Det var ett händelserikt år för Stockholms cyklister. Mest uppmärksammat blev väl kanske presidentbesöket på sensommaren, men vi gladdes också åt att cyklingen i stan av allt att döma fortfarande ökar, och det gjorde också Cyklistbloggen, som aldrig haft så många besökare. Härligt och tack till alla er som besöker oss, som läser och som kommenterar!

Dags att titta tillbaks på året på bloggen och med regn, mulet och motvind utanför kan det vara svårt att minnas en vinter med annat än grått slask. Annat var det förra året…

[![Snö](/content/images/2014/01/Snö.jpg)](/content/images/2014/01/Snö.jpg)Bisarrt mycket snö i början av året
**Januari 2013**

För ett år sedan var det tjockt med snö. Det började med en plötslig snöstorm i mitten på december, sedan var vintern 2012/13 en av de snöigaste på decennier och det märktes också på Cyklistbloggen.

Det blev mycket om plogning, eller avsaknaden därav, och när Stockholms kommun berättade att de skulle börja testa en ny sorts plogmaskin, ”sopsaltaren”, så sa vi bara ”bring it on”.

[![Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold ](/content/images/2013/01/sopsaltare.jpg)](/content/images/2013/01/sopsaltare.jpg)Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold
De få som redan 2013 fick uppleva sopsaltaren var mer än nöjda, men det skulle dröja ett helt år innan maskinen på allvar skulle sättas in. Och hittills har det ju i princip bara varit regn (men den enstaka gång den testades i slutet på året [var Jeroen mer än nöjd](https://www.cyklistbloggen.se/2013/12/stormen-sven-bodil-vs-sopsaltaren-0-1/)).

Januari var också månaden vi tröttnade, igen, på att buntas ihop som grupp och få egenskaper tillskrivna oss. Under rubriken ”Sluta generalisera i trafiken”, försökte vi peka på att när bilister kör så är det vägens fel, naturens fel eller bara slumpens fel att det sker olyckor, men när det är cyklister så är det alltid alla cyklisters fel. Och hade hen hjälm på sig? Vet inte om så särskilt mycket har hänt på ett år tyvärr.

**Februari **

Vi blev glada när Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist kallade cyklisterna för ”trafikens hjältar” och skrattade lite åt att tidningen Vi Bilägare försökte få det till att trafikens miljöbovar är fotgängare och hundar(!). Fotgängarna har ju mage att få motorfordonsförarna att slösa på avgaserna helt i onödan:

Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.

Ett argument som ständigt och med tröttsam regelbundenhet dyker upp är att cyklister inte betalar vägskatt och därför så har de ingen rätt att köra runt på vägarna. Vi grävde därför ner oss i fakta och svarade ett rungande ”Cyklister betalar också skatt”.

Mars

Mars började bjuda på töväder så vi lämnade snöröjningen och blickade framåt. Och upptäckte att polisen som vi nog tidigare upplevt mest sett cyklister som blindstyren som envisas med att köra framför lastbilar, plötsligt började bli försiktig cyklistpositiva. Heja!

Vi passade också på att starta Cyklistbubblan på Facebook för att få en plats där vardagscyklister kunde diskutera. Idag har den över 700 medlemmar och bevisar dagligen att cyklister inte är en grupp där alla tycker samma sak…

[![Cykelfält vid Slottet med turistbuss](/content/images/2013/03/cykelfalt_ingang_stor.jpg)](/content/images/2013/03/cykelfalt_ingang_stor.jpg)Det finns mycket att prata om…
**April**

I april fortsatte polisen att överraska genom att rikta sig direkt till de bilister som fulparkerar i cykelfälten och dessutom börja bötfälla dem.

Hej bilister. Ni menar ofta att cyklister är överallt. Lämnar ni deras cykelfält fria och ej blockerar dessa så kan de nyttja dem i stället!

— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) April 4, 2013

På förekommen anledn. och på önskan av följare har vi i e.m funnits i H.Sjöstad och lappat bilar som parkat trafikfarligt i cykelbanor, m.m.

— Polisen Söderort (@OCSoderort) April 12, 2013

Samtidigt blev vi åter ihopklumpade i en mytisk ”cyklistlobby” som sabbar jämställdheten när Aftonbladets krönikör Natalia Kazmierska slog fast att kvinnor ska ge fan i cyklar och istället köra bil. Framåt slutet av månaden stod det också klart att Malmö hamnat på plats 7 i Copehagenizens index över världens mest cykelvänliga städer. Stockholm är som vanligt inte med.

Maj

Maj är månaden då vinterns grus ska vara bortsopat, men det var lite si och så med det när vi frågade er. I början av månaden blev det också livlig diskussion om det kanske var så att cyklisterna var överdrivet gnälliga. I maj passade polisen på att informera cyklister om vad som gäller i trafiken. Så här valde de att illustrera foldern:

[![Polisen informerar cyklister i korsningen Kvarnbacksvägen/Ulvsundavägen.](/content/images/2013/05/cyklistinfo-från-polisen.jpg)](/content/images/2013/05/cyklistinfo-från-polisen.jpg)Hör upp blindstyre!
Samtidigt följde Södermalmspolisen Söderortspolisens exempel [och lappade bilar som parkerats i cykelfält](https://www.cyklistbloggen.se/2013/05/sodermalmspolisen-rensar-falten/).

