Det finns gott om plats för cyklisterna!

| 73 kommentarer

Signaturen Anders Andersson skriver i kommentarsfältet till förra inlägget att:

Det var ett himla gnäll!

VAR ser ni denna underdimensionering?

Det kanske är trångt just vid Slussen, just i morgonrusningen och just i eftermiddagsrusningen, men resten av dygnet är det så gott som helt tomt. Jag passerar den korsningen 2 gånger om dan och bara i undantagsfall finns det mer än 2 cyklister inom synhåll, oftast är jag helt ensam. Just i morgonrusningen har det ibland varit lite trångt på Långholmsgatan och Hornsgatan under ombyggnadstiden – men ombyggnaden är ju också för att vi ska få det bättre.

Man kan inte dimensionera ett vägnät efter maxbelastningen – det gör man inte med något vägnät (se på Essingeleden eller Klarastrandsleden eller Söderleden i rusningstid).

Sen finns det en massa idiotiskt dragna cykelbanor och total avsaknad av dem – där är vi helt ense.

Jag håller inte med, men Cyklistbloggen handlar inte om att vi ska hålla med varandra hela tiden, utan om att cykling måste diskuteras. Därför tycker jag Anders kommentar förtjänar ett eget blogginlägg.

Så, vad säger ni, är vi cyklister för gnälliga?

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

73 Comments on "Det finns gott om plats för cyklisterna!"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Johannes Westlund
Guest
Member
Har inte plöjt hela kommentarsfältet, men tänker att diskussionen om dimensionering måste börja i att man tittar på vad som är en god dimensionering och sedan jämför med verkligheten. Om jag inte har helt fel så håller majoriteten av all cykelinfra i Stockholm för låg nivå när det gäller just bredden. Särskilt om man jämför med de mest moderna riktlinjerna. Det är viktigt, som påpekats tidigare i tråden, att beakta att en cykelfil inte bara ska klara av en standardcykel. Där ska också få plats lastcykel, cykelkärra, handikappscykel och liknande. Det finns också en tanke om att cykelfiler ska vara breda nog att cykla två i bredd för att tillvarata cykelns sociala sida. Tittar man på bilvägar är ju dessa dimensionerade för att man ska sitta två i bredd, trots att de flesta åker ensamma (1,27 var siffran va?). En annan tanke med bredare cykelfiler är att underlätta omkörning då muskeldrivet tenderar att ge väldigt olika tempo hos trafikanterna. En annan viktig faktor att hålla i huvudet är att en bil tar vansinnigt mycket plats. 4 bilar = 5 personer ser ut som en trafikstockning på bilväg. 5 cyklister ger inte alls samma känsla av trängsel och kaos. Men det… Read more »
Cykelpendlare
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns gott om plats för cyklister i #STHLM! #08pol http://t.co/LSriXU5zYy #cykla

Fredrik Jönsson
Guest
Member

Just Slussen har jag kanske svårt att se att den är underdimensionerad i den meningen, så långt håller jag nog med kommentaren. Men det den kommenterade handlade väl inte om just Slussen?

Det är problematiskt på en del ställen där det är så smalt att det är omöjligt att ta sig förbi, men det är kanske ändå inte det jag upplever som det stora problemet för cyklar i Stockholm.

Värre är grova felkonstruktioner som orimliga svängar, gärna i räta vinklar, trottoarkanter, hela kombinerad-gång-cykelbana-problemet, snuttifierade cykelvägar längs huvudgator, konstruktioner för att påtvinga cyklister väjningsplikt där de annars inte skulle ha det. Cykelvägar som upphör på ena sidan av vägen för att återuppstå på den andra. Förstås helt utan skyltning. Skyltar, bommar, suggor, stolpar och till och med träd mitt i vägbanan, osv. Det är väl sådant man ska skjuta in sig på. Och att bilar, fotgängare, upplag och annat hindrar framfarten på de cykelvägar som trots allt finns.

Att det är smalt på vissa ställen i city tycker jag är ett mindre problem i sammanhanget, och på vissa ställen kommer man nog att få leva med det tills vidare.

