/ mörker

Volvo tar fram "Life Paint", sprayfärg som gör cyklister självlysande

Biltillverkaren Volvo, som var först med att använda trepunktsbälte som standard,  har tagit fram en sprayfärg som enligt uppgift ska göra cyklister nästan självlysande i mörker och som de har lyckats att göra lanseringen viral. Den dyker upp precis överallt i sociala medier och Volvo höstar såklart in en massa cred för att satsa på cyklistsäkerhet.

Och det är ju såklart bra att cyklister blir synliga! Men. Vi är kluvna ändå.

Så här säger en av rösterna i den Youtubefilm som släppts:

– Putting something on that will scream out to drivers like me is a fantastic thing.

Och det är det väl. Men. Titta på cyklisterna ovan. Fundera över citatet. Vi har alltså accepterat en trafikmiljö där det anses helt rimligt att det krävs att andra trafikanter inte bara syns utan, ”skriker” för att de ska uppfattas? Titta på bilden. En cyklist som har den här färgen på sig lyser som en fyrbåk. Hur uselt utformad är en förarmiljö där det krävs att andra trafikanter ser ut som tända tomtebloss för att minska risken att bli påkörd? Varför är det okej?

Jag kan förstå det på en mörk landsväg med 80-hastighet i, säg, de småländska skogarna i början på en snöfri december. Att se en ensam cykel när man legat i 80 någon timme kan säkert vara svårt. Där skulle säkert en självlysande cyklist göra underverk.

Men i stadsmiljö?

Titta på videon ovan. Volvo har botaniserat bland de många Youtubefilmer som cyklister tagit för att dokumentera sin cykelvardag. Det är alltså den typ av olyckor Volvo tror färgen kan förhindra.

Samtliga exempel är stadsmiljöer som är mer än välupplysta. Cyklisterna syns utan problem. Ingenstans är det särskilt mörkt.

Hur skulle till exempel självlysande färg hindrat den här bilisten att helt sonika svänga in i cykelfältet och tvärnita framför cyklisten? (0:39 in i videon)

Screen Shot 03-30-15 at 08.35 PM

Det är gott om ljus, kunde lika gärna ha varit på dagen. Det handlar ju inte om synlighet. Det handlar om respekt, om förmågan att tänka sig in i andra trafikanters situation, om att anstränga sig för att anpassa sin körning efter omgivande trafik. Eller, skiter man i andra och bara gasar på, hjälper ingen färg i världen

Inga av Volvofilmens exempel, hävdar jag, handlar om synlighet.

Så jag är skeptisk. Jag tippar min hatt för att Volvo lyckats med ett bra PR-stunt, de har fått otrolig spridning på sitt varumärke, men färgen är inte ny (för dig som bor i Stockholm säljer tex Wirströms på Folkungagatan samma typ av färg.) och jag tvivlar på att den kommer göra någon skillnad i stadsmiljöer.

Det enda den bidrar med är att lägga på ytterligare en pryl cyklister kan anses behöva för att få vistas i trafiken. När jag började pendla 2004 fanns det inte en reflexväst så långt ögat nådde, vintern 2015 hade säkert minst var tredje cyklist det (och inte ens i beckmörker är det säkert att de hjälper). Folk nöjer sig inte längre med vanliga lampor, utan det blinkar som julgranar på gatorna. Men inte har Stockholmstrafiken blivit särskilt mycket mer hänsynsfull för det.

Så, lagstadgade lampor, reflexer fram, bak, åt sidan, reflexväst, blinkande lampor, extra starka lampor, och nu reflexfärg över hela cykeln, över hela cyklisten. Och varför inte kroppspansar?

Blir det säkert då? Eller kommer nivån bara höjas ytterligare lite när vi vant oss?

Och hur kommer det påverka viljan att cykla i städer?

EDIT: GLÖMDE den självklara länken till Volvos förra satsning på cykelsäkerhet, ”Cykelvarningshjälmen”.

Läs också: Reflexvästar gör inte osynliga cyklister synliga

Reflexvästar ger falsk trygghet i mörker

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer