I veckan spreds nyheten att Göteborg nu ska börja tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Det är ju något som cykelutredaren visserlige tog upp, men som fortfarande är olagligt. Det här spreds som en löpeld på sociala medier (och missa inte kommentarsfältet under GP-artikeln!):

enkelriktat

[![cyklist enkelriktat 2](/content/images/2013/04/cyklist-enkelriktat-2.png)](/content/images/2013/04/cyklist-enkelriktat-2.png)Om en regel ändras, så ska alla regler bort! Det blir kaos! Kaos och anarki!

På till exempel Aftonbladet.se, som ju utmärkt sig för att i svepande ordalag attackera cyklister som grupp, skriver Natalia Kazmierska idag att:

Cykellobbyn har vunnit mark här i Sverige de senaste åren.

I Göteborg beslutade trafikkontoret nyligen att in­föra ett kontroversiellt förslag efter påtryckningar från pedalvurmarna, nämligen rätten att åka mot enkel­riktat, exempelvis på Andra Långgatan.

Men stämmer det? Är det plötsligt tillåtet i just Göteborg att ignorera enkelriktatskyltarna? Nej, såklart inte. Det Göteborg gör är att anpassa vissa vägar så att cyklister kan köra mot enkelriktat.

Det här är något som förekommer redan i landet. Här i Stockholm till exempel är Götgatspuckeln ett exempel där cyklister får cykla mot enkelriktat i bägge riktningar, eftersom det sker i målat cykelfält. Det är nämligen villkoret, det är tillåtet att cykla mot enkelriktat så länge det sker i cykelbana.

[![Herrejävlar, de kör ju mot enkelriktat!](/content/images/2012/11/enkelriktat.png)](/content/images/2012/11/enkelriktat.png)Herrejävlar, de kör ju mot enkelriktat!

Och här går det alldeles utmärkt. Frågan är varför Göteborgs trafikanter skulle ha så mycket svårare än Stockholms.