Även idag som sagt! Bötfälld bilist i cykelfält. Tyckte att patrullen var djävla åsnor. Tack @Stephan_Ray för bilden pic.twitter.com/kI0o3AxAQK

— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) May 9, 2013

Juni

I sommarens första skälvande månad fick vi se exempel på Trafikverkets planering för cyklister i arbetet med Norra Länken. Det var Marcus Wileen som tipsade om att de ställt lyktstolparna mitt i de splitternya cykelbanorna:

[![Foto: Marcus Wileen](/content/images/2013/06/cykelbana-1-copy.jpg)](/content/images/2013/06/cykelbana-1-copy.jpg)
Foto: Marcus Wileen
 De gjorde raskt en pudel och senare under hösten sågades stolparna ner. Vi funderar fortfarande över hur mycket det hela kostade extra.

Juni var också månaden då SVT och tidningen Expressen [skrev om cyklisthatet i sociala medier](SVT och tidningen Expressen skrev om cyklisthatet i sociala medier) och då TV4 valde att hitta på uttrycket ”Cykelkriget”. De utgick från en otäck händelse där en cyklist kört på en liten flicka, buntade raskt ihop alla cyklister och slog fast att det pågick ett krig. Innan programmet med ”Cykelkriget” var sänt hade också programledaren Jenny Strömstedt bloggat om händelsen med rubriken ”Cyklistjävlar”. Joråsatt.

Juli

Cyklistbloggen intervjuades i SvD om trafiksäkerhet för cyklister och Sveriges Radio gjorde cykelradio.

Augusti

En ny led såg dagens ljus i Stockholm: ”Arenaleden”. Vi visste inte riktigt om vi skulle skratta eller gråta, eftersom ”leden” bara var samma gamla cykelväg som hittills, varav delar märkt som gångbana (!).

September

President Obama kom på besök till huvudstaden. Av det såg väl genomsnitts-Stockholmaren väldigt lite, men oj, vad med plats det blev!

[![Så. Mycket. Plats.](/content/images/2013/09/Så-mycket-plats.png)](/content/images/2013/09/Så-mycket-plats.png)Så. Mycket. Plats.
För några dagar så andades Stockholm och alla var glada utom DN’s Viktor Barth-Kron som tyckte att storstäder kräva biltrafik. Men efterspelet blev tråkigare när ingen plötsligt ville kännas vid [den enorma mur som spärrade](https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/obamahindren-fortfarande-kvar/) av hela Raul Wallenbergstorg:
[![2013-09-10 08.53.46](/content/images/2013/09/2013-09-10-08.53.46.jpg)](/content/images/2013/09/2013-09-10-08.53.46.jpg)The Wall
Muren [blev kvar någon vecka](https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/nu-ar-muren-borta/), som ett monument över hur ansvarsfördelningen fungerar i stan, tills dess att Trafikkontoret förbarmade sig över den. Trots att de menade att det var någon annans fel.

Oktober

Månaden när vi satte lyset på hur röriga Stockholms cykelbaneskyltar är, bland annat med en där cyklisterna leds ut i mötande biltrafik (!). Vi fascinerades också över Sveriges kommuners kreativa ådra när de hittade på helt egna sätt att markera cykelvägar.

Vi hittade en massa utrymme som det skulle gå att ta av för att ge mer plats åt cyklister och så avslutade Jeroen sitt långa test av lådcykel, något som var en allt igenom trevlig upplevelse.

[![bakfiets_kort_ff995_500](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995_500.jpg)](/content/images/2013/09/bakfiets_kort_ff995.jpg)De Fietsfabriek Bakfiets Kort FF995
Vi kikade också närmare på de [nya cykelbanorna längs Nynäsvägen](https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/recension-cykelbanorna-langs-vag-73nynasvagen/), något som var långt ifrån en trevlig upplevelse tyvärr.

November

Vi tipsade om hur kommunen inte klarar av att följa sina egna handböcker när de gör nya cykelvägar och gästbloggaren Jocke von Scheele recenserade nya cykelfältet på Odengatan, ett fält som visade sig i själva verket vara en vägren. Jeroen passade på att testa icke-bländande cykellampor.

December

Som cyklist bearbetas man ständigt med säkerhetsinformation. De kommer från polisen, kommuner, NTF, slumpvis Twittrare och handlar om att ha reflexer, hjälm, kroppsskydd, inte glömma att stanna vid rött, inte glömma att ha lampa, inte glömma att… ja, det mesta. Efter en höst av reflextjat blev vi lite trötta och tyckte att det är dags att även andra trafikanter får lite påminnelser. Vi gav därför konstruktiva tips om att hålla hastighetsgränserna, dra ner farten när det är mörkt och halt på vägarna och att inte glömma att kolla döda vinkeln en extra gång.

Vi frågade också hur det egentligen står till med Stockholms kommuns stolta cykelplan och noterade att det mycket riktigt som trafikborgarådet Ulla Hamilton ofta säger, att det inte går  att ta bort träd för att öka säkerheten för cyklister.

December var också månaden då DN slog rekord i att fokusera på helt fel sak när de fick till den här rubriken till en nyhet där en bilist kör ihjäl en cyklist:

Smitningsolycka tragadei för föraren
Och därmed summerar vi 2013 – ett långt och händelserikt cykelår och blickar framåt inför nyss påbörjade 2014.
Vi har ett hyperintressant cykelår framför oss, bland annat med Södermalm som testbänk och fler heta debatter – särskilt med tanke på riksdagsvalet i september.

Vi vill slutligen bara säga att vi är själaglada och tacksamma för att ni läser det vi skriver. Ni som kommenterar och diskuterar här, på Twitter, Google+ och i vår Facebook-grupp gör både oss och läsarna långt mycket klokare och mer insatta i cykling. Tack!

Så, nu åker vi. Vad hoppas du mest av allt att få se i cykelväg under året som kommer?