Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Byggställningar behöver inga reflexer

Publicerad den 12 juni, 20179 januari, 2022

I morse regnade det. Och jösses vad svårt det var att se var den här byggställningen började och slutade i gråvädret. Sticker något ut? Ingen aning. Hur smalt är det? Vet inte. Platsen är alltså pendlingsstråket på Götgatan i Stockholm. Ser ni den mot den vita himlen?

För cyklister behöver inga reflexer, de har hökögon. Man får vara glad så länge man ligger först och inte kommer bland en massa andra cyklister som gör det ännu svårare att upptäcka att byggställningarna står tio centimeter in på varje sida och eventuellt har utstickande delar.
Och man får vara glad att de höjt ribban från hur den såg ut från början, då cyklister längre än 1.70 duckade i passagen.

Tittar man på statistiken för vilket typ av olyckor som är vanligast vid vägarbeten, så står singelolycka med cykel för 40 procent.

Gemensamt för många olyckor med oskyddade trafikanter var att personerna uppgav att vägarbetet inte var utmärkt eller dåligt utmärkt samt att det ofta saknades belysning när olyckan inträffade.

skriver VTI i sin genomgång Vägarbeten på cykelvägar (PDF)
Hur upplever ni vägarbeten där ni cyklar?
Läs också: Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten (Expressen Debatt)

24 svar på ”Byggställningar behöver inga reflexer”

  1. Springmajs skriver:
    10 juli, 2017 kl. 4:17 f m

    De här mördade nästan mig på munkbroleden. https://uploads.disquscdn.com/images/45746bf7d438d7358f6f686bdc72bddbf892e449c3a2110fa5362180ae5d61b6.jpg

    Laddar in …
  2. erik axelsson skriver:
    12 juni, 2017 kl. 11:08 e m

    Blandat, ibland skyltat och omledning. Bottennapp tex såhär förekommer för ofta –
    -> https://www.facebook.com/groups/481595478633473/permalink/1185094621616885/

    Laddar in …
  3. Gustav Svärd skriver:
    12 juni, 2017 kl. 1:40 e m

    De där 40% singelolyckor med cykel borde nog bokföras mer detaljerat. Hände det som direkt följd av byggplatsen? följde byggplatsen de regler som den ska följa? Vore nog bra att ha siffror på detta. Kanske få byggbranschen att börja ta ansvar för de personskador de orsakar.

    Laddar in …
    1. felix reychman skriver:
      12 juni, 2017 kl. 1:59 e m

      Om vi börjar med ansvaret, kommer de automatiskt att börja följa regler och rutiner för att slippa olyckor att ta ansvar för.

      Laddar in …
      1. Gustav Svärd skriver:
        12 juni, 2017 kl. 2:04 e m

        Gärna det!

        Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      12 juni, 2017 kl. 3:00 e m

      Det är taget från VTI’s undersökning – länkad i texten!

      Laddar in …
  4. Christian Gillinger skriver:
    12 juni, 2017 kl. 1:35 e m

    Och ett gammalt exempel:
    https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2015/10/Skeppsbron-reflexer-bild.jpg

    Laddar in …
    1. erik axelsson skriver:
      13 juni, 2017 kl. 9:36 f m

      Ganska nytt exempel från Linköping—> https://www.youtube.com/watch?v=hTBAWVvgi7U

      Laddar in …
  5. felix reychman skriver:
    12 juni, 2017 kl. 1:08 e m

    Min upplevelse är att skyltar för biltrafiken och bråte regelbundet ställs i cykelbanan. Det spelar ingen roll hur bred vägen är. Stolpar ställs i cykelbanan, liksom alla byggsopor och materiallager.
    Jag upplever att de som skyltar vid vägarbeten har noll koll på regler och skyltar för cyklister som om de var fulla lemurer på LSD. Det kanske de är.

    Laddar in …
    1. katafonteolog skriver:
      12 juni, 2017 kl. 1:56 e m

      Och det skapar dessutom en standard som gör att privata företag (bilden från Patricia i Stockholm, som rutinmässigt ställer icke-reflekterande stängsel i cykelbanan om nätterna) tror sig kunna göra detsamma bara de känner för det. https://uploads.disquscdn.com/images/585fd1a4710cd99c7203564616023f6586753f302ab9b1d3cbf3c7603690490c.jpg

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        12 juni, 2017 kl. 1:58 e m

        … och det kan de ju. Har du NÅGONSIN hört talas om någon som ens fått höra ett aja baja från ansvariga när de gjort såhär?

        Laddar in …
        1. katafonteolog skriver:
          12 juni, 2017 kl. 12:27 e m

          Nix. Jag felanmälde till Stockholms Stad, de hänvisade till polisen, som bara ryckte på axlarna och konstaterade att så får de ju inte göra men vad ska man göra åt det.

