Tack för ett fantastiskt 2013!

| 18 kommentarer

Det var ett händelserikt år för Stockholms cyklister. Mest uppmärksammat blev väl kanske presidentbesöket på sensommaren, men vi gladdes också åt att cyklingen i stan av allt att döma fortfarande ökar, och det gjorde också Cyklistbloggen, som aldrig haft så många besökare. Härligt och tack till alla er som besöker oss, som läser och som kommenterar!

Dags att titta tillbaks på året på bloggen och med regn, mulet och motvind utanför kan det vara svårt att minnas en vinter med annat än grått slask. Annat var det förra året…

Snö

Bisarrt mycket snö i början av året

Januari 2013

För ett år sedan var det tjockt med snö. Det började med en plötslig snöstorm i mitten på december, sedan var vintern 2012/13 en av de snöigaste på decennier och det märktes också på Cyklistbloggen.

Det blev mycket om plogning, eller avsaknaden därav, och när Stockholms kommun berättade att de skulle börja testa en ny sorts plogmaskin, “sopsaltaren”, så sa vi bara “bring it on”.

Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold

Den nya snöröjaren. Bring it! Foto: Iréne Skogvold

De få som redan 2013 fick uppleva sopsaltaren var mer än nöjda, men det skulle dröja ett helt år innan maskinen på allvar skulle sättas in. Och hittills har det ju i princip bara varit regn (men den enstaka gång den testades i slutet på året var Jeroen mer än nöjd).

Januari var också månaden vi tröttnade, igen, på att buntas ihop som grupp och få egenskaper tillskrivna oss. Under rubriken “Sluta generalisera i trafiken“, försökte vi peka på att när bilister kör så är det vägens fel, naturens fel eller bara slumpens fel att det sker olyckor, men när det är cyklister så är det alltid alla cyklisters fel. Och hade hen hjälm på sig? Vet inte om så särskilt mycket har hänt på ett år tyvärr.

Februari 

Vi blev glada när Expressens ledarskribent Patrik Kronqvist kallade cyklisterna för “trafikens hjältar” och skrattade lite åt att tidningen Vi Bilägare försökte få det till att trafikens miljöbovar är fotgängare och hundar(!). Fotgängarna har ju mage att få motorfordonsförarna att slösa på avgaserna helt i onödan:

Flera ton plåt ska alltså hejdas och sen sättas igång igen. Deciliter diesel och bensin går åt och luften fylls med avgaser från accelererande motorer. Detta bara för att 75 kilo människa inte kan vänta några sekunder på att vi ska passera innan han/hon går över gatan.

Ett argument som ständigt och med tröttsam regelbundenhet dyker upp är att cyklister inte betalar vägskatt och därför så har de ingen rätt att köra runt på vägarna. Vi grävde därför ner oss i fakta och svarade ett rungande “Cyklister betalar också skatt“.

Mars

Mars började bjuda på töväder så vi lämnade snöröjningen och blickade framåt. Och upptäckte att polisen som vi nog tidigare upplevt mest sett cyklister som blindstyren som envisas med att köra framför lastbilar, plötsligt började bli försiktig cyklistpositiva. Heja!

Vi passade också på att starta Cyklistbubblan på Facebook för att få en plats där vardagscyklister kunde diskutera. Idag har den över 700 medlemmar och bevisar dagligen att cyklister inte är en grupp där alla tycker samma sak…

Cykelfält vid Slottet med turistbuss

Det finns mycket att prata om…

April

I april fortsatte polisen att överraska genom att rikta sig direkt till de bilister som fulparkerar i cykelfälten och dessutom börja bötfälla dem.

Samtidigt blev vi åter ihopklumpade i en mytisk “cyklistlobby” som sabbar jämställdheten när Aftonbladets krönikör Natalia Kazmierska slog fast att kvinnor ska ge fan i cyklar och istället köra bil. Framåt slutet av månaden stod det också klart att Malmö hamnat på plats 7 i Copehagenizens index över världens mest cykelvänliga städer. Stockholm är som vanligt inte med.

Maj

Maj är månaden då vinterns grus ska vara bortsopat, men det var lite si och så med det när vi frågade er. I början av månaden blev det också livlig diskussion om det kanske var så att cyklisterna var överdrivet gnälliga. I maj passade polisen på att informera cyklister om vad som gäller i trafiken. Så här valde de att illustrera foldern:

Polisen informerar cyklister i korsningen Kvarnbacksvägen/Ulvsundavägen.

Hör upp blindstyre!

Samtidigt följde Södermalmspolisen Söderortspolisens exempel och lappade bilar som parkerats i cykelfält.

Juni

I sommarens första skälvande månad fick vi se exempel på Trafikverkets planering för cyklister i arbetet med Norra Länken. Det var Marcus Wileen som tipsade om att de ställt lyktstolparna mitt i de splitternya cykelbanorna:

Foto: Marcus Wileen
Foto: Marcus Wileen

 De gjorde raskt en pudel och senare under hösten sågades stolparna ner. Vi funderar fortfarande över hur mycket det hela kostade extra.

