Alla. Utom cyklisterna då.

[![11143136_10152884473804366_2342165065164723421_n](/content/images/2015/05/11143136_10152884473804366_2342165065164723421_n.jpg)](/content/images/2015/05/11143136_10152884473804366_2342165065164723421_n.jpg)Foto: Jennie Fasth
Som Stockholmare känns det kanske lite märkligt. Vi är vana vid att högerregeln som bäst är ett tips på hur andra bör köra, en regel som i praktiken inte används annat än i extrema undantagsfall.

Som cyklister är vi däremot vana vid passiv-aggressiva skyltar riktade mot just cyklister, så helt märklig känns inte Karlstads smileyblinkande bilist.

Det jag kanske skulle invända är att den saknar den relevanta upplysningen: Vad högerregeln är. Man kan ju tänka sig att de som vet om den, också vet om den och därmed medvetet valt att ignorera den. Som i princip alla körkortsbärande trafikanter i Stockholm alltså. Och då är frågan om de verkligen bryr sig om en skylt.

Och att de som faktiskt inte har någon aning, faktiskt inte har någon aning och därför skulle behöva raderna ”Högerregeln betyder att du ska lämna företräde till andra fordon som kommer från höger. Om det inte står något annat”.

Men, ingen skylt 2015 utan en hänvisning till interwebs, så kanske utelämnades det för att öka besökstatistiken till ”Karlstad.se”. Jag är inte den som är den så jag läser såklart mer om ”cykelvett” på Karlstad.se.

”Cykelvett” i Karlstad kommun sammanfattas under den här klickvänliga rubriken:

Screen Shot 05-05-15 at 11.00 AM

Fyra ”cykelregler” visar sig vara tre, om inte Karlstad på egen hand infört hjälmtvång. Och Karlstad har lyckats få till det fel, som så ofta när kommuner ska tillrättavisa cyklister.

Men först det som de fått rätt:

En cykel räknas som ett fordon, därför är det bara gående som får vara på trottoaren. Trottoarer är ofta smala, därför är det farligt för både dig och gående om du cyklar där. Om det inte finns en cykelväg ska du cykla på vägbanan. Glöm inte att högerregeln gäller även för dig!

En cykel räknas som ett fordon. Top notch.* Och av alla grejor som just det medför för en cyklist* så är såklart att följa högerregeln absolut viktigast (<—OBS! Ironi). Men orka förklara vad den faktiskt innebär.

Eller vänta. Vi kör högerregeln som punkt tre:

  1. Jag som cyklist tar ju inte så mycket plats och kan lätt svänga undan, då är det väl inte så noga med högerregeln?

Sa ingen cyklist någonsin. Nu kommer svaret, vad är ”högerregeln”? Eller inte. Istället skriver vi ett helt annat svar:

När du korsar en körbana för bilar, som på ett övergångsställe, har du som cyklist väjningsplikt. Om du cyklar snabbt kan det vara svårt för en bilist att uppmärksamma dig. Därför ska du stanna och låta bilen köra innan du kliver ut i gatan med din cykel. Och visst är det bättre att ha hälsan i behåll än att spara några få sekunder?

Och här bidrar Karlstad genom att formulera sig luddigt, och direkt felaktigt, till myten om att cyklister alltid har väjningsplikt. Och passade samtidigt på att helt glömma det där med ”högerregeln”. Istället införs obligatorisk väjningsplikt.Typ.

De har rätt i att när man cyklar på ett övergångsställe så har man väjningsplikt och här ska de ha cred för att de faktiskt låter bli att sprida myten om att man inte får cykla på övergångsställen. Men kom ihåg att de snabbaste fordonen i trafiken alltså är cyklar och därför syns de inte (Yes! Ironi igen!). Och visst är det bäst att slippa bli dödad? Kanske vi kan göra det till en affisch så småningom? ”Tänk att du kan dö om du cyklar!”

(Och ”kliver” man ut i gatan så leder man cykeln och är därmed fotgängare. Alldeles oavsett att man har med sig en cykel också. Och då gäller väjningsplikt för korsande fordonstrafik enligt ”zebralagen)”.

Men det finns i princip inga ”körbanor för bilar”. Det finns motorleder och motorvägar, där fordonet cykel inte är tillåten, men där används mer sällan högerregeln. Resten är ”körbanor” och ”vägar”.

När du korsar en körbana gäller högerregeln eller andra på platsen utmärkta regler. Även om du bara är cyklist. Det här är något det är oerhört viktigt att alla förstår: Att högerregeln också gäller mot cyklister. Kommer du som bilist i en korsning och någon kommer på cykel från höger ska du stanna. Om det inte står annat uppmärkt. Cyklister är fordon och ska behandlas som sådana, även om de är små. Och ”snabba” . Och kommer från ”ingenstans”.

När du korsar en körbana från en cykelbana däremot gäller väjningsplikt och om jag ska vara snäll är det förmodligen det Karlstad tänker på. Såvida det inte är på en cykelöverfart. Då har korsande trafik istället väjningsplikt. Eller om det är en cykelpassage efter cirkulationsplats, eller när annat fordon svänger över. Då ska de lämna dig möjlighet att passera. Som Transportstyrelsen skriver:

[![Screen Shot 10-13-14 at 01.43 PM](/content/images/2014/10/Screen-Shot-10-13-14-at-01.43-PM.png)](/content/images/2014/10/Screen-Shot-10-13-14-at-01.43-PM.png)Fast numera är det där ”cykelpassager”. Samma regler dock.
Eller om det är en bevakad cykelöverfart, något som ofta blir problematiskt eftersom trafikljusen inte alltid syns för korsande bilister och att det kan vara rött för fotgängare, vilket får korsande bilister att tro att det är rött även för cyklister.

Men oj vad trafikregler är krångliga. Vi orkar ju inte ens berätta om högerregeln, hur skulle vi palla med allt det där liksom? Reglerschmegler förresten, vem bryr sig. Bäst att lägga allt ansvaret på cyklister. Kliv av och led, så blir ingen skadad.

Sedan kommer fjärde regeln på Karlstads topplista för viktig regler för cyklister och cykelvett. Vad ska den handla om? Jag vet! Samma som de tidigare, högerregeln!

  1. Så klart att den som är snabbast får åka först!

Sa ingen cyklist… ja ni fattar. För ingen cyklist tänker ”Jag kör alltid snabbare än alla bilister!”. Skulle cyklister tänka ”Så klart att den som är snabbast får åka först”, hade cyklister alltid lämnat företräde, eftersom nästan alla andra fordon är snabbare än genomsnittscyklisten. Däremot tänker många cyklister ”Så klart att den som är farligast får åka först” och det är också inte sällan ett råd kommuner ger cyklister (host Och visst är det bättre att ha hälsan i behåll än att spara några få sekunder? host).

Här är i alla fall Karlstads svar på sitt eget hittepåpåstående:

Tänk i stället: Cykeln räknas som ett fordon. Därför ska du, precis som bilförare, följa högerregeln gentemot andra fordon i trafiken.

Ja, tänk istället cykeln räknas som ett fordon. Utom i vår punkt tre, där vi låtsas att cykeln är något annat, som alltid har väjningsplikt och som bör klivas av.

MEN GLÖM INTE HÖGERREGELN!

Srsly, jag fattar inte hur Karlstad lyckades komma fram till att den här röriga topplistan, av allt som kan sägas om trafikvett, var det viktigaste att få fram. Och den närmast bisarra fixeringen vid högerregeln.

Läs också:

Nu införs väjningsplikt vid cykelöverfarter

Högerregeln gäller också cyklister

Gävle plockar bort felaktiga skyltar

EDIT: Visste att det var något jag glömt. Karlstad, det var ju där de gjorde konst av cykelbanan. Cykelvett ftw.

Vägkonst