Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar

Publicerad den 15 juli, 201327 december, 2021

När man kör lastcykel dyker det upp nya utmaningar. Till exempel att cykelstället står på en trottoar. Med en kundvagn full med kassar var det ett drygt arbete att försöka få upp den för kanten och komma undan bilar som ville passera. Knappt den fick plats. Och sen lutade ju såklart trottoarhelvetet så vagnen hela tiden höll på att rulla ut igen. Sådana problem har man inte när man handlar med bil.

2013-07-11 16.05.08

Men väl hemkommen blev det win istället. Inget kånkande med kassar upp från gatan eller garage. Det gick att köra hela vägen till lägenhetsdörren:

2013-07-11 16.28.42

Det är spännande att göra nytt. Mer om lådcykeln kommer framöver här på bloggen.

17 svar på ”Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar”

  1. Mikael skriver:
    17 juli, 2013 kl. 1:39 e m

    Där vi bor är problemet att kundvagnarna inte ens går att köra ut till cykelparkeringen eftersom det finns ett spärrsystem som hindrar att de körs ut utanför centrumbyggnaden. Lösningen har blivit att cykla in och parkera i parkeringshuset – för dit kan man ”naturligtvis” köra kundvagnarna. 🙂

    Laddar in …
  2. Dmitri F. skriver:
    16 juli, 2013 kl. 2:10 f m

    Nästa: lådcykelvänliga butiker. Slipp kundvagnar och cykla in direkt i butiken 🙂
    Ska bli kul att höra med om lådcykeläventyr!

    Laddar in …
  3. Anders Andersson skriver:
    15 juli, 2013 kl. 1:23 e m

    Kom gärna tillbaks med en recension när du testat ett tag.
    Jag själv förstår ärligt talat inte vitsen med en stor, tung, otymplig cykel, när man kan lasta lika mycket i 1-2 ryggsäck(ar) som man spänner fast på pakethållaren på den vanliga smidiga och snabba cykeln. Visst kan man tänka sig enstaka tillfällen då man har alldeles oerhört extra bulkig och otymplig last – men hur ofta är det?
    Men jag väntar med spänning.
    Kanske modellen är att de finns till uthyrning…

    Laddar in …
    1. knight22 skriver:
      15 juli, 2013 kl. 2:41 e m

      Jag har en lådcykel (bullitt) för att köra barn, saker till tippen, handla tyngre/större grejor. Den väger inte så mycket mer än en vanlig cykel och ersätter en bil. Men jag hade inte köpt den bara för att transportera matvaror.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        15 juli, 2013 kl. 4:26 e m

        Bättre än en unge fram och en bak? Mer koll på dem? Å andra sidan sitter de med näsan i avgasrörshöjd på packcykeln – inte helt fräscht. Och hur hindrar du dem från att slåss när de sitter bredvid varandra?
        Stora grejer har hittills aldrig varit något problem – inspiration från sydostasien.. 😉

        Laddar in …
        1. knight22 skriver:
          15 juli, 2013 kl. 7:11 e m

          Det är väl inte storleken så mycket som tyngden, många lådcyklar klarar drygt 100 kg last. Det skulle knäcka en vanlig cykel.
          Jag tycker ungar sitter bättre på lådcykel, de är under ett kapell, och de kan sova (bekvämt) om dem vill. Jag kör nästan aldrig ute bland bilarna, så avgaser är inget problem.

          Laddar in …
          1. Erik Johansson skriver:
            16 juli, 2013 kl. 7:32 e m

            Jag har belastat cykeln med mer än 200kg, inklusive förare, men då tar man inte en trottoarkant, eller mindre gupp..

            Laddar in …
    2. Erik Johansson skriver:
      16 juli, 2013 kl. 7:46 e m

      Grejen med lastcyklar är väl att om man har familj så blir det lätt rätt mycket mat när man är och handlar även när du har ungarna med. Då är det skönt att kunna lassa i tre matkassar plus två barn. Det är inte alltid man planerar sina handlingstillfällen.
      Den där grejen med att slippa planera är den största grejen, det är bara att slänga ner grejer.

      Laddar in …
    3. Christian Gillinger skriver:
      16 juli, 2013 kl. 8:57 e m

      Jag veckohandlade för hela familjen på fem, det hade jag aldrig fått med på min vanliga cykel, det lovar jag! Men jag har också använt den för att ta mina två äldsta döttrar till stranden. Cykeln har säte med två säkerhetsbälten, och då får man med badkläder och handdukar också. Guld!

      Laddar in …
  4. ep skriver:
    15 juli, 2013 kl. 11:47 f m

    Mer sånt här! Jag storhandlar ofta med cykel (tre cykelkorgar och en pakethållarväska). Det förändrar vilka krav man ställer på cykelvägarna. Man märker tydligt hur knaggliga och håliga cykelvägar ofta är när varor ramlar ur kassarna. Tänk om bilvägar i städer hade hade lika många hål och hack och ”trösklar” man måste köra upp/ner för. Att man nästan alltid måste stanna och trycka på en knapp vid stoppljus blir också extra enerverande när cykeln är tungt lastad.

    Laddar in …
  5. Richard skriver:
    15 juli, 2013 kl. 8:06 f m

    Bor du på bottenvåningen eller har du en stor hiss?

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      16 juli, 2013 kl. 7:42 e m

      Lite off topic om ni vill åka pendeltåg så har jag kört in lådcykel variant större typ 260cm i hissen på Södra Station, men min kortare variant (240 cm tror jag) brukar gå in i nyare hissar, men det kan vara riktigt trångt.
      Sedan är ju problemet att kliva av, men det fungerar bra på stationer där man får gå över spåren, eller slutstationer; jag har lyckats på dessa: Ösmo, Nynäshamn och Knivsta. Jag rekommenderar varmt att åka iväg med pendeltåget på utflykt, väldigt sköna turer finns, inte många cykelplatser dock; folk flyttar inte på sig.
      X-trafik och Upptåget tar avgift för cykel.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        16 juli, 2013 kl. 7:43 e m

        För att vara riktigt tydlig så är jag rätt säker på att lådcykel inte fungerar på: Centralen, Karlberg, Årstaberg.

        Laddar in …
      2. JohanJohnsson skriver:
        16 juli, 2013 kl. 9:55 e m

        Södertälje centrum fungerar alldeles utmärkt oxå 🙂

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          16 juli, 2013 kl. 10:42 e m

          Jo och andra slutstationer som Gnesta.

          Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      16 juli, 2013 kl. 8:54 e m

      Nope. Femte våningen! Kommer video på mina hissäventyr! Jag var ju så illa tvungen att använda hiss för att kunna parkera cykeln i cykelrummet, som ligger i källaren…

      Laddar in …
  6. cykelbloggar skriver:
    15 juli, 2013 kl. 7:44 f m

    Cyklistbloggen: Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar http://t.co/0cjgjo9RdJ @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d