Förra veckan stod Södermalmspolisen vid Götgatsbackens fot och bötfällde cyklister som körde mot rött (här kan ni se korsningen), under rubriken ”Trafikkontroll med inriktning cyklister”.

10 cyklister

poliskontroll

Sedvanligt cyklisthat följer i kommentarsfälten:

cykliser svin 2 cykliser svin 3 cykliser svin 4
cykliser svin 5
cykliser-svin-6
cykliser svin 7
cyklisterna beter sig som svin

Anyhoo. Cyklister är ett jävla ofog eftersom tio av dem bötfälldes den där morgonen. Vi andra tusentals (för några år sedan var siffran 9,000 som cyklade på Götgatan varje dag. EDIT: 30,000 vid Slussen per dygn) som stannade när det var rött räknas inte.

Jag kollade igenom Södermalmspolisens tidigare uppdateringar. Utan att generalisera så mycket så kan man säga att bilister aldrig, eller väldigt sällan, får samma behandling, vare sig i uppdateringar eller i kommentarsfält. Så här ser det ut:

hastighetskontroll
”Hastighetskontroller”

trafikkontroller m cyklist
”Hastighetsveckan”

aggressiv-k--rning
”Mot aggressiv körning”

När bilister är inblandade handlar det om kontroll av beteende: ”Mot aggressiv körning”, ”Hastighetskontroller”, ”Hastighetsveckan”. Inget ”Trafikkontroll med inriktning mot bilister”.

Och inte heller kommentarerna ser ut som under cyklistinläggen. Så här ser de senaste kommentarerna på inlägget om hastighetskontroll den 6 september ut:

f--nig-hastighetskontroll

Inte mycket ”Bilister är en grupp med enormt risktagande”, eller ”Bilisterna beter sig som svin” där inte (däremot fick cyklisterna sig en släng för säkerhets skull). Bilister är aldrig en grupp, de är individer och de som pekas ut är följaktligen de som bryter mot lagen, ”fortkörarna”, ”de aggressiva”.

Det är så det ska vara. Det enda gemensamt ”bilister” har är att de sitter i en bil. Något som naturligtvis även gäller cyklister.

Men när det gäller cyklister handlar det inte längre om att kontrollera individers beteenden, då handlar det om att kontrollera gruppen. Det är inte tal om att säga att man ”genomför rödljuskontroll”, utan just ”trafikkontroll med inriktning mot cyklister”. Inte sällan med något generaliserande över hela gruppen.

Efterlevnaden cyklister

cyklister dessa cyklister2

Det är inte bra att cyklister kör mot rött. Men det är heller inte bra att alla cyklister hela tiden måste svara för vad varenda enskild cyklist gör. Jag har lika lite gemensamt med dem som cyklar mot rött som jag har när jag kör bil med bilister som kör 50 på 30-väg. Jag vill bli behandlad på samma sätt oavsett vilken typ av fordon jag råkar köra för stunden. Kontrollera gärna både bilister och cyklister, men rikta in er på beteenden och bunta inte ihop mig i en grupp.

För när cyklister behandlas som en homogen grupp, då räcker det med tio bötfällda av 30,000 för att för att kommentarsfält ska gå fullständigt i spinn. Då blir tio cyklister plötsligt samma sak som att alla cyklister är en bunt farttokiga memilsmarodörer.

Och det krävs bara att jag hamnar framför en enda cyklisthatande, stressad bilist som inte fått sitt morgonkaffe än och som plötsligt känner att hen ska ”visa cyklistjävlarna” för att det ska bli livsfarligt för mig.

Läs mer:

MC Polis CITYs Twitterkonto, där det just nu är tydligt att det handlar om ”cyklister” och ”beteenden”.

Sluta generalisera i trafiken

Resultatet från Polisens insats mot aggressiv körning

och för den som vill gräva ner sig mer i det aktuella lagbrottet: Rödljuskörning