Juni var också månaden då SVT och tidningen Expressen skrev om cyklisthatet i sociala medier och då TV4 valde att hitta på uttrycket “Cykelkriget“. De utgick från en otäck händelse där en cyklist kört på en liten flicka, buntade raskt ihop alla cyklister och slog fast att det pågick ett krig. Innan programmet med “Cykelkriget” var sänt hade också programledaren Jenny Strömstedt bloggat om händelsen med rubriken “Cyklistjävlar”. Joråsatt.

Juli

Cyklistbloggen intervjuades i SvD om trafiksäkerhet för cyklister och Sveriges Radio gjorde cykelradio.

Augusti

En ny led såg dagens ljus i Stockholm: “Arenaleden”. Vi visste inte riktigt om vi skulle skratta eller gråta, eftersom “leden” bara var samma gamla cykelväg som hittills, varav delar märkt som gångbana (!).

September

President Obama kom på besök till huvudstaden. Av det såg väl genomsnitts-Stockholmaren väldigt lite, men oj, vad med plats det blev!

Så. Mycket. Plats.

Så. Mycket. Plats.

För några dagar så andades Stockholm och alla var glada utom DN’s Viktor Barth-Kron som tyckte att storstäder kräva biltrafik. Men efterspelet blev tråkigare när ingen plötsligt ville kännas vid den enorma mur som spärrade av hela Raul Wallenbergstorg:

2013-09-10 08.53.46

The Wall

Muren blev kvar någon vecka, som ett monument över hur ansvarsfördelningen fungerar i stan, tills dess att Trafikkontoret förbarmade sig över den. Trots att de menade att det var någon annans fel.

Oktober

Månaden när vi satte lyset på hur röriga Stockholms cykelbaneskyltar är, bland annat med en där cyklisterna leds ut i mötande biltrafik (!). Vi fascinerades också över Sveriges kommuners kreativa ådra när de hittade på helt egna sätt att markera cykelvägar.

Vi hittade en massa utrymme som det skulle gå att ta av för att ge mer plats åt cyklister och så avslutade Jeroen sitt långa test av lådcykel, något som var en allt igenom trevlig upplevelse.

bakfiets_kort_ff995_500

De Fietsfabriek Bakfiets Kort FF995

Vi kikade också närmare på de nya cykelbanorna längs Nynäsvägen, något som var långt ifrån en trevlig upplevelse tyvärr.

November

Vi tipsade om hur kommunen inte klarar av att följa sina egna handböcker när de gör nya cykelvägar och gästbloggaren Jocke von Scheele recenserade nya cykelfältet på Odengatan, ett fält som visade sig i själva verket vara en vägren. Jeroen passade på att testa icke-bländande cykellampor.

December

Som cyklist bearbetas man ständigt med säkerhetsinformation. De kommer från polisen, kommuner, NTF, slumpvis Twittrare och handlar om att ha reflexer, hjälm, kroppsskydd, inte glömma att stanna vid rött, inte glömma att ha lampa, inte glömma att… ja, det mesta. Efter en höst av reflextjat blev vi lite trötta och tyckte att det är dags att även andra trafikanter får lite påminnelser. Vi gav därför konstruktiva tips om att hålla hastighetsgränserna, dra ner farten när det är mörkt och halt på vägarna och att inte glömma att kolla döda vinkeln en extra gång.

Vi frågade också hur det egentligen står till med Stockholms kommuns stolta cykelplan och noterade att det mycket riktigt som trafikborgarådet Ulla Hamilton ofta säger, att det inte går  att ta bort träd för att öka säkerheten för cyklister.

December var också månaden då DN slog rekord i att fokusera på helt fel sak när de fick till den här rubriken till en nyhet där en bilist kör ihjäl en cyklist:

Smitningsolycka tragadei för föraren
Och därmed summerar vi 2013 – ett långt och händelserikt cykelår och blickar framåt inför nyss påbörjade 2014.
Vi har ett hyperintressant cykelår framför oss, bland annat med Södermalm som testbänk och fler heta debatter – särskilt med tanke på riksdagsvalet i september.

Vi vill slutligen bara säga att vi är själaglada och tacksamma för att ni läser det vi skriver. Ni som kommenterar och diskuterar här, på Twitter, Google+ och i vår Facebook-grupp gör både oss och läsarna långt mycket klokare och mer insatta i cykling. Tack!

Så, nu åker vi. Vad hoppas du mest av allt att få se i cykelväg under året som kommer?

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

Leave a Reply

18 Kommentarer på "Tack för ett fantastiskt 2013!"

Låt mig veta när
avatar
JosephTR
Gäst

Tack för allt ert arbete. Äntligen en plats där jag kan gnälla…..

Cyklist66
Gäst

Bästa bloggen 🙂

eriksandblom
Gäst

Så roligt att ni har många besökare på bloggen!

Och mycket stort tack för Cyklistbubblan. Det bästa som hänt cykelsverige på mycket länge!