Elin
Guest
Member

Anledningen till att det är ”trångt” i Stockholm är nog till största delen för att det är en stad byggd för bilar, som tja, de flesta andra städer. Och bilar tar en jäkla stor plats såsom de är byggda idag. Många modeller blir ju dessutom bara större och större och bredare. Lite som befolkningens midjemått… Tack och lov att vi har bra kollektivtrafik i jämförelse med många andra städer. Kollektivtrafik som garanterat behövs byggas ut.

Fredrik Jönsson
Guest
Member

Största anledningen till att det är trångt är nog iofs att Stockholm inte alls är byggd för bilar, men man har pressat in dem där ändå.

Anders Andersson
Guest
Member

Instämmer till fullo

Olof E
Guest
Member

Min erfarenhet är att situationen på dagens g-c vägnät urartar snabbt trots att cykeltrafiken inte är så stor. Skymd sikt, gående, hundar, stolpar, parkerade fordon, oklara regler vid korsningar/överfarter mm funkar någorlunda när det är få cyklister men inte när det är fler.

Cyklistbloggen
Guest
Member

Det finns gott om plats för cyklister i #STHLM! #08pol http://t.co/LSriXU5zYy #cykla

Dmitri F.
Guest
Member

Anders – angående ombyggnaden av Hornsgatan (mellan slussen och ringvägen).
Tyvärr har det visat sig att det inte alls blev bättre för cykeltrafik.
Cyklar fick samma usla cykelfält (på utsidan om parkerade bilar) som fanns där innan ombyggnaden. Den sträckan som byggs om nu kommer få cykelfält också. På vilket sätt är det bättre för de som cyklar?

Anders Andersson
Guest
Member

Jo nog blev det bättre – ny cykelbana på norrsidan istället för det totalt ignorerade cykelfält som var där innan, borttagna P-platser, bredare trottoarer, smalare/borttagna bilfiler – jag tror det blir bra när det blir färdigt, det lovar gott än så länge.

Dmitri F.
Guest
Member

Ta en titt själv i genomförandebeslutet:

http://insyn.stockholm.se/trn/document/2013-04-18/Dagordning/11/11.pdf

1.5m breda cykelfält (minsta bredd 1.75m enligt cykelplan 2012 vid lågtrafik)

1.3m bred cykelbana (minsta bred 2.25m vid lågtrafik).

Alltså samma som innan för cykeltrafik. Var är dessa förbättringarna du pratar om?

Anders Andersson
Guest
Member

Jag upprepar: en breddning av cykelfälten på södra sidan, borttagna parkeringsplatser, smalare/borttagna bilfiler, och cykelbana istället för ett cykelfält som konsekvent ignorerades av bilarna. Den som cyklade där innan och den som cyklar där nu märker skillnad, större lär det bli när det blir klart.

Arne B
Guest
Member

Du måste skämta, på den södra sidan är situationen inte på något vis bättre. Breddning av cykelfält? Cykelfält?!!! Mellan Zinkensdamm och Mariatorget existerar inget cykelfält. Vägbanan är i katastrofalt skick, och dubbelparkering är mycket vanligt. När cyklade du längs med Hornsgatan senast?

Arne B
Guest
Member

My bad, cykelfält finns faktiskt mellan Zinkensdamm och Torkel Knutsson. Det kan t o m vara lite bredare än tidigare. Däremot saknas det helt fram till efter Mariatorget. Tänk så breda cykelfälten skulle kunna vara om vi slapp parkerade bilar på genomfartsgatorna.

Dmitri F.
Guest
Member

Menar du här: http://goo.gl/maps/xmerL

Isf har det ju blivit värre. Cykelbanan är 100m lång och tvingar en att åka upp och ner för en brant kant. Helt meningslös sträcka på en gata där resten är cykelfält. Hur tänkte man här?

Om du kikar på Google streetview av Hornsgatan så ser man hur det såg ut innan ombyggnaden, det ser exakt likadant ut för cykeltrafik nu som då.

