Vi har ju skrivit en del om hur rödljusen i Stockholm byggs för biltrafiken, men att vi cyklister ofta hamnar framför dem ändå och hur det kan bli meckigt. Till exempel med rödljus som inte känner av cyklar. Men att trafikljusen anpassats efter biltrafiken innebär inte bara att det blir onödiga rödljus för cyklister, utan också att det faktiskt uppstår platser där det borde finnas rödljus, men saknas.

Det här är en korsning, även om det kanske inte syns:

Raol Wallenbergs torg

Den ligger på Raol Wallenbergs torg framför Dramaten i Stockholm. Cyklister som ska rakt fram på bilden möter här cyklister, och fotgängare, som ska över Strandvägen till höger i bild. Det är helt enkelt två rätt välanvända cykelvägar som möts.

Hade det varit en bilväg hade den antingen varit oreglerad eller haft rödljus som styrt vem som skulle köra och vem som skulle vänta. Men det är det inte, det är en cykelväg. Och då har det istället blivit så att de som kommer från Arsenalsgatan, till vänster i bild, fastnar vid rödljuset till höger i bild.

Det är alltså rött för att ta sig ur korsningen:

Raol-Wallenbergs-torg2

Som ni ser innebär det att det samlas en massa cyklister och fotgängare som ju fler de är hamnar allt längre och längre ut i vägbanan. Cykelvägbanan alltså. Mellan maj och september brukar det betyda betydade trafikmängder. Och eftersom det just här står ett stort träd i cykelbanan, så är sikten dessutom skymd.

Det blir med andra ord jättekaotiskt och jag var inte förvånad när en moppe smällde med en cykel just här.

Jag är ingen trafikingenjör, men såvitt jag förstår är enda skälet till att det är så här, att rödljuset står på fel sida av vägen. Cykelvägen alltså. Om man flyttade stolpen tvärs över (till vänster om vägen på bilden ovan), så skulle plötsligt fotgängare och cyklister som ska över till höger på bilden hamna på rätt sida och slippa stå mitt i vägen och vänta på grönt. Jag förmodar att det också skulle betyda att de som åker rakt fram i bilden ovan skulle omfattas av trafikljusen. Så, ett rödljus till för några alltså.

Jag tror problemet ligger i att trafikplanerarna inte ser det som en korsning på en väg över huvudtaget. Eller ens som en väg. För inte finns det väl bilvägskorsningar där man måste få grönt för att få lämna korsningen?

Så här ser det ut i Google Maps för den som vill vandra runt själv:

[Visa större karta](https://www.google.se/maps?cbp=12,207.89,,0,11.3&layer=c&panoid=52L9KJBu2j-ep-5UHfAhgg&cbll=59.332845,18.075841&dg=opt&ie=UTF8&ll=59.332839,18.075943&spn=0.284382,1.056747&t=h&z=11&source=embed)