Vi har i en serie poster försökt belysa att Trafikförordningen är skriven så rörigt att inte ens myndighetspersoner klarar av att vara överens om hur den ska tolkas när det gäller cyklister. Vilket gör att det ställs rätt hårda krav på vanliga trafikanter därute att försöka begripa dem.

Screen Shot 10-24-15 at 06.50 PM

Cyklister i Trafikförordningen behandlas i princip som en trafikstörning och ofta hörs mantrat att osäkerheten om vad som gäller ökar säkerheten eftersom alla då skärper sig. En princip som man mer sällan ser tillämpad när det gäller annan fordonstrafik. I Västerås har principen nyligen testats:

Screen Shot 10-24-15 at 06.53 PM

Det där ”svårtolkad” är alltså det Transportstyrelsen på bilden överst menar ökar säkerheten. Resultatet är en död cyklist.

Läs mer i VLT: Svårtolkad passage där en cyklist avled

Det är dags att skriva om Trafikförordningen och sluta behandla cyklister som en trafikstörning. Innan fler dör.

**Läs mer **

om väjningsplikt här.

Vad är skillnaden på ”väja” och ”ge tillfälle att passera”?

Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt.

Har Stockholm rätt om cykelöverfarter?

När också polisen har fel (eller i varje fall överförenklar)

Motormännen håller med Cyklistbloggen: Inga specialregler för cyklister

När inte ens trafikskolan har koll på trafikreglerna…