Flera gånger varje år så delar McDonalds vid Götgatan/Ringvägen ut gratis frukost till cyklister. Jag insåg igår att vi twittrat och facebookat om det under ett par år, men aldrig skrivit om det. Ibland är det gratis frukost, ibland samarbetar de med Cykloteket och ger också gratis cykelservice.

![BJkQ0WrCIAAg9yN](/content/images/2014/10/BJkQ0WrCIAAg9yN.jpg)Maj 2013
Det är dags att blogga om det nu. Vi försöker att inte gynna enskilda varumärken för att hålla vår trovärdighet högt, men nu har de gjort det här regelbundet så lång tid och är i princip ensamma om det, att vi tycker det förtjänar lite uppmärksamhet.

I går stod de där igen och gav bort frulle till de cyklister som pallat med att ge sig ut i det slagregn som framåt Slussen skulle övergå i hagelstorm. På skylten står det ”Tack för att du cyklar”:

Donken

Som den leet-cyklist jag är fångade jag påsen i farten, like a baus, och åt den slowcyklande på Götgatans breda avenybana. Den lilla gesten, för att inte tala om det tappra ståendet i hällregn och vänta på cyklister som kvinnan på bilden, gjorde faktiskt förvånansvärt mycket åt humöret. Det är oerhört skönt att känna sig uppskattad som cyklist!

Tack McDonalds Götgatan. Fortsätt så!

Det enda som saknades var en papperskorg för att slänga påsen. Jag inser att det faktiskt inte finns en enda papperskorg som är åtkomliga för cyklister längs hela Götgatan. Kanske något för Pilotplats Cykel att fundera på? Sådana finns.

Mindre roligt var det när jag trotsande sjöhävning och tidigare nämnda hagelstorm kom fram till Räntmästartrappan vid Gamla Stan.

För den som aldrig cyklat på sträckan så kommer här en liten beskrivning:

Man kommer i en rätt brant nerförsbacke. En bit upp i backen är det rödljus och eftersom cyklisterna stannar där så kommer man i stora klungor vid grönt. Samtidigt får biltrafiken till vänster också grönt. På Skeppsbron råder normalt femtio kilometer i timmen, men just nu är det trettio en kort sträcka förbi vägarbete. Det blir däremot femtio igen precis där cykelfältet övergår i cykelbana.

![Slussenpågång](/content/images/2014/10/Slussenpågång.jpg)Här kommer vi alla på en och samma gång
Som cyklist har man alltså bilar i hög fart till vänster. Men det är också en busshållplats, där det förutom vanliga rödbussar också går de längre blå stomnätsbussarna. Så som cyklist hamnar man inte sällan mitt bland dem där de ska ut och in till hållplatsen.

Så, här kommer alltså cykelklungor i nerförsbacke, tillsammans med bilister som gasar på efter samma rödljus och bussar som kommer både från vänster och höger.

Plötsligt möts cyklisterna av en liten orange skylt som helt lakoniskt meddelar att cyklister hänvisas till ”körbanan”. Samtidigt blir det alltså femtio, så att bilarna ska få möjlighet att dra på.

Donken och Slussen2

Now, vad tror Stockholms Stad händer när oskyddad cyklist mitt i klunga upptäcker att alla av någon anledning plötsligt svänger vänster, ser skylt och ger sig ut i bilkörbana där bilar samtidigt är på väg att gasa på för att komma upp i femtio efter att ha tvingats stå still vid ett rödljus?

Att harmoni uppstår?

Man kan jämföra med när ett körfält på Strömbron var avstängt vid Kungsträdgårdssidan. Då kom varningarna nästan uppe vid Slottet. Bilisterna hade lång tid på sig att dra ner farten, blinka och byta körfält. Och de som körde i andra körfältet fick gott om tid på sig att anpassa sin körning och släppa in bilisterna.

Och det skyltades så att de i andra körfältet förstår att två körfält går ihop.

![avspärrning](/content/images/2014/10/avspärrning1-1024x716.png)Den brandgula skylten gäller alltså bara biltrafiken
Då handlar det alltså om bilar, som de senaste femtio åren genomgått revolutionerande satsningar på säkerhet. Det vill säga man riskerar plåtskador.

Så, när jag kom där i går så följde sedvanlig tutfest bland bilister som blev förbannade på att cyklister ”dök upp från ingenstans” och ”inte cyklade på sin cykelbana” (kan jag tänka mig att de tänkte) och någon meter in blev jag omkörd i hög fart och med litet avstånd i sidled av en mindre bilkö.

Som cyklist som plötsligt hamnat på femtioväg pågrundavvägarbeteellervaddetnuär så letar man ju efter instruktioner om när man ska återvända till cykelbanan. Men det kom aldrig några sådana, istället gissade vi allihop – några återvände vid rödljus, några kämpade sig upp för trottoarkanten, där en kvinna på klassisk damcykel halkade med framdäcket och höll på att välta.

Och jag inser plötsligt att jag varit med om det här tidigare. När? För fyra år sedan, 2010. Det var faktiskt ett av skälen till att Cyklistbloggen föddes. Så här såg det ut då:

![No more bikeroad for you!](/content/images/2010/11/cykelstopp-682x1024.jpg)No more bikeroad for you!
[Och så här skrev vi](https://www.cyklistbloggen.se/2010/11/trafikplanering-2/):

”Ingen varning i förväg, ingen hänvisning, bara ett tvärstopp. I princip delades klungan i två, ett gäng gav sig ut i körbanan, ett annat körde helt enkelt runt och fortsatte. Jag misstänkte att de ville att man skulle cykla på kajen, men jag skrev till kommunen (…)”

2014 är respekten för cyklisters liv ungefär lika låg. Cyklister klarar sig alltid. De tar sig fram. Det är ju som ett slags fotgängare, eller hur?

En cykelstad i världsklass.

EDIT: Den som känner sig hågad kan felanmäla här:

Felanmälan Stockholm

(Varför spärrades hela cykelbanan av? Jo, för att det skulle till en busshållplats:)

Busshållplats