cykelstrategi
Enligt ett pressmeddelande i går kommer regeringen att lägga 100 miljoner kronor under 2016 och 2017 på att ta fram en nationell cykelstrategi. Eller?

Gårdagens pressmeddelande från Regeringen pratade om 100 miljoner kronor till ”Cykelfrämjande åtgärder” för 2016 och 2017. Första tanken var ”hur mycket infrastruktur får man egentligen för 100 miljoner kronor?”. Har för mig att det motsvarar cirka 50 meter Förbifart Stockholm. Läs också: Infrastruktur: så långt räcker en miljard.

Efter att blivit en aning uppgiven gav en titt i det något mer utförliga Fakta-PM:et (ladda ned som PDF här) antyder att det kanske inte handlar handlar om investeringar i infrastruktur. Här står:

Cykling är ett transportsätt som såväl miljömässigt som ur ett folkhälsoperspektiv har många fördelar. Regeringen avser att i dialog med berörda aktörer ta fram en nationell cykelstrategi. Som ett led i detta föreslår regeringen en tvåårig satsning på cykelfrämjande åtgärder. Satsningen föreslås uppgå till 25 miljoner kronor 2016 och beräknas till 75 miljoner kronor 2017

(min fetning)

Betyder alltså detta starten för en länge efterlängtad nationell cykelstrategi? Eller vill de ta fram en strategi och lägga 100 miljoner kronor på ”Cykelfrämjande åtgärder” i stil med en nationell ”tack för att du cyklar”-påse? Lite oklart.

Tyvärr har det från politikerhåll sedan länge pratats mycket cykling, utan att det blir något av det hela. (Läs också: 143 miljoner per år till cykling eller Krister Isakssons Statens havererade cykelpolitik.)

Vi försöker få en kommentar från Åsa Romsons pressekreterare i ärendet.

UPPDATERAT:
(Ännu ingen kommentar från pressekreteraren)
Den gamla Cykelstrategin från år 2000 finns inte längre att ladda ned från Trafikverket.
Däremot kan du ladda ned den här ifall du vill läsa: Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik 2008/8