Recension: Snöröjning i Stockholm

| 18 kommentarer

I går föll första riktiga snön över Stockholm och väderprognoserna talar om mer snö och kallare väder. I början av veckan gjorde Stockholm reklam för vintercykling, med en annons i bland annat Metro. Så här inleddes den:

  Det här är ju något som Stockholms kommun pratat om i något år nu, att de ska börja ploga cykelbanorna. Så frågan är hur de lyckades så här den första snödagen? Sådär skulle jag vilja säga. Jag hade VAB-växling hemma så jag kom inte iväg till jobbet förrän halvelva på förmiddagen. Jag tänkte att det skulle ge snösvängen bra med tid att hinna få undan det värsta. Och mycket riktigt, det var snöröjt hela vägen till jobbet. Topp. Men…

Snösvängen på väg

… så här såg det ut på Kanalvägen, som går igenom nybyggnationen vid Sickla Udde:

Som ni ser med hjälp av de pedagogiskt inklistrade skyltarna så var gångvägen utmärkt plogad. Men inte cykelvägen. Vad värre är, plogen hade lagt snökockorna just i cykelbanan, något jag återkommer till.

Som cyklist får man i det här läget välja mellan att cykla på trottoaren eller i vägbanan. Och vi har ju kommit överens allihop om att cyklister inte ska cykla på trottoaren.

Nåväl, kommunen har sagt att de ska prioritera de mest trafikerade cykelbanorna och mycket kan man säga om Kanalvägen, men så många cyklister är vi inte, åtminstone inte jämfört med, säg, Götgatan. Kanske såg det bättre ut nere på stan?

Nope. Skeppsbron norrgående är även det en så kallad “G/C-bana”, alltså en kombinerad gång- och cykelbana. Där såg det precis likadant ut. Snöplogen hade kört lite på en höft i mitten sådär:

Det vita är cykelbana

Till skillnad från Kanalvägen så är Skeppsbron välanvänd av både fotgängare och cyklister och bilvägbanan är hårt trafikerad av bilar i hög fart, så det är inget reellt alternativ att ge sig ut i blandtrafik. Det var därför trångt på trottoaren med cyklister och fotgängare om vartannat.

Jag misstänker dock att i statistiken kommer den där plogningen ha en prydlig bock brevid “plogat för cyklister” och kommunen kan visa upp statistik på hur bra de gjort det för hugade vintercyklister…

Och precis som på Kanalvägen hade plogen tryckt ut en sträng av stora snökockor mitt i det som tills igår var cykelbanan:

Snökockor i ett pärlband

Det där var inget jätteproblem igår vid 11-snåret när det var plusgrader och rätt blaskigt. Men när jag cyklade hem igen på kvällen var min cykel täckt av ett ispansar eftersom den blöta snön hade fryst. Och de där kockorna hade förvandlats till stenblock, strategiskt placerade mitt i vägbanan i beckmörkret. Farligt.

Och cykelfältet på Strömsbron på kvällen var nästan hela fältet täckt av mer eller mindre frusen snömodd. Det här är ett fenomen som möjligen är unikt för cykelfälten. I Stockholm är de nämligen i praktiken rännstenar, så vägen är doserad så att vatten och annat ska tryckas ut dit för att vara ur vägen. Därför är det också avrinningshål placerade med jämna mellanrum. Och eftersom bilar är rätt duktiga på att ploga själva så hamnar allt i fältet. Det betyder att nyplogat på morgonen innebär decimetertjock snö på kvällen. Det är förmodligen nytt för entreprenörer som är vana vid att bara ploga bilvägar.

Strömsbron fyllt med snö och is

Den där snön kommer också bli livsfarlig när den fryser på. Inte ens det bästa vinterdäck klarar av att hantera djupfrysta decimeterdjupa spår gjorda i tösnö. Just den sträckan är extra läskig eftersom man konkurrerar om utrymmet med SLs blå stamnätsbussar som i princip kör dikt an mot den vita cykelfältslinjen. Å andra sidan hade de plogat både trottoar och cykelbana på Strandvägen upp mot Berwaldhallen. Där brukar de nöja sig med cykelbanan.

