Trafikplanering 4: “Snygga lösningar”

| 4 kommentarer

En annan form av usel trafikplanering för cyklister är de “snygga lösningarna”. De finns i innerstan och bygger på filosofin att banorna ska “smälta in”. Här är några exempel på vackra cykelinlägg i koppar (klicka för större bild):

Statsministern slipper fula cykelbanestreck

 

Shhh… cykelbanan är en hemlis.

Det smälter in jättefint, inga vita kantlinjer och matt kopparfärgat, så fint att ingen ser den (som fotgängarna tydligt visar i bilden ovan).

Det är säkert jättebra ur ett estetiskt perspektiv, men direkt farligt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Vägbanor ska vara tydligt utmärkta så att folk ser dem.

Praktiskt taxistopp

 

Skälet till att det är så här är såklart att cyklar förväntas ta sig fram bäst de själva kan. Det viktigaste är att de inte syns eller tar plats. Rätten till egen vägbana är förmodligen den viktigaste rätten för att öka cyklisters säkerhet men i Stockholm hamnar den långt ner på prioriteringslistan, långt efter bilars rätt att parkera, taxibilars rätt att hämta upp kunder eller snöröjarnas rätt att långtidsförvara snö. Som cyklist ska man vara nöjd med att något kallas “cykelbana”, skit samma om den faktiskt är gjord för ändamålet eller ens särskilt markerad.

Jag tog de här tre bilderna inom en kvart och på samtliga var det fotgängare i banan. Det är rätt symtomatiskt.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

4 Comments on "Trafikplanering 4: “Snygga lösningar”"

Notify of
avatar
trackback

[…] gärna Cyklistbloggens artikel om lika osynliga cykelsymboler i centrala […]

trackback

[…] riktigt länge sen postade vi bilder på dåligt planerade cykelfält och cykelbanor i Stockholm (här och här tex […]

trackback

[…] 6 december 2011 | 0 Comments Jag har ju gnällt en del framfört berättigad kritik (1, 2, 3, 4) mot att Stockholms kommun aldrig planerar cykelfält och cykelvägar i innerstan, utan bara […]

trackback

[…] som snölager, containerparkering, för poliskontroller och som parkeringsplats. Cykelbanor målas osynligt, börjar och slutar mitt i vägbanor, är för smala och det finns inget system i var de placeras […]

wpDiscuz