Cyklistblogg rasar i Metro

Jag intervjuades i dagens Metro, en intervju som gjordes förra veckan med anledning av det här inlägget.

10307420_10152180370203292_7054450819865246101_n
Den skyldige stolpen. Foto: Jörgen M Andersson

En del av feedbacken via kommentarsfält och Twitter går ut på att en stolpe i vägen ju går att cykla runt. Flera kommenterare säger att man får anpassa hastigheten efter omständigheterna.

götgatan
Plötsligt försvinner cykelbanan. Anpassa dig upp på trottoaren. Eller ut i vägen och mot trafiken?

De flesta tänker nog på Trafikförordningens 3:e kapitel, 14 paragrafen:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Och det är ju sant och en viktig poäng. Och en enstaka busstolpe kan man såklart bara cykla runt. Särskilt när cykelbanan som på bilden är tom på andra cyklister, avstigande busspassagerare och fotgängare.

lövhög
Anpassa dig till plötslig lövhög

De flesta cyklister anpassar också hastigheten efter rådande förhållanden, vilket innebär att framkomligheten blir usel, eftersom det inte bara är plötsliga betongsuggor som placeras i cykelfält och banor, utan också träd, fulparkerade bilar…

… containrar, big-bags, trafikskyltar, plötsligt öppnade bildörrar, gatlyktor, höstlöv, lösa kablar…

gotgatan_kablar_1
Anpassad övercykling. Håll i tramporna!

… busskurer, grindar, bommar, gamla stolpfötter, vajrar, teaterscener, ibland tvingades cyklisterna att inte cykla, utan leda cykeln förbi.

sl på strömsbron
Anpassa dig till plötsligt avsmalnadnde cykelfält

På vinter, cykelbanor som snöröjts dåligt, eller inte alls. Eller delvis, så att banan plötsligt slutar i en snövall.

Tenstabild
Ser du farthindren? Anpassa dig. Foto Henrik/Twitter

På våren, cykelbanor som är fyllda med grus, eller som faktiskt fylls med grus eftersom trottoar och vägbana sopats.

Foto: Anna Mogren Östlund
Foto: Anna Mogren Östlund

Eller cykelbanor som plötsligt slutar abrupt, plötsligt leder ut cyklisten i mötande körriktning…

BUNKnFNCYAAbKXk
Anpassa dig till plötsligt mötande trafik Foto: Jens Johansson/Twitter

… eller cykelfiler som plötsligt leds tvärs över bilfilerna.

Vasagatan
Klassiker i repris. Anpassa dig.


Eller cykelbanor som plötsligt magiskt blir gångbana:
https://www.youtube.com/watch?v=HBq-fOWCVpE
Alldeles förutom fotgängare, hundägare med hundar i koppel, andra cyklister och bilister förstås.
Det här är inte undantag, utan regel, något som vana följare av bloggen känner till (förutom teaterscenen. Det var bara en gång). Det kan vara svårt att förstå om man inte cyklar själv, säger jag som också kör bil och därför kanske har bägge perspektiven hyggligt färska.
Läs mer om framkomlighet: Varför cyklar cyklisterna på vägen istället för på cykelbanan?
och här är fler stolpar: Stolpar i cykelbanan – en standardlösning.
och hos DN: Ett nytt hinder – var 118:e cykelmeter (24h länk)