Apropå det vi skrev om cykelställ för någon vecka sedan, så hittade jag i går en enkät som Örebro kommun skickat ut till sina cyklister.  Där fick de sätta betyg på kommunens cykelparkeringar och inte oväntat fick de ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt höga betyg, medan standardställ som bara gör att man slipper cykelstöd fick lägre betyg (läs pdf-en här).

Jag passade på att twittra en fråga till ”cykelborgarrådet” Per Ankersjö, om när Stockholm kan tänkas göra samma sak och se, det verkade som om de redan har gjort det. Redan 2012:

@Cyklistbloggen @StockholmsStad Det har gjorts och görs sådant hela tiden. Bl a har TUB gjort en cykelparkeringsundersökning @envall_p

— perankersjo (@perankersjo) 22 januari 2014

Och snabbt fick jag också [länken](http://www.cykelplanera.se/Docs/TUB_Cykelparkering_Slutpresentation.pdf):

Ang cykelparkering. Saker på g inom Pilotplats Cykel: http://t.co/wyV59hkcLD TUB: http://t.co/DwncAcwxDu @perankersjo @Cyklistbloggen

— Pelle Envall (@envall_p) 23 januari 2014

Ett snabbt genomläsande avslöjade inga chockerande nyheter: folk gillar att parkera säkert, där det går att låsa fast och gärna också med väderskydd. Som sagt.

Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där bland annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg.

Det ska nu alltså ändras och läs den här PDF-en från i november förra året för att få en bild av hur.

[![Supercykelbana](/content/images/2014/01/Supercykelbana.jpg)](/content/images/2014/01/Supercykelbana.jpg)Collage Pilotplats Stockholm
I den tas också upp hur kommunen tänker försöka lösa problemen med högersvängande fordon. Cyklistbloggen gläds åt att Pilotplats Cykel för fram samma förslag som vi gjorde [i september](https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/det-gar-att-gora-cykelsakra-korsningar/) förra året. De använder till och med [samma bilder](https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/stockholms-mest-hemliga-cykelbana-eller-trottoar/). Heja!

ö 3