/ Vägarbete

Byggställningar behöver inga reflexer

I morse regnade det. Och jösses vad svårt det var att se var den här byggställningen började och slutade i gråvädret. Sticker något ut? Ingen aning. Hur smalt är det? Vet inte. Platsen är alltså pendlingsstråket på Götgatan i Stockholm. Ser ni den mot den vita himlen?

För cyklister behöver inga reflexer, de har hökögon. Man får vara glad så länge man ligger först och inte kommer bland en massa andra cyklister som gör det ännu svårare att upptäcka att byggställningarna står tio centimeter in på varje sida och eventuellt har utstickande delar.

Och man får vara glad att de höjt ribban från hur den såg ut från början, då cyklister längre än 1.70 duckade i passagen.

Tittar man på statistiken för vilket typ av olyckor som är vanligast vid vägarbeten, så står singelolycka med cykel för 40 procent.

Gemensamt för många olyckor med oskyddade trafikanter var att personerna uppgav att vägarbetet inte var utmärkt eller dåligt utmärkt samt att det ofta saknades belysning när olyckan inträffade.

skriver VTI i sin genomgång Vägarbeten på cykelvägar (PDF)

Hur upplever ni vägarbeten där ni cyklar?

Läs också: Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten (Expressen Debatt)

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer