Eller, alla är vi barn i början. Jag har cykelpendlat på Götgatan sedan 2010-2011 och aldrig varit med om att någon parkerat i cykelbanorna där. Ett av skälen är väl kanske att det har varit lite knepigt att komma upp för trottoarkanten och cykelbanan var rätt smal.

Men nu går det!

[![Götgatanlastbil Ulrika Lind](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Ulrika-Lind.jpg)](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Ulrika-Lind.jpg)Foto: Ulrika Lind
Fotot är taget 19 juni, alltså två dagar efter invigningen. Det gick rätt fort. Den skarpsynte ser att det står ”Lastplats” i asfalten utanför cykelbanan.

Och det verkar bli en vanlig syn. Här är Arla midsommarafton:

[![Götgatanlastbil Fredrik Jönsson 2](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Fredrik-Jönsson-2.jpg)](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Fredrik-Jönsson-2.jpg)Foto: Fredrik Jönsson
 

och igår:

[![Götgatanlastbil Fredrik Jönsson](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Fredrik-Jönsson.jpg)](/content/images/2014/06/Götgatanlastbil-Fredrik-Jönsson.jpg)Foto: Fredrik Jönsson
Än så länge går det hyggligt lätt att komma runt genom att cykla på gamla cykelbanan, alltså på trottoaren. Men när de börjar användas som det är tänkt, med uteserveringar, cykelparkeringar, bänkar och rabatter, så lär det bli svårare.

Vi väljer att tro att det här är inkörningsproblem. Gula test-cykelbanor är något nytt i Stockholm och det gör alltid lite ont när knoppar brister. Snart kommer cykelbanorna vara fria igen.