Det går att göra cykelsäkra korsningar

| 25 kommentarer

Nu när Götgatan inte längre är en simpel cykelväg, utan en ”led”, så tänkte jag att det var dags att sätta lite fokus på den stora korsningen på Södermalmssidan av bron, korsningen Ringvägen-Götgatan. För att riktigt njuta av en led så måste man ju kunna komma upp på den på ett säkert sätt. På bilden här nere ser ni hur ”Arenaleden” passerar från höger till vänster:

Cyklingsgrejor juli 095

Coca Cola svänger upp på leden

Ni ser också att rödljuset saknar cykelbox och att lastbilar och andra fordon som svänger höger mot Medborgarplatsen genar mot trottarkanten.  Hade man som cyklist fått grönt samtidigt med Coca-Colabilen så hade man trängs upp på trottaren till höger om lastbilen för att inte bli överkörd.

Livsfarligt. Så här ser konfliktsituationen ut:

Det här vet vana cyklister på vägen och de som ska upp på Götgatan struntar därför antingen helt i rödljus och cykelbana och cyklar upp på trottaren till höger och genar förbi hela korsningen. I somras ledde det till böter när polisen specialbevakade platsen. Det går ju inte att ha en massa cyklister som bryter mot lagen, för det är livsfarligt.

Eller så struntar de  i stopplinje och rödljus, kör förbi och ställer sig och väntar på grönt precis där lastbilen är på bilden ovan. Det funkar också om man ska fortsätta rakt fram på Ringvägen. I praktiken skapar man sig alltså en egen cykelbox:

Cyklingsgrejor juli 091 pixel

Cyklister väntar på grönt

 

Även det kan leda till böter eftersom man trots att man stannat, redan kört mot rött. För att hamna där måste man passera både stopplinje och trafikljus.

Problemet är alltså att cyklister och bilister startar samtidigt och att bilisterna överhuvudtaget kan gena över de rödmarkerade cykelfälten.

Med risk för att hela tiden tjata om Nederländerna, så har de hittat en lösning. Så här:

Jag vet inte varför vi inte har de där öarna i svenska korsningar. Jag vet att det numera inte finns plats för en enda centimeter cykelbana till, men vad jag kan se tar den här lösningen inte större plats än hur det är nu.  Varför ser inte alla korsningar ut så?

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

25 Comments on "Det går att göra cykelsäkra korsningar"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Budet
Guest
Member

Detta fall är solklart för mig som cyklist! Jag cyklar mot rött innan lastbilen fått grönt. Kalla det självbevarelsedrift eller vad ni vill men inget skulle hindra mig. Enligt mitt synsätt borde cyklisten ha rätt att cykla mot rött enligt samma skäl som gångtrafikanten kan gå mot rött utan att straffas. Man kan ju iofs kliva av cyklen och gå men det är omständligt om man ska klicka ur varje gång det dyker upp ett rödljus.

eriksandblom
Guest
Member

För alla som ska cykla rakt blir det extra kringelikrokar i film nr 1. Det lockar till att man cyklar till vänster om refugen istället, i alla fall i lågtrafik.

Anders Norén
Guest
Member

”Öarna” finns i många svenska städer, fast då inte som öar, förstås, utan bara som trottoarkanter mot körbanan eftersom man har byggt s.k. ”gång- och cykelbanor”, och inte heller i hela korsningen eftersom man bara har byggt en dubbelriktad cykelbana på ena sidan av gatan. Den där typen av ”dansk korsning” finns väl i Sverige enbart i Götgatan/Ringvägen? (Skillnaden jämfört med i Danmark är att i Danmark hade man haft tillbakadragna stopplinjer för biltrafiken och/eller gemensamt cykelfält och högersvängsfält, just för att minimera risken för utträngning av högersvängande fordon.)

Visar man den nederländska korsningen för en svensk trafikplanerare är risken överhängande att man möts av förvirring, för den nederländska filosofin är svårbegriplig ur ett svenskt perspektiv: den bygger ju på att man betraktar cyklisten som fordonsförare och inte som s.k. ”oskyddad trafikant”. Här är ett exempel på en rätt vanlig svensk signalreglerad korsning med cykeltrafik: http://goo.gl/maps/pmE25

Olof E
Guest
Member

Så här ser väl standardreceptet för korsningar ut:
1) Generösa kurvradier för svängande biltrafik så att de kan köra snabbt.
2) Ge cyklisten tvära svängar så att det knappt går att hålla styrfart och placera ut lite stolpar att åka slalom mellan.
3) Anpassa linjeföringen så att högersvängande bilar kommer snett bakom cyklisten.

4) Fixa en liten sänka just i övergången mellan cykelbana och väg där det kan samlas vatten och grus.
5) Se till att fotgängare helst väljer cykelöverfarten istället för övergångsstället.

E
Guest
Member

Visst vore det trevligt med bättre infrastruktur – även där det inte ska behövas. Tills vidare kan ju polisen punktbevaka och bötfälla genande motorister istället.

Robert Andersson
Guest
Member

Det är tyvärr ej straffbelagt att svänga utan att ha uppsikt på trafik i samma riktning. (Konstigt nog).

tobiasost
Guest
Member

@Cyklistbloggen vi har cykelbana där pendlare och skolbarn blandas. Finns idag ingen skylt om att skolväg, men räcker det. Vad tror du?

Mattias
Guest
Member

Som vanligt har Holländarna facit när det gäller bra infrastruktur. Fick jag bestämma så skulle varje korsning i innerstaden ha den här designen!

Synd bara att våra politiker stoppar huvudet i sanden och skyller ifrån sig på utrymmesbrist, att det är för dyrt att bygga bra infrastruktur eller att alla trafik(säkerthet)problem kan lösas bara cyklisterna visar lite hänsyn. Med det totala ointresset som visas från Stockholms stadshus och regeringen idag så känns det väldigt långt borta innan vi får se lika genomtänkta trafiklösningar här som i Nederländerna.
Nej, jag tyker det är dags att politikerna börjar visa oss cyklister lite hänsyn istället för just nu är ni så fruktansvärt dåliga att ”imponerar inte” vore ett lyft!

Cykelpendlare
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar :http://t.co/WqFsN76SuR #cykla

Krister Isaksson
Guest
Member

Tro mig, den tar mer plats. För att få plats med korsningen du visar fr Holland vid Skanstull (och på många andra platser) så måste du göra några val:
1, Ta yta av biltrafiken eller
2, Ta yta av gångtrafiken eller
3, Ta yta av både bil- och gångtrafiken
Under nuvarande majoritet har inget ansetts acceptabelt

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar :http://t.co/WqFsN76SuR #cykla

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Det går att göra cykelsäkra korsningar http://t.co/xPzW9T6GnL @Cyklistbloggen