Märkligt skyltade cykelvägar

| 8 kommentarer

Förra sommaren skrev vi om Karlaplans rondell, som hade en rätt märklig cykelbana. Så här såg det ut:

Dubbla budskap

 

Skylten är ett påbudsmärke med innebörden:

att fordon endast får föras i pilens eller, där två pilar finns, i endera pilens riktning.

Och cyklar är vi ju överens om är just fordon. Kommunens svar var att man inte alltid ska följa skyltar som cyklist. Ungefär. Men de sa också att de skulle fixa en skylt till för att göra det lite tydligare. Och nu är den på plats. Så här ser det ut:

Nu med extra skyltar

 

Cyklistbloggen griper in FTW! Det är fortfarande lite märkligt att man ska cykla åt fel håll i rondellen och att cykelfältet börjar längst in, istället för ytterst. Jag tror den här lösningen är en av förklaringarna till att bilister tycker att vi cyklar lite hur som helst.

Men det finns fler märkliga skyltar i Stockholm. Den här tipsade Helena Sahlén oss om:

Foto: Helena Sahlén

 

Jag vet inte, men jag tror de flesta av oss skulle läst den som att cyklar ska hålla till höger. Men cykelbanan är till vänster? Notera också att man får cykla mot enkelriktat eftersom banan går åt båda hållen.

Har du några exempel på märkliga trafiklösningar för cyklister? Maila gärna till cyklist@cyklistbloggen.se.

Trevlig helg!

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Comments on "Märkligt skyltade cykelvägar"

avatar
  Subscribe  
Notify of
sahlena
Guest
Member
Jag frågade Transportstyrelsen. Här kommer vår konversation: Fråga: Hej! Jag undrar hur jag ska tolka skyltningen och vägmålningen på den bifogade bilden. Platsen är Parkgatan på Kungsholmen i Stockholm och bilden finns på min kollegas blogg Cyklistbloggen (men det är jag som har fotat): http://www.cyklistbloggen.se/2012/05/markligt-skyltade-cykelvagar/ Våra körkortskunskaper säger oss att kanske ska man läsa de två skyltarna ihop – alltså som att cyklister ska hålla till höger om skylten. Men samtidigt är det ju en tydligt utmärkt cykelbana till höger om skylten. Dubbla budskap? Eller ska de två skyltarna läsas separat? Är skyltningen korrekt? Svar: I 2 kap. 2 § 3 stycket Trafikförordningen (1998:1276) anges att ”en särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar”. Anvisningar är enligt första stycket samma paragraf bland annat vägmärken och vägmarkeringar. Om det alltså finns en anvisning för någon av de nämnda trafikanterna som ”strider mot” en anvisning för trafiken för övrigt gäller den särskilda anvisningen just för dessa trafikanter. I vissa fall kan man naturligtvis ifrågasätta lämpligheten i en trafiklösning. Den diskussionen bör föras med väghållaren som har rätt att meddela lokala trafikföreskrifter och märka ut dessa med anvisningar. Fråga: Hej! Jag förstår… Read more »
Anders
Guest
Member

Beträffande skyltningen på Parkgatan:
Stolpar med flera skyltar är avsedda att läsas uppifrån och ned – så skyltningen torde vara korrekt. Är du cyklist kan du sluta läsa efter översta skylten, är du inte cyklist gäller den nedersta skylten.

sahlena
Guest
Member

Det är ju just det som är det galna. Skylten säger, i din och min tolkning, att man ska cykla till höger om skylten. Men till vänster om skylten är det ett cykelfält. Här har vi ett uppenbart fall av dubbla budskap, såvida du och jag läser skylten rätt…

MEN… Tittar man på Transportstyrelsens sida om tilläggstavlor ser det ut som om de alltid är fyrkantiga: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Tillaggstavlor/

Så frågan är om det ÄR en tilläggstavla?

Anders
Guest
Member
Kul att du driver dessa frågor – men jag vill höja ett varningens finger. En av tjusningarna med cykling är att allt inte är så totalreglerat som för biltrafik – vilket gör att man kan hitta den genaste och även säkraste och smidigaste vägen, där en konsekvent trafikreglering skulle ge en fyrkantig och omständlig omväg. Biltrafiken måste med nödvändighet följa ett entydigt och klart regelverk – vilket ibland resulterar i rejäla omvägar och kringelikrokar (ta snurrandet runt Röda bodarna som exempel). Ett ensidigt fokus på att cyklar ska behandlas som fordon kommer att resultera i samma snurr för oss – och det är ingen betjänt av. Många kommer fortsatt att strunta i sådana kringelkrokar, även om de bara är en konsekvens av att cyklister behandlas som fordon – men till skillnad från idag kommer det då att handla om regelrätta brott mot trafikreglerna. Vill vi behålla friheten och flexibiliteten i cyklandet tror jag det är en bättre väg att upplysa bilister om hur lagen faktiskt ser ut. Cyklister FÅR köra om till höger, cyklister FÅR cykla på andra ställen än cykelbanan, cyklister FÅR ställa sig framför bilkön i cykelboxen etc. Sen tycker jag naturligtvis vi ska fortsätta hävda vår rätt… Read more »
Nisse
Guest
Member

Det verkar som att cykelbaneskylten med den lilla pilen inte finns med i vägmärkesförordningen. Därmed är väl skyltningen ogiltig? Eller?