/ högersväng

Nederländernas lastbilståg

Förra veckan var det mycket om lastbilar. Svenska Åkerföretagen slog ett kraftfullt slag i luften genom att föreslå att en dekal skulle gör att cyklister inte längre blev påkörda. Volvo hörde av sig och berättade om sina konceptbilar med lasers och radar och ultraljud som gör att det piper och blinkar i förarkuren när en cyklist hamnat på högersidan. Darth Vader själv hade förmodligen blivit imponerad.

Allt det här är såklart bra – det är bra att frågan diskuteras eftersom högersvängande lastbilar utgör den främsta dödsorsaken för cyklister. Men jag gillar motbilder. Tänk om det inte är utrustning och utbildning det är fel på? Tänk om det är själva idén att ha enorma lastbilar körandes på innerstadsgator som det är fel på?

Så här ser det till exempel ut varje morgon i mitt kvarter när Konsum ska få sina leveranser:

[![Kö med lastbilar som ska lossa varor på liten stadsgata](/content/images/2012/08/2012-08-24-07.51.12-1024x768.jpg "Lastbilskö")](/content/images/2012/08/2012-08-24-07.51.12.jpg)Lastbilskö
 

Två rätt stora lastbilar står och väntar på att en tredje ska bli klar. Och där emellan kryssar jag på min cykel med dagisbarn på stolen. Är det här enda sättet att få fram varor till butiker?

I de Nederländska städerna Utrecht, Haarlem och Enschede testar de ett alternativ: Cargohopper. Små eldrivna bilar som kör som varutåg vid bestämda tidpunkter. 16 meter långa och och med sin 1,25 meters bredd betydligt smalare än en vanlig lastbil. Soldrivna. Affärsinnehavarna får sin leveransadress en bit utanför stan och dit körs varorna med vanliga lastbilar. Därefter lastas det om och levereras in i citykärnan med Cargohopperbilarna.

De kombinerar också elbilarna med leveranser via fartyg i kanalerna. På så sätt kan de få in rätt stora laster i city utan att behöva använda lastbilar.

Syftet med Cargohopper är inte främst att vara säkrare för cyklister, utan att vara bättre för miljön, men en bieffekt kan vara att just ökad cyklistsäkerhet. Deras maxhastighet är 12 km/h, så det är inga fartvidunder direkt.

Jag är ingen logistiker, jag har ingen aning om det här är ett realistiskt alternativ. 12 km/h låter rätt långsamt och jag vet inte hur den döda vinkeln ser ut för ett 16 meters tåg. Men jag gillar att ifrågasätta grundförutsättningen: att det är självklart att en stad måste ha lastbilar på gatorna hela dygnet.

EDIT: Och Stockholm som är känt för sina vattenvägar, borde kunna ta in last med mindre kanalbåtar till till exempel Skeppsbron eller Blasieholmens Nybrovikensida, för omlastning till elbilståg.

Läs mer på Treehugger.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer