Stockholms kommun och miljö/cykelborgarrådet Per Ankersjö säger att staden ska tävla med Danmark och Nederländerna som cykelstad. Det finns en del att arbeta med. Inte bara avsaknad av cykelbanor och vettiga pendlingsvägar, det gäller också hur kommunen och kommunens entreprenörer hanterar cyklister. Vi skrev tidigare hur kommunen tillsammans med NCC spärrade av Götgatan, en av Stockholms mest intensiva pendlingsvägar.

[![](/content/images/2012/04/IMG_1101.jpg "IMG_1101")](/content/images/2012/04/IMG_1101.jpg)Pendla någon annanstans, cykeljävel
 

Jag tänkte nu jämföra två andra vägarbeten. Det här är Ringvägen förra tisdagen:

Mitt i cykelbanan kommer ett vägarbete. Cykelbanan spärras av helt. Det finns en blå hänvisningskylt, men den gäller bara fotgängare – som hänvisas till andra sidan. Det finns ingen hänvisning för cyklister utan de tar sig ut i vägbanan lite som. Några leder försiktigt cykeln förbi hindren, men det finns ingen indikator på hur lång avspärrningen är eller vad som händer längre fram. Själv cyklar jag, på ett vägavsnitt som som tur är är 30 eftersom det passerar en skola. Som ni hör är det på elcykeln…

Så här gör de i Assen i Nederländerna:

Stockholm har en rejäl bit att gå. Eller cykla.

Läs mer på A View from the Cycle Path.