Om du däremot menar dessa cykelbanor:
http://goo.gl/maps/IaZ9A

Så fanns de där innan ombyggnationen.

Anders Andersson
Guest
Member

den ombyggda delen är från Mariahallen till konsum. Där är det nu bra cykelbana längs flera sträckor. När den är plogad så är den bra. Cykelfältet var däremot alltid fullt med bilar.

Arne B
Guest
Member

”När den är plogad”, då gick det bort fyra månader i vintras. Dessutom har inget extra utrymme frigjorts för cyklister. Om man hade velat göra något ordentligt av sträckan hade man dragit en bredare cykelbana som gick längs med hela sträckan. Och utanför trafikljuset vid Bysistorget. Jag som cyklat där varje dag i över tio år har mycket svårt att se några förbättringar. Det arbete som pågått ett par år har inneburit stor påverkan på trafiken på Hornsgatan och resultatet är synnerligen klent. Visst är det trevligt med träd, men att presentera det som en förbättrad cykelmiljö är hittepå.

Anders Andersson
Guest
Member

Typexempel på det gnäll jag pratar om. Man HAR breddat cykelbanorna, man HAR dragit cykelbanor där man anser det möjligt – i korsningar måste man dock ge bussen möjlighet att svänga – i synnerhet om dubbelledbussarna kommer.

Jag cyklar också där varje dag sedan över 10 år och ser att det har blivit betydligt bättre. Det är en av Stockholms viktigaste vägar för nyttotrafik och buss – nyttotrafiken kommer att öka med 40 % och buss med 100 % framöver – dessa två trafikslag är och ska vara prioriterade över cyklister – vi måste samsas helt enkelt.

Arne B
Guest
Member

Att kalla något för gnäll är uttryck för bristande argument. Cykelbanorna mellan Hornstull och krönet ovanför Zinkensdamma må ha blivit en decimeter bredare. Kanske. Någon avgörande skillnad är det inte. Cykelbanan mellan Bellmansgatan och nerfarten till Söderleden är oförändrad. De båda sträckorna på norrsidan mellan Torkel Knutsson och Ringvägen är exempel på att alibiplanering. Det fanns plats för lite cykelbana, så har vi något att visa upp. Varför inte göra cykelbana hela den sträckan, om intresset för god cykelinfrastruktur funnes? Det går att lösa med bussarna.

Någon avgörande förbättring har inte åstadkommits. Alla fordon i rörelse skulle tjäna på att parkering inte var tillåten på en livligt trafikerad genomfartsgata. Det skulle möjliggöra mer utrymme för cyklister utan att störa kollektiv- och nyttotrafiken. Det är inte gnäll utan ett förslag till förbättring. Som cyklist borde du applådera detta.

Erik Johansson
Guest
Member

Visst dubbelparkerade bilar, men det gick att köra om det gör det inte nu. Jag väntar ganska ofta på omkörningstillfällen på den sträckan, cyklar den nästan aldrig i högtrafik.

Anders Andersson
Guest
Member

Sträckan vi talar om är 330 m – en söndagscyklist med 15 km/h kör sträckan på 1,5 min. Den tiden kan du gott ligga bakom och vänta (hetsa inte söndagscyklisten 😉 ). Dessutom finns det cykelfält däremellan där du kan köra om. Som en vanlig 2+1 väg alltså – stället för 2-filig motorväg.

W1F1
Guest
Member

En gammal trafikplanerarsanning är att utbyggd infrastruktur och subventioner inducerar mer trafik.

Är inte det något positivt om vi pratar om cykeltrafik?

Anders Andersson
Guest
Member

Men om nu infrastrukturen verkligen skapar helt nya resor – så att antalet resor/godstansporter ökar totalt sett – så är det väl inte per se positivt? Även om det skulle vara cykeltrafik.

Anders Andersson
Guest
Member

Heder åt Christian som tar upp handsken på ett konstruktivt sätt! Du har all min respekt!

