g-c-bana200x200 (1)I dagens SvD skriver Erik Olsson om hur allt fler fotgängare skadas i Stockholm:

– Man vill ju att fler ska cykla men då vill det till att separera cykelbanor och gångbanor bättre. Cyklisterna är i många fall nästan ljudlösa och många kommer i dag i hög fart. Då händer det olyckor om någon tar ett steg ut i cykelbanan, säger Hans Brandt, förundersökningsledare på Citypolisens trafiksektion.

Det här är något vi skrivit om mycket, att cyklister och fotgängare inte ska blandas. Att det som kallas ”GC-banor”, alltså gång- och cykelbanor, är en snållösning som inte är bra för någon alls. Och direkt farlig. Nu visar statistik från Transportstyrelsen att antalet kollisioner mellan fotgängare och cyklister i Stockholm ökat med 76 procent jämfört med 2010.

Och då vill vi passa på att påminna om att i den alldeles nyklubbade cykelplanen så anses delad vägbana helt rimlig även för pendlingsstråken, alltså de cykelbanor som ska ha högst standard. Det kan alltså bli så att de banor där cyklisterna kommer köra som allra fortast också kommer vara trottoarer.

Och polisen slog ju fast förra året att man som cyklist ska hålla gångfart när man cyklar bland fotgängare, även om de strikt taget inte ska befinna sig i cykelfältet.

Läs också:

Stockholms nya pendlingsstråk blir gångbanor

Förra radiochefen: Blanda inte cyklister och fotgängare