I år är det valår och nu är det dessutom högvår och cyklisterna strömmar ut. Och de är ju också väljare, vilket gör att  politikerna passar på att vara cykelpositiva när de får chansen.

Stella Fare (FP) gör en comeback i cyklistdebatten och intervjuas i både Södermalmsnytt och Metro om att det kommer bli tillåtet att ta med cykeln i tunnelbanan:

När de ombyggda C20-vagnarna är satta i trafik ska cyklar tillåtas i varje ända av tunnelbanetågen.

”Snart” skriver båda tidningarna, vilket innebär nästa år, eller egentligen inte förrän 2017, då de helt nya tunnelbanevagnarna kommer.

Allas vårt cykelborgarråd Per Ankersjö passar också på att för andra gången inviga Cykeljouren:

– Det är mycket glädjande att vi nu äntligen kommer att få en fungerande cykeljour i staden. Det har varit en stor efterfrågan efter en funktion som denna, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Vi gläds också, om det är sant. Vi minns ju att det sas samma sak förra året vid den här tiden.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) berättar i varje fall för P4 Stockholm att cykeljouren ska testa att patrullera med två elbilar.

– När fler väljer att arbetspendla på cykel är det extra viktigt att staden tillsammans med entreprenörer och Stockholms kranskommuner arbetar för att få fler och längre cykelstråk med hög standard, säger Ulla Hamilton, moderat  trafikborgarråd i Stockholm

[![Foto: Sven Lindwall (CC BY 3.0)](/content/images/2014/05/kq1b3xjskmqqqoozu8x5.jpg)](/content/images/2014/05/kq1b3xjskmqqqoozu8x5.jpg)Foto: Sven Lindwall ([CC BY 3.0](http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/))
Per Ankersjö passar också på att [dra ännu en lans för fler cykelparkeringar](http://www.dn.se/sthlm/cyklisterna-det-finns-for-fa-p-platser/) i Dagens Nyheter. Anledningen är att det visar sig att folk är missnöjda med cykelarbetet i kommunen, trots allt prat om cykelmiljarden.

I år ställdes för första gången en fråga om tillgången på stöldsäker cykelparkering i den egna stadsdelen. Här svarade bara 16 procent att de var mycket nöjda eller ganska nöjda.

– Det är ett rejält underbetyg och det är välförtjänt. Vi måste se till att det går att ställa sin cykel i skydd för väder och vind och på centrala platser med övervakning, anser Per Ankersjö.

Japp. ”Centrala platser” och ”övervakning” är förmodligen bra för att man ska våga ställa sin cykel. Det gillar vi. Däremot är vi tveksamma när han säger till DN att han:

tror att det finns oanvända platser på många håll i staden som kan användas.

Det är ju lite så den befintliga cykelinfrastrukturen utformats, att man lagt den på oanvända platser. Vilket lett till att cykelvägarna inte sällan går i slalom, har träd i sig, varierar i bredd och ibland ligger i vägbanan, ibland på trottoaren för att ibland helt försvinna.

Och på parkeringstemat påminner lite om en oanvänd plats som i går fortfarande stod oanvänd (förutom av två killar som stod och drack öl):

Screen Shot 05-05-14 at 11.44 PM

Det är jättebra att utnyttja oanvända platser till bra saker. Men inte i första hand. I första hand ska man lägga funktioner på platser där de behövs.

Slutligen skriver tidningen Södermalmsnytt om Slussenkaos. De är oroliga för hur det kommer gå när allt fler sommarcyklister börjar cykla bland vägarbetena vid Slussen:

Värst är det ändå vid korsningen Hornsgatan/Götgatan där övergångsstället snabbt korkar igen. En av de krångligaste avspärrningarna under hela byggtiden, konstaterar Emma Sahlman, kommunikatör på projekt Slussen.

– Det är en väldigt krånglig punkt där vi måste spärra av stora delar av korsningen men där det ändå måste gå att ta sig igenom, säger hon.

Läsare av Cyklistbloggen minns säkert platsen som en där kommunen har problem med smittrafik från bilister.