DNSthlm följer upp gårdagens du-dör-om-du-cyklar-artikel (läs Klas Elms kommentar på Newsmill idag) med en som tar ett betydligt vettigare avstamp i hur trafikmiljön faktiskt ser ut i stan. Rubriken i den tryckta tidningen är ”Ska vi gå upp i rök eller?” och det är ju så man känner sig ibland.

Men den inleds raskt med att trafikinspektör Hans Lindegren lägger över skulden på förra veckans olycka på cyklisten:

– Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här. Kör aldrig framför eller till höger om en lastbil. De sitter så högt upp att de inte ser cyklister eller folk med barnvagn framför nosen

Kör.Aldrig.Framför. Kör.Aldrig.Till höger om. Nehe. Var ska man köra då? Det är samme Lindgren som förra året kommenterade en olycka där en kvinna blev av med benet med att:

– Högersvängande lastbilar är ett jättestort problem, för chaufförerna har svårt att se cyklisterna. Lastbilarna är så höga och cyklisterna saknar insikten att de inte syns för föraren.

Det var deras eget fel. Inte lastbilschaufförens (som enligt lag ska lämna företräde). Säg det till hennes anhöriga, säg det till kvinnan som blev av med benet, I dare you.

Problemet är såklart inte att cyklister är dumma och går och blir överkörda hela tiden (vilket de inte gör, jämfört med att köra bil är det statistiskt mycket mindre risk att dö som cyklist). Problemet är att det inte finns något intresse att ordna en vettig trafikmiljö för cyklister, eftersom det skulle ske på bekostnad av andra, alltså bilar och lastbilar. Som självutnämnde cykelborgarådet Per Ankersjö säger till DN, ”Gatubredden är attraktiv”. Och vem som har första tjing på yta är ju rätt klart. Trafikborgarådet Ulla Hamilton sa det uttryckligen 2009:

–Då måste man ta bort något annat och jag tror inte att stockholmarna tycker att det är bra att man minskar framkomligheten för privatbilisterna.

Det märkliga är att kommunen själva visar svaret på problemet med högersvängande lastbilar på sin hemsida:

Visst, tänker ni, det är en cykelbox, sådana finns det massor av. Nej, det är inte en cykelbox. Det här ett cykelfält som slutar i en cykelbox. Det är en enorm skillnad, något alla ni som cyklat i Stockholmstrafiken vet (läs mer om min åsikt här och jag ska försöka få upp en bild på en typisk cykelbox för att visa skillnaden mot idyllen ovan). Det behöver inte ens sluta med en cykelbox, det räcker med att se till att bilarna får stanna ett par meter tidigare än cyklisterna. Eller att cyklisterna får rätt att svänga höger mot rött. Eller att man sätter upp ett trafikljus till, för bilarna. Men allt det här innebär att bilarna får vänta lite och får stå tillbaks lite och så kan vi ju inte ha det.

Och det är väl ungefär det hela artikeln andas.  ”Målet är att fördubbla antalet cyklister, i dag omkring 150.000, till år 2030”, men viljan att se till att trafiken klarar av att ta emot 300,000 cyklister är inte särskilt stor.

I höst kommer den nya cykelplanen (den gamla är från 2006). Det ska bli spännande att se om den bilden ändras.