Rätt plogat

Så ska det såklart se ut överallt, men i allra synnerhet på huvudleder som Skeppsbron. Jag skulle vilja se den entreprenör som skulle komma undan med att bara skotta ett körfält på Stadsgårdsleden till exempel. Fler rapporterade sådär plogning:

Så, all in all får Stockholms kommun en 3:a för ambition och en 2:a för genomförande. Men det var första snödagen. Vi får se hur det går resten av vintern. Hur såg det ut där du bor? Skriv en kommentar här nedan, och om du twittrar, tagga med hashtaggen #plogat.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

18 Comments on "Recension: Snöröjning i Stockholm"

Notify of
avatar
Hida
Guest

Hoppas de röjar cykelbanorna för att som gående håller jag att bli påkörd av cyklister på trottoaren i stockholm typ 30 gånger per dag !  det känns otrygt för både gående och cyklister.

Robert W
Guest

Håller med, men tvärtom, snön tycks ha fått många fotgängare och bilister att helt tappa den lilla respekt som förut fanns för cykelbanorna. 

Dimo F.
Guest

Problemet verkar vara att de behandlar cykelbanor som bilvägar. En bilväg kan man ju ploga på morgonen, sen håller den sig relativt fin under dagen då bilarna får bort de mesta av snön. Cykelbanor måste man ploga flera gånger om dagen, eller så låter man cyklisterna kör ut i trafiken – http://on.fb.me/SF4cRm (sunk på Sveavägen)

trackback

[…] som varit ute och cyklat kan ni följa här: Adnarhttps://www.cyklistbloggen.se/2012/11/recension-snorojning-i-stockholm/#more-10073 Share this:TwitterFacebookGillaGillaBe the first to like this. Det här inlägget postades i […]

Anders
Guest

Jag funderade lite idag över att det med snön innebär att jag är ivägen mer för bilar. För det mesta inget säkerhetsproblem, bilisterna tränger sig inte förbi där det är för trångt.

En följd av att cykelfält försvinner med snön är att jag slipper känna att jag gör fel när jag inte cyklar i dem. Här och var går cykelfälten nämligen så nära parkerade bilar eller bussar vid busshållplatser att jag hamnar närmare än mitt ständiga säkerhetsavstånd (idiotiskt målade cykelfält alltså).

Dimo F.
Guest

Håller helt med!
Personligen tycker jag att det alltid är skönt när en cykelbana är synligt avstängd eller trasig eller oplogad inne i stan, det gör att man kan ta sig ut där det alltid är finplogat och glasfritt – i bilarnas däckspår, och om cykelbanan är synligt obrukbar så är man trygg från bittra bussförare och paragrafryttare också.

Elin
Guest

Alltså hade du inte lagt ut bildbevis hade jag trott att du skämtat om du sa att de plogade gångbanan men inte cykelbanan. Rent av komiska bilder!

Och som Krister sa nedan så är det verkligen katastrofdåligt om slasksnön spåras upp och sedan fryser på. Varför köper de inte in lite fräscha “snöborstarmaskiner” kan man undra?

(Här i Uppsala är det dock ännu värre: Inte bara cykelbanan orörd utan också ett hårdpackat lager med snö utan någon sandning på trottoarerna, tycker synd om alla stackars människor med dålig balans, var är det här bejublade ordet “tillgänglighet” i trafiken när vi som mest behöver den? 
(Ryktet säger att ortopeden på Akademiska har laddat upp med gips denna vecka… )

Jag gissar på att kommunerna kör med is i magen (pun intended) denna vecka och hoppas på mildväder. Vilket klingar dåligt med sina snöröjningsambitioner som de satt för cykling.

Anders Myrin
Guest

Om man inte körde i flytläge så skulle plogen säkert gå sönder på de groteskt höga cykelmarkeringarna. Rumpmassage, var det någon här som kallade dem…

Cykelbanan utanför Stadshuset var för övrigt både plogad och sandad igår!    🙂

AndreasD
Guest

Den gamla klassiska: Deras problem blir mitt problem.

Jag håller helt med om de höga cykelmarkeringarna – de var groteska när de var nya strax öster om Tranebergsbron. Jag skrev in till Stockholms stad med andemeningen “Kamma er eller liknande”. När de sen målade nya på Norr Mälarstrand så var de faktiskt lägre men fortfarande relativt höga.

Det här är så symptomatiskt hela tiden i staden – Ingen som bestämmer (politiker) eller utförare (tjänsteman/entreprenör) provcyklar efter att man gjort förändringar. Då skulle de se idiotin i vissa konstruktioner. 

