Som cyklist är man rätt beroende av att de skyddade trafikanter som man delar trafiken med kör säkert och hänsynsfullt. Då känns det ju inte direkt lugnande att hälften av alla busschaufförer håller på att somna. Ja, det är inte vi som påstår det utan Anna Anund som är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i en intervju i P4 Östergötland.

[![Slussenbussar](/content/images/2014/01/Slussenbussar.jpg)](/content/images/2014/01/Slussenbussar.jpg)Är ni vakna eller?
Hon har gjort en undersökning bland bussförare hos Keolis i Östergötland. Keolis kör inte buss bara där, [utan även här i Stockholm](http://sl.se/sv/Om-SL/Jobba-pa-SL/Entreprenorer-i-SL-trafiken/Busslink/). Och nu visar det sig alltså att så många som 45% av dem är så pressade på jobbet att de inte får tillräckligt med sömn:

– Att vara så här sömnig att man måste kämpa mot sömnigheten motsvarar att köra under påverkan av alkohol på 0,8 promille. Det är allvarligt. Mellan två till fyra gånger i månaden eller oftare har man den här känslan, säger Anna Anund.

Tänkt dig då att du cyklar mellan två bussar där förarna är så trötta. Det här är inget nytt. Redan för ett år sedan protesterade busschaufförer i Linköping:

– Jag har vaknat upp i en rondell och tänkt var är jag, hur kom jag hit? Man trycker kanske på bromsen för hårt vid ett trafikljus för att man inte reagerar på att det blivit rött ljus. Vi är farliga när vi är så trötta, säger Mona Larsson.

Vad som ligger bakom problemet är inte helt klart, men enligt VTI’s forskare Anna Anund beror det inte på långa arbetspass:

– Trots att man rent teoretisk har möjlighet att sova och återhämta sig efter jobbet upplever man att man måste kämpa mot sömnigheten, säger Anna Anund.

För oss som cyklister är det kanske mindre viktigt varför så mycket som 45% av förarna upplever att de är så trötta att de håller på att somna. Mer viktigt är väl, vad görs åt det? Och, kan vi lita på att bussföraren som ska svänga höger över vår cykelfil är tillräckligt utvilad för att se oss?