Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelplan 2012: Ringvägen utan pendlingsstråk?

Publicerad den 18 juni, 201227 december, 2021

Ringvägen i Stockholm är en av de sträckor som Cykelplan 2012 pekar ut som så viktig att den fått statusen av ”Pendlingsstråk”. Jag cyklade sträckan från Götgatan till Hornsgatan i våras. Det är alltså sträckan från den högra röda punkten till den vänstra:

 
Sträckan är ett utmärkt exempel på hur kommunen istället för planera cykelbanan från början och faktiskt sedan anlägga den, istället har valt att pussla ihop lite med den väg som redan fanns där. På något ställe var trottoaren lite bred, då går det att måla cyklar i vägbanan och kalla det ”cykelbana”. På några ställen fanns det breda gator som inte är så hårt trafikerade, då kan man helt enkelt släppa ut cyklisterna där. När vägen tar slut, skarvar vi ihop den med nästa genom att måla fler cyklar på den breda trottoaren.
Som den är utformad idag är det alltså inte en cykelväg, det är flera.
Så här såg det ut:

Först en kort sträcka som går bakom den stora busshållplatsen vid Skanstull. Det är en plats där flera stora busslinjer släpper av passagerare som ska byta till tunnelbana. Mitt emellan skär alltså en smal cykelväg som passerar mellan kurer och en korvkiosk. Utifrån polisens anvisningar gäller gångfart – och det tror jag är bra eftersom flödet av människor över banan är stort.
Sen släpps man ut i det som kallas ”blandtrafik”, dvs ut på en vanlig gata. Eftersom man kommer från en cykelbana så har cyklisterna väjningsplikt. Vilket förmodligen är tur eftersom utfarterna inte är särskilt tydliga.
Sen kommer fem-sex korsningar, där högerregeln gäller och man alltså måste lämna företräde.
Så håller det på i slalom hela vägen till Zinkensdam. På ett ställe passerar man också vad som är förmodligen världens smalaste cykelfält, utan dörrzon.
Det här ska alltså bli pendlingsstråk i framtiden. Så här skriver Cykelplanen om pendlingsstråk:

Vad är ett pendlingsstråk?

För att arbetspendling med cykel skall kunna ske enkelt och säkert förutsätts att det finns en väl fungerande infrastruktur. Prioriterade stråk har pekats ut och en standardnivå för stråken har tagits fram.

Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller -fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.
Cykelplanens pendlingsnät skapar ett sammanhängande system som knyter ihop kommunen och ger möjlighet för grannkommunerna att kopplas ihop med Stockholm.

För att uppnå hög kapacitet och trafiksäkerhet är stråken tillräckligt breda så att omcykling och cykling i bredd medges. De är uppdelade i två fält – för att hantera cyklister med olika hastigheter.

Då finns det ju en del att göra. Framförallt kanske se till att hela sträckan blir just cykelbana eller -fält. Enligt Cykelplan 2012 är cykling i blandtrafik förbehållet ”Lokalstråk”.

Min tanke var att de kommer flytta hela cykelvägen ut på Ringvägen och göra det till ett brett fält i vägbanan. Då blir det visserligen ett par rödljus, men som pendlare slipper man de ideliga väjningsplikterna och risken att köra på en stressad busspendlare på väg till tunnelbanan.

Men enligt Cykelplanen så är kommunen redan nöjd med hur Ringvägen ser ut. Titta på kartan här ovan igen. Mörkblått betyder ”Nyanläggning”, ljusblått betyder ”breddning” och grönt betyder ”inget åtgärdsförslag”.

Det betyder att den del av vägen som skär tvärsigenom omlastningsplatsen av tusentals resenärer från buss till tunnelbana inte ska flyttas, utan breddas. Och som ni minns finns det inget krav i cykelplanen att cykelbana ska skiljas från fotgängare med annat än vita färglinjer.

Det betyder också att ett pendlingsstråk kommer ligga till stora delar i blandtrafik.

Stämmer cykelplanen så bryter de alltså redan på planeringsstadiet mot sina egna definitioner.

8 svar på ”Cykelplan 2012: Ringvägen utan pendlingsstråk?”

  1. Christian Gillinger skriver:
    18 juni, 2012 kl. 6:49 e m

    En grej jag glömde inser jag när jag tittar på videon är att man mot slutet av turen måste korsa gatan och köra ut från bilvägen på fel sida, vänster sida. Vilket innebär att man riskerar att cykla rätt mot mötande trafik (1:56 in i videon ovan)

    Laddar in …
  2. Per T Eriksson skriver:
    18 juni, 2012 kl. 3:14 e m

    Får rätt myndigheter dina protester? Kan du inte lägga ut en länk till rätt myndighet så att vi som läser också kan skicka protester?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      18 juni, 2012 kl. 3:27 e m

      Jag är lite oklar över vad som är rätt myndighet. Jag tror att cykelplanen överlämnats från tjänstemännen till politikerna, så jag förmodar att rätt mottagare av kritiken är dem. Förmodligen Per Ankersjö.
      Jag utgår från att han läser bloggen. Men jag kanske ska skicka honom en mention på Twitter också. Det kan ju fler göra:@perankersjo:twitter heter han där.

      Laddar in …
      1. Krister skriver:
        18 juni, 2012 kl. 5:22 e m

        Nej det är Ulla Hamilton som är ansvarig för cykelplanen. Trafikkontoret sorterar under Trafik- och renhållningsnämnden.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          18 juni, 2012 kl. 6:42 e m

          Ja, jag avskriver bara alltid henne automatiskt i huvudet. Chansen att hon ska läsa vad random blogg skriver bedömer jag som utomordentligt låg. 

          Laddar in …
          1. Per T Eriksson skriver:
            18 juni, 2012 kl. 8:43 e m

             Men man kan skriva en epost till henne med en sammanfattning av budskapet och sen en länk till blogginlägget.

            Laddar in …
  3. Ms_Xx skriver:
    18 juni, 2012 kl. 2:51 e m

    Tack, vad ni är bra! Jobba på, hoppas att ni känner stödet i ryggen!

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      18 juni, 2012 kl. 2:58 e m

      Tackar! Varje bra kommentar får oss att cykla lite rakare i ryggen 🙂

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d