Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar

| 17 kommentarer

När man kör lastcykel dyker det upp nya utmaningar. Till exempel att cykelstället står på en trottoar. Med en kundvagn full med kassar var det ett drygt arbete att försöka få upp den för kanten och komma undan bilar som ville passera. Knappt den fick plats. Och sen lutade ju såklart trottoarhelvetet så vagnen hela tiden höll på att rulla ut igen. Sådana problem har man inte när man handlar med bil.

2013-07-11 16.05.08

Men väl hemkommen blev det win istället. Inget kånkande med kassar upp från gatan eller garage. Det gick att köra hela vägen till lägenhetsdörren:

2013-07-11 16.28.42

Det är spännande att göra nytt. Mer om lådcykeln kommer framöver här på bloggen.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Kommentarer på "Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar"

Låt mig veta när
avatar
Mikael
Gäst

Där vi bor är problemet att kundvagnarna inte ens går att köra ut till cykelparkeringen eftersom det finns ett spärrsystem som hindrar att de körs ut utanför centrumbyggnaden. Lösningen har blivit att cykla in och parkera i parkeringshuset – för dit kan man “naturligtvis” köra kundvagnarna. 🙂

Dmitri F.
Gäst

Nästa: lådcykelvänliga butiker. Slipp kundvagnar och cykla in direkt i butiken 🙂

Ska bli kul att höra med om lådcykeläventyr!

Anders Andersson
Gäst

Kom gärna tillbaks med en recension när du testat ett tag.

Jag själv förstår ärligt talat inte vitsen med en stor, tung, otymplig cykel, när man kan lasta lika mycket i 1-2 ryggsäck(ar) som man spänner fast på pakethållaren på den vanliga smidiga och snabba cykeln. Visst kan man tänka sig enstaka tillfällen då man har alldeles oerhört extra bulkig och otymplig last – men hur ofta är det?

Men jag väntar med spänning.

Kanske modellen är att de finns till uthyrning…

Christian Gillinger
Gäst

Jag veckohandlade för hela familjen på fem, det hade jag aldrig fått med på min vanliga cykel, det lovar jag! Men jag har också använt den för att ta mina två äldsta döttrar till stranden. Cykeln har säte med två säkerhetsbälten, och då får man med badkläder och handdukar också. Guld!

Erik Johansson
Gäst

Grejen med lastcyklar är väl att om man har familj så blir det lätt rätt mycket mat när man är och handlar även när du har ungarna med. Då är det skönt att kunna lassa i tre matkassar plus två barn. Det är inte alltid man planerar sina handlingstillfällen.

Den där grejen med att slippa planera är den största grejen, det är bara att slänga ner grejer.

knight22
Gäst

Jag har en lådcykel (bullitt) för att köra barn, saker till tippen, handla tyngre/större grejor. Den väger inte så mycket mer än en vanlig cykel och ersätter en bil. Men jag hade inte köpt den bara för att transportera matvaror.

Anders Andersson
Gäst

Bättre än en unge fram och en bak? Mer koll på dem? Å andra sidan sitter de med näsan i avgasrörshöjd på packcykeln – inte helt fräscht. Och hur hindrar du dem från att slåss när de sitter bredvid varandra?

Stora grejer har hittills aldrig varit något problem – inspiration från sydostasien.. 😉

knight22
Gäst

Det är väl inte storleken så mycket som tyngden, många lådcyklar klarar drygt 100 kg last. Det skulle knäcka en vanlig cykel.

Jag tycker ungar sitter bättre på lådcykel, de är under ett kapell, och de kan sova (bekvämt) om dem vill. Jag kör nästan aldrig ute bland bilarna, så avgaser är inget problem.

Erik Johansson
Gäst

Jag har belastat cykeln med mer än 200kg, inklusive förare, men då tar man inte en trottoarkant, eller mindre gupp..

ep
Gäst

Mer sånt här! Jag storhandlar ofta med cykel (tre cykelkorgar och en pakethållarväska). Det förändrar vilka krav man ställer på cykelvägarna. Man märker tydligt hur knaggliga och håliga cykelvägar ofta är när varor ramlar ur kassarna. Tänk om bilvägar i städer hade hade lika många hål och hack och “trösklar” man måste köra upp/ner för. Att man nästan alltid måste stanna och trycka på en knapp vid stoppljus blir också extra enerverande när cykeln är tungt lastad.

Richard
Gäst

Bor du på bottenvåningen eller har du en stor hiss?

Christian Gillinger
Gäst

Nope. Femte våningen! Kommer video på mina hissäventyr! Jag var ju så illa tvungen att använda hiss för att kunna parkera cykeln i cykelrummet, som ligger i källaren…

Erik Johansson
Gäst

Lite off topic om ni vill åka pendeltåg så har jag kört in lådcykel variant större typ 260cm i hissen på Södra Station, men min kortare variant (240 cm tror jag) brukar gå in i nyare hissar, men det kan vara riktigt trångt.

Sedan är ju problemet att kliva av, men det fungerar bra på stationer där man får gå över spåren, eller slutstationer; jag har lyckats på dessa: Ösmo, Nynäshamn och Knivsta. Jag rekommenderar varmt att åka iväg med pendeltåget på utflykt, väldigt sköna turer finns, inte många cykelplatser dock; folk flyttar inte på sig.

X-trafik och Upptåget tar avgift för cykel.

JohanJohnsson
Gäst

Södertälje centrum fungerar alldeles utmärkt oxå 🙂

Erik Johansson
Gäst

Jo och andra slutstationer som Gnesta.

Erik Johansson
Gäst

För att vara riktigt tydlig så är jag rätt säker på att lådcykel inte fungerar på: Centralen, Karlberg, Årstaberg.

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Med lådcykel – nya problem. Och nya lösningar http://t.co/0cjgjo9RdJ @Cyklistbloggen

wpDiscuz