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            12 juni, 2017 kl. 6:24 e m

            Flytta konsekvent ut alla skyltar (och i detta fall grindar) som rör omledning av biltrafik ut i bilvägen. Det behöver inte vara provocerande långt ut, bara så att vi cyklister kommer förbi (vi kan ju behöva offra några cm vi också, för att inte helt blockera vägen).
            Ibland blir det en långkörare med skyltar som flyttas tillbaks (en varningsskylt vid Slussenombyggnaden vandrade fram o tillbaks varje dag i 3 veckors tid, innan de gav upp), men hur orättvist det än kan kännas, så är det uppenbarligen en metod som ger ett visst resultat.

            Laddar in …
          2. L skriver:
            12 juni, 2017 kl. 7:18 e m

            De flesta gånger jag sett att skyltar flyttas undan är när det är skyltar riktade till cyklister. Vid tillfälliga avstängningar. Just nu, eller i alla fall för några dagar sedan, var skyltarna på Arsenalsgatan som hänvisade cyklisterna till en parallellgata flyttade åt sidan.
            I Hamngatan hade man i höstas använt tunga hinder när man hänvisade cyklisterna ner på det allmänna körfältet. Förstås just i syfte att det skulle få stå kvar. (Cyklisternas förmåga att läsa och förstå var det förstås lite si och så med.)
            Men det är sant att det är allt för vanligt att skyltar som rör biltrafiken står i cykelbanan.

            Laddar in …
          3. Anders Andersson skriver:
            13 juni, 2017 kl. 6:50 f m

            Just Arsenalgatan är ju ett typexempel på hur fyrkantigt det görs. Det är bra att leda bort cyklisterna under rusningstid eftersom det är trångt under ombyggnaden och direkt olämpligt att cykla där under den tiden, men jag har de senaste veckorna cyklat där kl 10-11 på kvällen och då är det så glest med både fotgängare och cyklister att vi alla gott och väl ryms. (Som alltid när man tar sig sådana friheter så måste man i dessa fall cykla helt och hållet på fotgängarnas villkor).
            Också fotgängarnas förmåga att förstå är begränsad. Syns på Stallgatan som just nu är avspärrad, inte för att retas med fotgängare, utan direkt olämplig att gå på under dagtid – i synnerhet mot enkelriktningen.

            Laddar in …
          4. felix reychman skriver:
            13 juni, 2017 kl. 1:19 e m

            Jag ställer ofta ner sådan skyltar i vägkanten… Ibland får de stå kvar!

            Laddar in …
          5. Robert Andersson skriver:
            16 juni, 2017 kl. 12:23 e m

            Jag flyttade nyss en skylt. På den stod det att cykelbanan var avstängd, men det stod 50 meter efter sista korsningen, så fyra cyklister framför mig, samt jag fick vända. Flyttade då bak skylten 50 meter, så att man kunde ta en annan väg direkt, och slippa överraskningen längre ned.

            Laddar in …
        2. katafonteolog skriver:
          13 juni, 2017 kl. 1:13 e m

          Har nu på upprepad påstötning fått svar från Stockholms Stad att det här är ”en säkerhetsåtgärd som polisen kräver”, trots att polisen förnekar kännedom om det. Men då vet vi i alla fall hur högt cyklisters säkerhet prioriteras… #serdumöjligheterna

          Laddar in …
    2. Anders Andersson skriver:
      12 juni, 2017 kl. 6:27 e m

      Troligare är att de bara fått snabba order om att sätta upp skyltar/containrar och sedan har ett mer lönsamt uppdrag att dra till. Ofta kommer också arbetskraften från länder som inte har utvecklad cykelkultur, så det är lite mycket begärt att de själva ska komma på att det är galet.

      Laddar in …
      1. L skriver:
        12 juni, 2017 kl. 5:22 e m

        Men det borde finnas en ansvarig vars uppgift det är att se till att de som utför arbetet gör det på korrekt sätt.

        Tänk om kommunen (väghållaren) kunna ha någon form av sanktionsmöjlighet när entreprenörer eller hyresgäster inte utför skyltning eller avspärrning på korrekt sätt?

        Laddar in …
        1. felix reychman skriver:
          13 juni, 2017 kl. 1:17 e m

          Hur funkar det med biltrafik? Då finns det nog både sanktionsmöjligheter och kontroller.

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            13 juni, 2017 kl. 2:00 e m

            Framför allt har nog arbetarna lite koll själva och inser vad som är tokigt. Om man inte har cyklat sedan man var 10 år och vuxit upp i en kultur där bara småbarn cyklar, så har man nog svårare att själv se platsen med cykelögon.
            Men polisen lär nog aldrig prioritera detta – de har värre saker att tampas med.

            Laddar in …
          2. Robert Andersson skriver:
            16 juni, 2017 kl. 12:18 e m

            Läste att de gjorde det en gång. Byggarna hade spärrat av cykelbanan utanför polishuset. Antar att de tröttnade att kolla på det genom fönstret, så de gick ut och sa att man inte får spärra av cykelbanan utan tillstånd, så de fick de öppna upp igen.

            Laddar in …
  6. KerstinB skriver:
    12 juni, 2017 kl. 12:26 e m

    Dödsfällor: http://nwt.se/karlstad/2013/10/13/62-aring-omkom-i-cykelolycka

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d