Det är nästan löjligt när man ser det på film. Vi skrev ju häromdagen om hur Solna dragit ett cykelfält tvärs över en väg. Vilket blir knepigt eftersom ett cykelfält juridiskt bara är en vanlig fil, även om den är reserverad för cyklister. Det blir såklart också knepigt för att det kan upplevas som otryggt att vägen plötsligt svänger diagonalt över en annan väg där det kommer biltrafik.
Cykelinfra Solna Business Park 2015-07-21 from Goran Gozo on Vimeo.
Det här får ju flera effekter:
För det första att det blir oerhört oklart vilka trafikregler som gäller vilket
för det andra leder till att samspelet med andra trafikanter blir svårare något som
för det tredje gör att det kan bli direkt farligt vilket
för det fjärde innebär att cykelvägen upplevs som otrygg och att
för det femte det riskerar att skapas konflikter mellan trafikanterna. Det som brukar kallas ”konfliktdesign”.
Vilket tillsammans leder till att folk låter bli att cykla, att folk tycker cyklister är jobbiga som ”dyker upp från ingenstans” och skiter i trafikreglerna. Och att folk får en mer… flexibel inställning till att följa trafikreglerna. När inte ens kommunen bryr sig, varför skulle jag liksom?
Vi börjar vi misstänka att Nils har rätt som skriver i kommentarsfältet att:
Det är ett cykelfält. Jag tror bara inte att väghållaren tänkt att det ska vara det. Vilket får de konsekvenser du beskriver.
Det kanske är så att Solna faktiskt inte vet om att de håller på och drar filer tvärs över vägarna i kommunen och att det faktiskt har juridiska konsekvenser? Eller är det kanske vägar som någon annan ansvarar för?
Det verkar så otroligt att det här skulle vara medvetet gjort.
Vi har också sett en del frågor om början på sträckan i filmen. Där ser det ut som om man cyklar mot enkelriktat. Får man verkligen göra det?
Läs mer: Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg.
I Stockholm finns det ett par platser där man cyklar mot enkelriktat. Här till exempel på Götgatan:
Läs mer: Cykelfält eller vägren?
Jag tror inte det är tillåtet att köra mot enkelriktat om det görs i vägrenen. Men jag är inte säker. Det Solna hade kunnat göra istället vore att skylta om till ”Motortrafik förbjuden”.
Då hade det varit frid och fröjd och inte minst tydligt. Men hey, det är ju bara cykelvägar.
EDIT: Flera läsare har också påpekat att cykelfältet är draget oerhört nära bilparkeringar. Har man någonsin dörrats så drar man sig för att passera här när det står parkerade bilar – risken att få en dörr uppslängd i ansiktet är rätt stor: