För lite mer än ett år sedan, första september 2014, infördes det nya begreppet ”Cykelöverfarter” i Sverige. En cykelöverfart är en plats där en cykelväg korsar en annan väg. Fordon som ska korsa cykelvägen har väjningsplikt mot passerande cyklister. Det leder alltså till betydligt bättre framkomlighet för cyklister.

Läs mer: Nu införs väjningsplikt vid cykelöverfarter

G--vle-cykel--verfart-2
Cykelöverfart i Gävle. Foto: Tony Nordin.

En av de första kommunerna att införa cykelöverfarter var Gävle, som hade sina klara nästan samtidigt som lagen gick igenom. Och i slutet på augusti fick Östersund en ny. Så här ser det ut där:
Cykel--verfart---stersund2 Cykelöverfart i Östersund Foto: Johan Oscarsson.

Jönköping håller också på och målar sina:
cykel--verfart-j--nk--ping Foto: Kalle Eriksson.

Det som krävs är enligt reglerna att passagen hastighetssäkras till 30 km/h och att den där skylten ni ser på bilden ovan under Herr Gårman, sätts upp.

Från Vägtrafiksdefintionsförordningen (säg det ordet snabbt flera gånger!) om cykelöverfart:

En del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke. Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så att det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

DÅ kommer vi till den brinnande frågan. Ett år senare, hur många cykelöverfarter har Kungliga Huvudstaden, The Capital of Scandinavia, En cykelstad i världsklass lyckats få upp?

Screen-Shot-09-10-15-at-08.26-AM

Noll. Eftersom de inte vet hur de ska utformas. Så, ingen ökad framkomlighet for you Stockholmscyklist. Tvärtom faktiskt. Reglerna blev samtidigt lite striktare kring de ”cykelpassager” som blev kvar.

Läs också: Varför gnäller cyklister över väjningsplikt?

HAR DU CYKELÖVERFARTER DÄR DU BOR? Fota och maila oss på cyklist @ cyklistbloggen.se, så kan vi lägga in i inlägget! Eller Facebooka/Twittra/Instagramma med hashtaggen #cykeloverfart!

Läs fortsättningen: Har Stockholm rätt om cykelöverfarter?