cykelbanan in till trottoaren.

        Laddar in …
        1. micke skriver:
          2 november, 2015 kl. 3:05 e m

          Men bara en sån sak som sprickorna i asfalten vilken jag har påpekat för dom är ju inte så svårt att göra något åt.
          det är även extremt otydligt vart den nuvarande cykelbanan går på grund av en massa gamla markeringar som inte är borttagna.
          Det finns också flera ställen där vid en svängs om bussar inkräktar avsevärt på cykelbanan.
          De första 2 av dessa punkter borde inte vara svåra att åtgärda.
          Jag tycker att det känns orimligt att de förhållandevis få parkeringsplatser som finns där tillåts vara kvar när läget är så ansträngt som det är nu.

          Laddar in …
          1. micke skriver:
            2 november, 2015 kl. 3:16 e m

            Det jag reagerar på är inte så mycket att omledningen inte är lika enkel att navigera som att den inte är lika väl genomförd.
            Det är helt enkelt inte tydligt.
            Jag hade gärna sett reflexpinnar av sorten ni visar i inlägget innan man leds upp på trottoaren även södergående till exempel.
            Det behöver också skärmas av tydligare mot de gångtrafikanter som finns på trottoaren.

            Laddar in …
          2. Jonas skriver:
            2 november, 2015 kl. 3:30 e m

            Eftersom det är så olyckligt att jag ibland måste försöka ta mig till adresser på Skeppsbron med bil är jag väldigt glad att de få p-platser och lastzoner trots allt finns där.
            Framför allt eftersom många (konstigt nog oftast cyklister) brukar bli våldsamt upprörda när jag backar in i någon av gränderna för att komma ur vägen.

            Laddar in …
  3. limme skriver:
    1 november, 2015 kl. 6:00 e m

    Det enda jag tänker på är om det lägger sig is på de temporärt asfalterade uppfarterna och nedfarterna. Det tror jag skulle bli svårt för många. De utan dubbdäck iaf.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d