Polisen postade precis en artikel på sin sajt med rubriken ”Är du en säker cyklist”:

Våren är här och allt fler väljer att ta cykeln till jobbet. Det är både miljövänligt och bra för hälsan – förutsatt att vi alla tar hänsyn till varandra i trafiken.

Och det är ju svårt att ha några synpunkter på. Om vi alla tar hänsyn till varandra i trafiken så fungerar det som allra bäst. Och det är bra och miljövänligt.

Men sen följer väldigt lite cyklistpepp och desto mer om hur många cyklister som skadar sig i trafiken, kombinerat med påpekandet att tio cyklister i Göteborg kört mot rött ljus och det oerhört exakta påpekandet att ”Många cyklister slarvar” med trafikreglerna. Den som mot förmodan fortfarande vågar ge sig ut på cykel efter att ha läst hela texten möts av den här slutsatsen:

– Att följa trafikregler är alltid viktigt men kanske viktigare ju mer oskyddad trafikantkategori man tillhör, säger Bengt Svensson.

Ju mer oskyddad du är, desto viktigare att du följer trafikreglerna. Det borde betyda att motsatsen också gäller, att ju mer skyddad du är som trafikant, desto mindre viktigt är det?

Det är ju en redig tankevurpa här – om vi bortser från det självklara i att man inte kan gradera ”viktighet” mellan trafikslag, självklart så ska man följa trafikreglerna oavsett vilken typ av trafikant man är – så är det här ju jättemärkligt. Om jag kör bil och bryter mot trafikreglerna så riskerar jag andras liv. Om jag går, eller för all del cyklar, och bryter mot trafikreglerna så riskerar jag i huvudsak mitt eget.

Jag vet inte hur ni andra tänker, men själv tycker jag nog att det gör ansvaret större att följa reglerna när man kör omkring i en flera ton tung bil, än om man promenerar omkring. Om vi nu alltså ska gradera viktighet.

Jag passade också på att söka på ”Är du en säker bilist” hos polisen, men det fanns inget.