Jocke von Scheele
Gäst

Tack för en jättebra och välskriven blogg! Ser fram emot mer intressant läsning under 2014.

s_vinge
Gäst

Favoritbloggen för Stockholmscyklister @Cyklistbloggen summerar ett produktivt år: http://t.co/99Q4LeLS5g

Richard
Gäst

Jag hoppas att trafikreglerna för cyklisterna ändras och att infrastrukturen förtydligas:

1. Cykel upphöjs till “bilstatus”. Kommer en cyklist från höger ska bilister ge företräde på samma sätt som om cyklisten hade varit en bil.

2. Färga alla högtrafikerade cykelbanor röda hela vägen och inte bara i korsningar. Gångtrafikanter blir medvetna när de går i cykelbanan och att det inte är cyklister som cyklar på trottoaren = the war is over.

3. Polis inför nolltolerans mot alla motorfordon som stannar / parkerar i cykelbana och lappar konsekvent alla hela tiden och inte bara ibland. Taxi och åkerier lär sig snabbare än Svensson att det kostar

Bike sporter
Gäst

>>Cykel upphöjs till “bilstatus”. Kommer en cyklist från höger ska bilister ge företräde på samma sätt som om cyklisten hade varit en bil.<>Den här diskussionen är ju löjlig, bara en massa trams…

Nr.1
Det är inga som cyklar 3-4 i bredd, till 99% är det två i bredd och det är av en anledning

Nr.2
Att vi cyklister lägger oss två i bredd med vilje bara för att det är krokiga vägar för att irritera bilister, skärp er för fan! Vi är ute för att träna inte för att reta andra, vi cyklar två i bredd av säkerhetsskäl. Cyklar man direkt efter varandra så kommer varenda bil att försöka pressa sig förbi oavsett om de har möte och därav så kommer det ske olyckor.

Nr.3
Ska vi ta upp alla fel bilister gör som jag dagligen märker av när jag kör bil?

– Använder ej blinkers
– Bryr sig ej om högerregeln
– Stannar ej vid stopplikt
– Kör för fort
– Pratar i telefon/leker med radio
– Vårdslösa omkörningar
– Stannar ej vid övergångsställe

Listan kan göras lång…. Städa era egna skrivbord innan ni städar andras…<<

Richard
Gäst

Jag tänker på andra korsningar där bilister idag inte behöver ge företräde för cyklister som kommer från höger – you know, cykelbanor.

Samma sak innan rondell, där behöver inte bilister ge företräde heller.

Kort sagt: vid alla korsningar what so ever ska högerregel gälla även om det kommer en cykel.

Bike sporter
Gäst
Nu förstår jag vad du menar. Jag tog upp körkortsboken och där står följande: -Korsar du en cykelbana, har du väjningsplikt mot trafikanterna på cykelbanan. -Korsar du en bevakad eller obevakad cykelöverfart i samband med en sväng, ska du köra med låg fart och släppa fram cyklisterna och mopedisterna. Detta gäller även när du kör ut ur en cirkulationsplats. -När du i övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten, så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt. Här skiljer sig trafikreglerna väsentligt mot de regler som gäller vid ett övergångsställe. Mycket större ansvar har lagts på cyklisterna än på de gående. Dessutom har cyklisterna väjningsplikt där cykelbanan tar slut och det inte finns någon cykelöverfart. Så står det vidare i körkortsboken: >>På ställen där en cykelbana tar slut och inte övergår i en cykelöverfart, är det cyklisterna och mopedisterna på cykelbanan som ska väja för trafikanterna på körbanan.<< Sen får cyklister och mopedister svänga vänster i en korsning på två sätt. De kan före svängen hålla sig antingen intill mittlinjen, eller intill körbanans högra kant. Detta kan innebära en risk för missförstånd. Bilisten måste räkna med att cyklisten tänker… Läs mer »
mikaelordenius
Gäst

@Cyklistbloggen slutet på 2012 började jag läsa er blogg och 2013 var året jag själv blommade ut som en vagel i ögat på kommun och TV! Tack!

mikaelordenius
Gäst

@Cyklistbloggen måste själv passa på att tacka er för bra blogg! Och roligt att cyklistbubblan startades 🙂

tantaugusta
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Tack för ett fantastiskt 2013!
http://t.co/DDDJsqdJHs #cykla #årskrönika

Bitte
Gäst

Stort tack för en fantastisk blogg som är så informativ, objektiv och saklig. Keep up your good work!

delveien
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Tack för ett fantastiskt 2013!
http://t.co/DDDJsqdJHs #cykla #årskrönika

jwolfers
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Tack för ett fantastiskt 2013!
http://t.co/DDDJsqdJHs #cykla #årskrönika

KristerIsaksson
Gäst

@Cyklistbloggen Strålande insats!

cykeljohanna
Gäst

@Cyklistbloggen tack själva! Fantastiskt med pepp från alla som delar med sig till oss som kämpar på “insidan” i olika delar av landet

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Tack för ett fantastiskt 2013! http://t.co/xkkWdID66K @Cyklistbloggen

wpDiscuz