En av de vettigare på Trafikverket är Claes Tingvall, mannen som ligger bakom Nollvisionen. Nu säger han till P4 Stockholm att antalet olyckor i Stockholm bland cyklister måste minska och att en effektiv förändring för att minska dem, är att göra säkrare cykelbanor och att sänka farten för bilisterna.

Det är såklart lysande och vi hoppas såklart att Trafikverket fortsätter sitt arbete och inte nöjer sig med att bara se över andras ansvar för att minska olyckorna, utan också sitt eget *[host 2+1 vägar host](https://www.cyklistbloggen.se/2014/11/nar-nollvisionen-blir-ett-hinder-for-fler-cyklister-del-1/)*.

Men det var inte bara Tingvall som fick uttala sig, även Åke Askesten, som representerar ett av de styrande partierna i Stockholm, Miljöpartiet, fick sin chans att berätta hur han tror att man kan göra staden säkrare för cyklisterna. Och boom! Där kom Tour de France-liknelsen likt ett brev på posten:

– Det är de här som tror att de är med i Tour de France, och sen de andra som tar det lite lugnt och tycker det är trevligt att cykla i största allmänhet, säger Åke Askesten (MP)

Vi håller såklart med Åke. Fordon ska främst användas för att ”ha trevligt”, inte för att det är ett praktiskt sätt att ta sig fram. Alltså bör all fordonstrafik hastighetsregleras till max 7-8km/h överallt i stan. Eller hur.

Sedan tar vi tag i joggarna. Jag har sett flera av dem hålla över 10 km/h i innerstan. Det funkar ju såklart inte.

Tipstack till Jeppe Dyberg Larsen/Facebook.