Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg

| 22 kommentarer

I veckan spreds nyheten att Göteborg nu ska börja tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Det är ju något som cykelutredaren visserlige tog upp, men som fortfarande är olagligt. Det här spreds som en löpeld på sociala medier (och missa inte kommentarsfältet under GP-artikeln!):

På till exempel Aftonbladet.se, som ju utmärkt sig för att i svepande ordalag attackera cyklister som grupp, skriver Natalia Kazmierska idag att:

Men stämmer det? Är det plötsligt tillåtet i just Göteborg att ignorera enkelriktatskyltarna? Nej, såklart inte. Det Göteborg gör är att anpassa vissa vägar så att cyklister kan köra mot enkelriktat.

Det här är något som förekommer redan i landet. Här i Stockholm till exempel är Götgatspuckeln ett exempel där cyklister får cykla mot enkelriktat i bägge riktningar, eftersom det sker i målat cykelfält. Det är nämligen villkoret, det är tillåtet att cykla mot enkelriktat så länge det sker i cykelbana.

Och här går det alldeles utmärkt. Frågan är varför Göteborgs trafikanter skulle ha så mycket svårare än Stockholms.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

22 Comments on "Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg"

Notify of
avatar
trackback

[…] det ska de inte. Det handlar precis som i Göteborg om att anpassa gatorna efter mer än bara […]

trackback

[…] Läs mer: Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg. […]

trackback

[…] det hela sen grundar sig på att Natalia helt missuppfattat det här med att det ska bli tillåtet att åka mot enkelriktat i Göteborg, eller att hennes personliga uppfattning är att all utbyggnad av infrastrukturen för cykling är […]

eriksandblom
Guest

Bra skrivet. Jag skrev lite gällande om körkort verkligen leder till jobb, som tas upp i Aftonbladets artikel. Det är en fråga som drivits av BIL Sweden sen Almedalsveckan 2012.
Är körkort en förutsättning för jobb? Ecoprofile

Cykelpendla Hässelby
Guest
Cykelpendla Hässelby

Ja hjälp, Natalias krönika vimlade av ogrundade okollade påståenden. Aftonbladet hade lika gärna kunnat publicera en slumpmässigt utvald samling meningar från olika kommentarsfält. Jag förstår inte att journalister som är mycket väl utbildade i hur man faktakollar en text innan publicering, ibland väljer att bara strunta i det. Och då kallar man det krönika. Och tar betalt för det yrkesmässigt. När de inte har gjort ett yrkesmässigt jobb som de utbildade sig för yrkesmässigt. Jag fattar inte.

Johannes Westlund
Guest

Sådär ja. Äntligen orkat slänga ihop ett mejl till journalisten som skrev artikeln och försökt poängtera skillnaden mellan *att tillåta cykling mot enkelriktat* och *att öppna upp för dubbelriktad cykeltrafik. Det GP sysslar med är ju ren desinformation, riktigt allvarligt.

Mattias Krantz
Guest
putthefunbetweenyourlegs
Guest
putthefunbetweenyourlegs

Bra skrivet Mattias, håller helt med och skulle lämnat en kommentar på din blogg om det inte vore för det komplicerade systemet… jag gav upp… lägg till så att man kan tillåta att man skriver namn och mail tycker jag! Eller kör disqus 🙂

Mattias Krantz
Guest

Tack för det!

Ang. kommentarssystemet plockade jag bort möjligheten till anonyma kommentarer eftersom jag fick så grymt många skräpkommentarer. Blogger har ju en capcha-variant också, men jag gillar inte alls bilderna och tycker att de är grymt otydliga. Går Disqus att köra med Blogger?

Christian Gillinger
Guest

Nope, tyvärr inte. Du måste ha en “egen” blogg, dvs på egen (eller hyrd) server. Går inte med gratisbloggarna.

ErikSandblom
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg: http://t.co/DG8p4R0LVO #cykla

MarkusHagberg
Guest

@Cyklistbloggen Lika lite som att det 1967 blev tillåtet att bryta mot lagen genom att köra på höger sida av vägen…

Johannes Westlund
Guest

Det roligaste är att lösningen redan finns i Göteborg. Den kan väl inte sägas vara vanlig, men förekommer. Exempelvis östra larmgatan, om jag inte minns fel. Så att läget skulle bli mer kaotiskt än nu på grund av att det blir lite fler ställen med den här utformningen är… oärligt att påstå.

Micke
Guest

Om man skyltar om med “motorfordonstrafik förbjuden” kan det faktiskt bli mer kaotiskt eftersom den respekteras i lägre grad av bilister än “förbjuden infart”. Falkenbergsgatan i Göteborg har skyltats om på det sättet vilket gör att cyklister kan köra på en lugnare lokalgata istället för att bli tränga av hetsiga biliser på den ofta hårt trafikerade Fredriksdalsgatan. Tyvärr innebar det också att den illegala genomfartstrafiken på Falkenbergsgatan ökade kraftigt och jag har själv vid ett par tillfällen varit nära att bli påkörd av bilister som kommit i hög fart åt fel håll.

putthefunbetweenyourlegs
Guest
putthefunbetweenyourlegs

Det här är intressant, att man inte rekommenderar en lagändring som är helt legitim och passar för cykeltrafik, för att MOTORFORDON inte följer reglerna. Och samtidigt är det just därför att motortrafikförbjuden-skylten finns som cyklingsutredningen motsätter sig tilläggsskyltar.
Säger något om bilnormen.

Johannes Westlund
Guest

Det är en av de möjliga lösningarna. En annan är att anlägga ett cykelfält i motsatt riktning längs *högerkanten* och bara skylta enkelriktning för bilvägen, så som bilden ovan. Den lösningen är otvetydig. Nu vet jag inte vilken lösning man tänkt sig, men med lite tur undviker man problemen du nämner. Låter som att polisen skulle behöva öka sin närvaro runt Falkenbergsgatan.

Nils Calmsund
Guest

[ironi] Omöjligt. Per definition gör inte bilister några fel i trafiken. Allt annat är cykellobbyns påhitt[/ironi] 😉

Robert W
Guest

Det där Fredrik Virtanen skrev är ganska vidrigt med tanke på vilken skada bilister kan ställa till med. Det finns många bilister som ska lära cyklister att det är farligt att vara på vägen genom att bete sig farligt och hänsynslöst mot dem, att vissa blir personlighetsförändrade och aggressiva bakom ratten är inte heller helt ovanligt.

Helt sjukt att uppvigla sådär mot cyklister när man tänker på cyklistens utsatthet gentemot bilisterna, att han inte tänkte på vad för attityd han uppmuntrar och legitimerar och vad det kan får för konsekvenser. Mina barn är f ö också cyklister, jag har hittills inte hört någon cyklist hetsat mot barn som han påstår, men Fredrik Virtanen vill uppenbarligen döda mina barn och konstaterar nöjt att hans Twitterfölje också vill skada dem.

Kazmierska
Guest

@Cyklistbloggen på götgatspuckeln finns ju inga bilar!

Cyklistbloggen
Guest
JakobStar
Guest

Intressant att vi fått en hotande cykellobby i landet. Är det ni det? 😉

JakobStar
Guest

Snyggt uppmärksammat

wpDiscuz