PerTEriksson
Guest
Member

En bilist tar i storleksordningen tio till hundra gånger så mycket plats som en cyklist beroende på hastighet. Det är anledningen till att
bilisterna måste köa och att cyklisterna inte ska behöva det.

Ulrika
Guest
Member
Nej, cyklister är inte för gnälliga. Egentligen är det konstigt att vi inte bråkar mer. I innerstan är vi fler än privatbilisterna och borde få ta plats utan att bli ifrågasatta hela tiden. Det är ju dessutom så att man kan lösa många knutar utan att ställa bilister mot cyklister utan istället ställa rätten att ta sig fram smidigt på stadens gator mot rätten att långtidsparkera på genomfartsgator. På Götgatan finns en trottoar, en 1 meter bred cykelbana, ett parkeringsfält och två körfält i varje riktning. Ett av körfälten är oftast blockerat av varuleveranslastbilar eftersom det inte finns några lastzoner och det är sällan trångt med bilar. Tänk om man kunde göra parkeringsfältet till lastzon och cykelparkering, och ett av körfälten till cykelbana. Då löser man många problem till en kostnad av några liter färg och några cykelställ. Varuleveranser kan ske utan att man behöver korsa cykelbanan och cyklisterna får lite mera plats. dessutom kan då nuvarande cykelbanan göras om till trottoar så att gångtrafikanter få den plats vi förtjänar och inte behöver samsas med cykelställen. Kan man dessutom göra om intervallen på trafikljusen så det blev grön våg åt båda hållen och kortare väntetid vid korsande av Götgatan så… Read more »
Krister Isaksson
Guest
Member

Ulrika, du begär nästan det omöjliga när du vill ha både grön våg längs Götgatan OCH kortare väntetid för att korsa Götgatan. Detta är två saker som är i stort sett omöjliga att kombinera. Vill du ha grön våg kommer det gå ut över korsande trafik då man uppehåller dem för att möjliggöra den gröna vågen. Vill du ha kortare väntetider för att korsa gatan kommer detta försvåra/omöjliggöra en bra grön våg. Så här måste du göra ett val, vad är viktigast? Trafiksignaler handlar i grund o botten om att fördela tid och det är alltid nödvändigt att göra avvägningar och kompromisser. I dessa avvägningar har mycket sällan cykeltrafik ingått…

Ulrika
Guest
Member

Kinkig du är då, jag kan väl önska en tunnel under Götgatan och bilparkering i ett körfält i söderleden när jag ändå är på gång 😉 men det är väl lite prioritering av gång och cykeltrafik som jag önskar mest. Men det är tråkigt att stå i två minuter och vänta på att få korsa Götgatan och när det äntligen blir grönt så håller man på att bli påkörd av rödljuskörande cyklist..

Anders Andersson
Guest
Member

Det är väl precis vad som är på gång? Gatuparkering ska ju bort från genomfartslederna.

Sen kan jag tro att en så viktig genomfartsled som Götgatan kommer att behöva två bilfiler även i fortsättningen bara för nyttotrafiken – betänk att Stockholm växer med nästan 20 000 invånare varje år – som ska åka buss, taxi, ha mat, kläder, hygienartiklar, böcker, datorer, få sitt skräp bortforslat, sin TV hemburen, sina kök ombyggda, sina vattenskador reparerade, sina fönster putsade, sitt hem städat, få hemtjänst och färdtjänst etc, etc

Jeroen
Admin
Member

Jag tror det skulle räcka med två bilfiler på Götgatan – en i varje riktning. Vi har tidigare skrivit lite om smidigare transporter i innerstaden, t. ex. här: http://www.cyklistbloggen.se/2012/08/nederlandernas-lastbilstag/ Sedan kanske inte serviceföretag i innerstaden behöver vara strikt bilburna?

Anders Andersson
Guest
Member

Idag skulle det eventuellt gå med endast 2 bilfiler – men det skulle bli långa köer och mycket buller och avgaser. Med 40 % fler invånare = 40 % mer gods + 40 % mer avfall ut + 40 % fler bussar + e-handel som genererar extra trafik + 40 % fler gamla som behöver färdtjänst så går det knappast – det får du inte mig att tro.

