Det gör ont när knoppar brister… (Götgatan)

| 50 kommentarer

Eller, alla är vi barn i början. Jag har cykelpendlat på Götgatan sedan 2010-2011 och aldrig varit med om att någon parkerat i cykelbanorna där. Ett av skälen är väl kanske att det har varit lite knepigt att komma upp för trottoarkanten och cykelbanan var rätt smal.

Men nu går det!

Götgatanlastbil Ulrika Lind

Foto: Ulrika Lind

Fotot är taget 19 juni, alltså två dagar efter invigningen. Det gick rätt fort. Den skarpsynte ser att det står ”Lastplats” i asfalten utanför cykelbanan.

Och det verkar bli en vanlig syn. Här är Arla midsommarafton:

Götgatanlastbil Fredrik Jönsson 2

Foto: Fredrik Jönsson

 

och igår:

Götgatanlastbil Fredrik Jönsson

Foto: Fredrik Jönsson

Än så länge går det hyggligt lätt att komma runt genom att cykla på gamla cykelbanan, alltså på trottoaren. Men när de börjar användas som det är tänkt, med uteserveringar, cykelparkeringar, bänkar och rabatter, så lär det bli svårare.

Vi väljer att tro att det här är inkörningsproblem. Gula test-cykelbanor är något nytt i Stockholm och det gör alltid lite ont när knoppar brister. Snart kommer cykelbanorna vara fria igen.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

50 Comments on "Det gör ont när knoppar brister… (Götgatan)"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Björn
Guest
Member

Jag har cyklat Götgatan ungefär lika länge, och jag har _aldrig_ varit med om en enda helg när det _inte_ har stått (taxi-)bilar uppe i gamla cykelbanan. Men så cyklar jag ofta hem nattetid. Det kanske inte du gör?

Joakim Ekendahl
Guest
Member

Det är ju aldrig trevligt när en lastbil stänger av hela cykelbanan och det är lätt att tycka att chauffören parkerat respektlöst, vilket tyvärr ofta är sant. Dock ska man hålla i minnet att gods oftast är lastat på lastpallar och att det i princip är omöjligt för en chaufför dra en en pallyftare med en tung pall över en trottoarkant.
Som lastbilen är parkerad i sista bilden går det att dra lastpallen från liften direkt upp på trottoaren. Skulle chauffören istället parkerat lastbilen i lastzonen som skymtar i första bilden måste en trottoarkant passeras innan godset är uppe på trottoaren för vidare transport till slutmål (butik etc.).
Om cykelbanan ska gå mellan lastzonen och trottoaren borde man tänkt på hur last fraktas från bil till butik och gjort fasade kanter för att underlätta den sista biten av transporten. Alla hade vunnit på det, både cyklister och chaufförer.

blackplanet616
Guest
Member

@ekstromenator @Cyklistbloggen Efter p-böterna på taxibilar vid Malmen så har det varit väldigt lugnt med dubbelparkering där, Funkar-

!
Guest
Member

Cyklistbloggen borde spana in nya cykelbanan på Folkungagatan mellan Borgmästarg. och Renstiernasg., även där finns en malplacerad lastzon som sätter cyklisters liv i fara, i synnerhet på fredagar med alla felparkerade systembolagskunder.

ekstromenator
Guest
Member

@blackplanet616 @Cyklistbloggen @StockholmsStad Nej, tror faktiskt inte yrkesförarna förstår. Reflexstolpe är ett måste om det ska fungera.

blackplanet616
Guest
Member

@ekstromenator @Cyklistbloggen @StockholmsStad snabba p-vakter i en vecka. Så botar plånboken denna fråga.

Richard
Guest
Member

Som jag trodde! Innan invigningen var jag bergsäker på att det skulle fulparkeras i den nya cykelbanan inom en vecka – och jag fick (tyvärr) rätt.

Båda bilderna visar tydligt att båda chaufförerna väljer medvetet att skita i trafikreglerna. ”Inkörningsproblem” är en snäll omskrivning för ”ego parking as usual”.

ekstromenator
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Det gör ont när knoppar brister… (Götgatan) http://t.co/1bSbJv3mpu #cykla #08pol

ekstromenator
Guest
Member

@Cyklistbloggen @StockholmsStad Det behöver sitta en sån där vit plaststolpe med reflex i änden på varje segment med betongstöd !!

cykelbloggar
Guest
Member

Cyklistbloggen: Det gör ont när knoppar brister… (Götgatan) http://t.co/9UuPGqyH1E @Cyklistbloggen