Ett exempel är den stolpe som står strax innan boulerestaurangen i Rålis som står kloss an cykelfältet efter det att de breddade det med ca. 20 cm. Den är livsfarlig och syns inte alls i mörkret. Jag har skrivit tre ggr om den men det händer inget och den är inte bara idiotisk – den är farlig oxå. Hade de själva cyklat hade de nog insett knasigheterna.

Man blir tjockhudad! 😉

AndreasD
Guest

Se min kommentar på Jeroens följande sida. Det är erbarmligt. På Tranebergsbron så hade de på kvällen plogat men naturligtvis hade de i princip bara haft som ambition att ge sig på gångbanan och halva cykelbanan var oplogad (och dessutom med dessa plogvallar som breder ut sig tillsammans med kokorna på den plogade del).

Som man brukar säga: Hur svårt kan det va?

Guy
Guest

No ploughing of either trottoaren eller cykelbanan along Birger Jarlsgatan as of 9am today. It’s an interesting case as the west side is Norrmalm then Vasastan and the east side is Östermalm. The difference in leaf clearing was very noticeable along each stretch during autumn

Krister Isaksson
Guest

Kanalvägen är ju utpekat som Pendlingsstråk i nya cykelplanen och det borde ju rimligtvis innebära en hög standard på snöröjningen. Det är ju infart för stora delar av Nackas cyklister och cykling över kommungränser är ju något som också pekas ut som viktigt i cykelplanen. Sen skulle jag vilja påpeka att just den första snöröjningen är många gånger av avgörande betydelse. Får man inte bort snön direkt utan många går och cyklar i snön blir det direkt modd/spårbildning som vid minusgrader fryser och sedan är det i stort sett omöjligt att få bort det. Årstabron är nu ett tydligt exempel på detta, det kommer ligga en knagglig isskorpa till nästa töväder. Sen kan man ju förundras över dessa plogbilsförare som väljer att lägga ploggen i “flytläge” vilket får till följd att det ligger några cm tillplattad snö bakom traktorn istället för en renplogad cykelbana, vad håller de på med?

Arne B
Guest

Flytläget är något som ger alibi. Från bilvägen ser cykelbanan välplogad ut, men i själva verket är det en helvetesskorpa som ligger som en synnerligen trög massa. Borstning av cykelbanor skulle vara det allra bästa. Torra och rena cykelbanor skulle locka fler att cykelpendla. Och det vet vi ju vad det innebär; en bil mindre eller en sittplats mer.

Krister har tyvärr helt rätt vad gäller första insatsen. Börja med trottoarer, sedan cykelbanor och sist bilvägar. Då slipper man skridskobanor långt in i mars.

Tommy Leandersson
Guest

Jag kan faktiskt gilla när det blir 1cm-tjock snölager, om man får snön packad eller med en tunn hård “isskorpa” på. Känslan är att dessa vägar får mindre problem med spåris, eftersom snön inte smälter när den ligger kompakt kvar på asfalten.

Jag njöt mer av att cykla på sådan ställen med dubb och upplevde att det gick mycket lättare att cykla istället för dubbrassel på asfalt. Kanske är ensam att gilla det. 🙂

Det hade varit kul om Stockholm vill bli en cykelstad i världsklass (även gällande vintercykling) att ta och anlägga en provplognings yta någonstans och testa olika varianter. Med och utan sand, med utran salt, prova ta sig ner till asfalten och faktiskt kankse låta något cm-tjockt snötäcke ligga och packas och då låta folk provcykla olika varianter.

Christian Gillinger
Guest

Jag håller med – hellre ett encentimeterslager med torrsnö, än dåligt plogat. 

AndreasD
Guest

Det där med “Flytläget” är intressant. Har alltid haft den misstanken men visste inte vad det hette. Ställer man som kommun inte krav på att det skall vara rent eller brister man i uppföljningen och det vet entreprenörerna och därmed medvetet “fuskar” för att flytläget är billigare?

Christian Gillinger
Guest

Jag tror också många potentiella vintercyklister tittar ut när första snön och då fattar beslut om vintercykling eller inte. Ser det farligt ut så tar de bilen/åker kommunalt och sen tror jag de fortsätter med det oavsett hur välplogat det blir någon vecka senare.  

Kan jag tänka.

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Recension: Snöröjning i Stockholm: http://t.co/jWEvyOKD #cykla #plogat

wpDiscuz