Dmitri F.
Guest
Member

Anders, har du några siffror på hur många procent av stockholmstrafiken är nyttotrafik?

Jag har själv inga siffror men observationen säger mig att varuleverans till butiker och sophämtning sker på morgonen innan rusningstrafik, och då är det ändå tomt på vägarna.
På dagen ser man mest taxi och budbilar, samt några hantverkare som är på gång.

Många hantverkare och städfirmor skulle lätt kunna använda lastcyklar i arbetet.

Men även om de använder bil så är det fortfarande inte dessa transporter som utgör någon stor andel av trafiken, eller orsakar köer.

Det jag ser när jag cyklar varje dag i Stockholm är personbilar med 1 person i. Kanske några taxi och någon enstaka hantverkare.

Att säga att man behöver mer kapacitet med argumentet att det behövs för nyttotransporterna är fel ända att börja i – det är att privatbilister som orsakar köer.
Minska privatbilismen genom piska (trängselskatt, återvändsgator), och morot (bättre kollektivtrafik, cykelbanor). Så kommer även nyttotrafiken att få mer plats.

Jag undrar om du är egentligen Ulla Hamilton? Hon använder ofta nyttotrafiken som argument, men det håller inte för att det är inte nyttotrafiken som orsakar köerna.

Anders Andersson
Guest
Member

Det finns siffror på hur stor andel av persontransporterna i innerstan som sker med bil. Före trängselskatten utgjorde de 6 % av resorna (Resvaneundersökningen i Stockholm, 2006). Trängselskatten minskade biltrafiken med ca 20 % – så gott som uteslutande privatbilister. De kvarvarande bilister som man kan få över till kollektivtrafik o cykel utgör alltså en mycket mycket liten del – resten är nyttotrafik.

Som Christian så ofta upprepar här på bloggen – dina egna anekdotiska iakttagelser är av mycket ringa värde – det är undersökningar som räknas.

– – –
Tycker du ska offerera med din lastcykel på nästa sophämtningsupphandling. Du lär däremot inte klara livsmedelshanteringen eftersom lagen kräver kylutrymme och att det inte får vara slask och vägdamm på varorna. Eller så kan du starta en hantverksfirma på cykel och se hur många kunder du hinner med när du ska cykla fram och tillbaks till byggvaruhusen och hämta material. Eller en städfirma – och se hur länge du klarar att försörja en familj när du har dagens första jobb på söder, nästa ute i Huddinge, det tredje i Kista…

Det är lätt att snacka om vad andra ska göra – gör det själv om det är så enkelt!

Dmitri F.
Guest
Member
Jag cyklar ofta natt, senaste två veckorna har jag cyklat varje dag mellan 06-10. Det är ingen trafik på vägarna kl 06:00, förutom sopbilar och matleveranser. Det är nämligen mellan 05-07 på morgonen som de flesta sopbilarna är ute och jobbar. Matleveranserna sker också ofta tidigt på morgonen. Alltså har de inga problem med trafiken. Vad gäller hantverkare så är det självklart att alla inte plötsligt kan byta till lådcykel. Men de finns byggbutiker i stan. Och många jobb kräver inga ”byggmaterial”. Några skruvar och en borrmaskin räcker alldeles utmärkt. Många gånger levereras byggmaterialet separat från själva installationen också. Det är en dynamisk branch! Och med tanke på hur mycket köer de måsta leva med, så skulle man nog hinna rätt mycket mer med cykel än med bil, och dessutom spara en slant. Tid är pengar trots allt! Jag cyklar snabbare i stan än bilar, speciellt i rusningstid. Det skulle en hantverkare också lyckas med. Vad gäller städfirmor så har man nog feldisponerat sin kundkrets om man har kunder på söder och i Huddinge. Det finns gott om kunder i innerstaden, och det finns gott om kunder i förorten. Vill man spara tid så mixar man inte de två som… Read more »
Richard
Guest
Member

Fel. Matleveranser sker hela dagen. Jag har jobbat i butik. Min pappa har levererat bröd i 40 år. Och jag sedan 10 år intill ett varuintag till ICA.

