I går föll första riktiga snön över Stockholm och väderprognoserna talar om mer snö och kallare väder. I början av veckan gjorde Stockholm reklam för vintercykling, med en annons i bland annat Metro. Så här inleddes den:

Det här är ju något som Stockholms kommun pratat om i något år nu, att de ska börja ploga cykelbanorna. Så frågan är hur de lyckades så här den första snödagen? Sådär skulle jag vilja säga. Jag hade VAB-växling hemma så jag kom inte iväg till jobbet förrän halvelva på förmiddagen. Jag tänkte att det skulle ge snösvängen bra med tid att hinna få undan det värsta. Och mycket riktigt, det var snöröjt hela vägen till jobbet. Topp. Men…

[![](/content/images/2012/11/Snösvängen.png "Snösvängen")](/content/images/2012/11/Snösvängen.png)Snösvängen på väg
… så här såg det ut på Kanalvägen, som går igenom nybyggnationen vid Sickla Udde:

Som ni ser med hjälp av de pedagogiskt inklistrade skyltarna så var gångvägen utmärkt plogad. Men inte cykelvägen. Vad värre är, plogen hade lagt snökockorna just i cykelbanan, något jag återkommer till.

Som cyklist får man i det här läget välja mellan att cykla på trottoaren eller i vägbanan. Och vi har ju kommit överens allihop om att cyklister inte ska cykla på trottoaren.

Nåväl, kommunen har sagt att de ska prioritera de mest trafikerade cykelbanorna och mycket kan man säga om Kanalvägen, men så många cyklister är vi inte, åtminstone inte jämfört med, säg, Götgatan. Kanske såg det bättre ut nere på stan?

Nope. Skeppsbron norrgående är även det en så kallad ”G/C-bana”, alltså en kombinerad gång- och cykelbana. Där såg det precis likadant ut. Snöplogen hade kört lite på en höft i mitten sådär:

[![](/content/images/2012/11/oplogat-1-1024x767.png "oplogat 1")](/content/images/2012/11/oplogat-1.png)Det vita är cykelbana
Till skillnad från Kanalvägen så är Skeppsbron välanvänd av både fotgängare och cyklister och bilvägbanan är hårt trafikerad av bilar i hög fart, så det är inget reellt alternativ att ge sig ut i blandtrafik. Det var därför trångt på trottoaren med cyklister och fotgängare om vartannat.

Jag misstänker dock att i statistiken kommer den där plogningen ha en prydlig bock brevid ”plogat för cyklister” och kommunen kan visa upp statistik på hur bra de gjort det för hugade vintercyklister…

Och precis som på Kanalvägen hade plogen tryckt ut en sträng av stora snökockor mitt i det som tills igår var cykelbanan:

[![](/content/images/2012/11/oskottat-2.png "oskottat 2")](/content/images/2012/11/oskottat-2.png)Snökockor i ett pärlband
Det där var inget jätteproblem igår vid 11-snåret när det var plusgrader och rätt blaskigt. Men när jag cyklade hem igen på kvällen var min cykel täckt av ett ispansar eftersom den blöta snön hade fryst. Och de där kockorna hade förvandlats till stenblock, strategiskt placerade mitt i vägbanan i beckmörkret. Farligt.

Och cykelfältet på Strömsbron på kvällen var nästan hela fältet täckt av mer eller mindre frusen snömodd. Det här är ett fenomen som möjligen är unikt för cykelfälten. I Stockholm är de nämligen i praktiken rännstenar, så vägen är doserad så att vatten och annat ska tryckas ut dit för att vara ur vägen. Därför är det också avrinningshål placerade med jämna mellanrum. Och eftersom bilar är rätt duktiga på att ploga själva så hamnar allt i fältet. Det betyder att nyplogat på morgonen innebär decimetertjock snö på kvällen. Det är förmodligen nytt för entreprenörer som är vana vid att bara ploga bilvägar.

[![](/content/images/2012/11/oplogat-3.png "oplogat 3")](/content/images/2012/11/oplogat-3.png)Strömsbron fyllt med snö och is
Den där snön kommer också bli livsfarlig när den fryser på. Inte ens det bästa vinterdäck klarar av att hantera djupfrysta decimeterdjupa spår gjorda i tösnö. Just den sträckan är extra läskig eftersom man konkurrerar om utrymmet med SLs blå stamnätsbussar som i princip kör dikt an mot den vita cykelfältslinjen. Å andra sidan hade de plogat både trottoar och cykelbana på Strandvägen upp mot Berwaldhallen. Där brukar de nöja sig med cykelbanan.
[![](/content/images/2012/11/Snösvängen-2-1024x663.png "Snösvängen 2")](/content/images/2012/11/Snösvängen-2.png)Rätt plogat
Så ska det såklart se ut överallt, men i allra synnerhet på huvudleder som Skeppsbron. Jag skulle vilja se den entreprenör som skulle komma undan med att bara skotta ett körfält på Stadsgårdsleden till exempel. Fler rapporterade sådär plogning:

@Cyklistbloggen – Årstabron var inte plogad i morse. #plogat #cykla

— Ludovic Roguet (@lroguet) November 29, 2012

@Cyklistbloggen Klockan 6:45 i morse Örby-Östermalm. Inte alls plogad. #plogat #cykla

— Mattias Krantz (@mattiaskrantz) November 29, 2012

@Cyklistbloggen oplogat på Södermälarstands cykelbana, funkade ändå ok att cykla odubbat. Byter till dubbdäck i kväll.

— Anders Forsberg (@Aeforsberg) November 29, 2012

Västerbron plogad så där, dessutom anv. delar av cykelbanan för upplogad snö, Liljeholmsbron not so much. #plogat #cyklist

— Gabrielle Gjerswold (@GabGjerswold) November 29, 2012

Så, all in all får Stockholms kommun en 3:a för ambition och en 2:a för genomförande. Men det var första snödagen. Vi får se hur det går resten av vintern. Hur såg det ut där du bor? Skriv en kommentar här nedan, och om du twittrar, tagga med hashtaggen #plogat.