Jag betvivlar inte att du ser matleveranser tidigt på morgonen. Men de fortsätter med sina leveranser efter 10:00.

Richard
Guest
Member

Jag har cyklat i Stockholms innerstan i 25 år och det som skapar mest situationer för mig är taxibilar. Så många lastbilar finns det inte (även om de är ofta med i cykeldödsolyckor) och bussar är också rätt förutsägbara (ser jag en hållplats längre fram och hör en buss bakom har jag två alternativ: öka rejält i fart eller sakta ner.

Taxichaufförer är dock livsfarliga och helt oförutsägbara. De byter fil, svänger in mot trottoaren eller gör förbjudna u-svängar – och hela tiden utan att använda blinkers. För att inte tala om alla parkeringar på cykelfält.

Och efter avregleringen så är det mer taxibilar än någonsin och alla kämpar för att inte missa en enda körning. Jag har funderat på att börja filma alla taxigalningar och skicka filmerna till taxibolagen.

Elin
Guest
Member

Och taxibilarna är definitivt yrkestrafik… som det talats varmt om i den här tråden. Intressant att spekulera i hur många taxiresor skulle kunna göras med cykel, om rätt förutsättningar fanns?

Dmitri F.
Guest
Member

My bad, jag tar tillbaka det om matleveranserna.
Men jag står fortfarande för det jag sa, om att yrkestrafiken är inte boven i dramat.

Anders Andersson
Guest
Member

Tycker du ska bevisa dina vackra drömslott med att starta en cykelburen hantverksfirma. Lite verklighetsförankring skadar inte teroretiker. Du kanske upptäcker att man faktiskt inte kan välja sin kundkrets utan får ta de kunder man råkar få och att man inte har råd att välja bort en kund för att denne råkar finnas ute i Huddinge.

PS – i en hantverkarbil torde snittet vara 1 person – annars har man prioriterat fel.

Dmitri F.
Guest
Member

Jag har egen firma och jag vet att man kan välja sina kunder.

Hantverkare, t.ex rörmokare väljer definitivt sina kunder, det finns nämligen ett underskott av dessa i Stockholm. ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5418650 )

Jag vill förvisso inte starta en hantverkarfirma eftersom jag är ingen hantverkare men movebybike.se är en flyttfirma som flyttar på cykel, och det verkar ju gå bra för dem.

Men jag förstår fortfarande inte sambandet mellan yrkestrafik och bilköer? Det är inte yrkestrafiken som skapar köerna och om det nu är så viktigt att yrkestrafiken kommer fram så ska privatbilismen begränsas, eftersom du och Ulla Hamilton påstår att det inte finns plats för fler vägar eller cykelbanor.

Anders Andersson
Guest
Member

Tänkte inte på att cykelhantverkare sparar tid på att de inte behöver stanna vid rödlysena… 😉

Johannes Westlund
Guest
Member

I Stockholms innerstad så tar sig bil och cykel fram lika fort. Det har gjorts mätningar på hur långt en cyklist respektive bilist kommit från centralstationen på någon given tid och de kom ungefär lika långt.

Så att exempelvis driva städfirma med cykel är inte omöjligt, det handlar om dålig kunskap eller rädsla inför nya och smartare metoder. Politikerna borde göra mer för att underlätta skiften till smartare metoder. Exempelvis genom att införa fler platser där bara cykel kommer till större delen av dagen.

Tittar man på fordonsflottan så har den successivt förbättrats genom att det ställts nya krav från politiskt håll. Exempelvis katalysatorer, bränsleförbrukning och säkerhetsutrustning har många gånger utvecklats på grund av politiska krav. Det är bara logiskt att fortsätta den traditionen, att politikerna ställer successivt hårdare krav och därmed gynnar fördelaktiga skiften.

Vizzel1
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det finns gott om plats för cyklisterna!: http://t.co/nkDVHsOH2X #cykla