Äntligen dags för nationell cykelstrategi?

| 8 kommentarer

Gårdagens pressmeddelande från Regeringen pratade om 100 miljoner kronor till ”Cykelfrämjande åtgärder” för 2016 och 2017. Första tanken var ”hur mycket infrastruktur får man egentligen för 100 miljoner kronor?”. Har för mig att det motsvarar cirka 50 meter Förbifart Stockholm. Läs också: Infrastruktur: så långt räcker en miljard.

Efter att blivit en aning uppgiven gav en titt i det något mer utförliga Fakta-PM:et (ladda ned som PDF här) antyder att det kanske inte handlar handlar om investeringar i infrastruktur. Här står:

Cykling är ett transportsätt som såväl miljömässigt som ur ett folkhälsoperspektiv har många fördelar. Regeringen avser att i dialog med berörda aktörer ta fram en nationell cykelstrategi. Som ett led i detta föreslår regeringen en tvåårig satsning på cykelfrämjande åtgärder. Satsningen föreslås uppgå till 25 miljoner kronor 2016 och beräknas till 75 miljoner kronor 2017

(min fetning)

Betyder alltså detta starten för en länge efterlängtad nationell cykelstrategi? Eller vill de ta fram en strategi och lägga 100 miljoner kronor på ”Cykelfrämjande åtgärder” i stil med en nationell ”tack för att du cyklar”-påse? Lite oklart.

Tyvärr har det från politikerhåll sedan länge pratats mycket cykling, utan att det blir något av det hela. (Läs också: 143 miljoner per år till cykling eller Krister Isakssons Statens havererade cykelpolitik.)

Vi försöker få en kommentar från Åsa Romsons pressekreterare i ärendet.

UPPDATERAT:
(Ännu ingen kommentar från pressekreteraren)
Den gamla Cykelstrategin från år 2000 finns inte längre att ladda ned från Trafikverket.
Däremot kan du ladda ned den här ifall du vill läsa: Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik 2008/8

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

8 Comments on "Äntligen dags för nationell cykelstrategi?"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Matz
Guest
Member

Som sagts, vad räcker pengarna till …………,. Läser Daniel Hellden’s ( trafikborgarråd i Sthlm ) svar på DN åsikt om ev kommande projekt för förbättrande åtgärder …. och för de 100 miljoner som regeringen avser satsa lär det inte bli mycket förbättringsåtgärder när man ser kostnaderna för bla : ”Cykelåtgärder Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta, 25 miljoner”….” Ny cirkulationsplats samt gång- och cykelåtgärder Skärholmsvägen, 32 miljoner”.. ” Och på ett kommande kommunfullmäktige klubbas cykelbana på Värtavägen för 58 miljoner kronor ……

Linda Kummel
Guest
Member

Yay. Det är dags nu. Och ja, det är bra för miljön, men framför allt är det en ofantlig summa pengar tillbaka till statens kassa om man får fler att röra på sig mer.

Lars
Guest
Member

Det är tråkigt att de främst verkar se cykeltrafiken som en lösning på miljöfrågan. Jag hade hellre sett att de satsade 100 miljoner (eller mer) med det uttalade syftet att förbättra trafiksäkerheten och minska antalet olyckor.

Richard
Guest
Member

Istället för en dialog borde staten skapa en ny myndighet som ENBART sysslar med cyklism. Denna myndighet skulle skapa ett nationellt regelverk för planering och utförande samt övervaka att kommunerna följer det juridiskt bindande regelverket som alltså NTE är något jäkla rekommendationshäfte som ingen bryr sig.

Myndigheten kan med fördel ligga i Malmö så de kan ofta kan göra billiga studieresor till Danmark och Holland.

eriksandblom
Guest
Member

Det finns redan en cykelstrategi, men den är gammal. Den heter:

Vägverket 2000:8, Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik

Finns ej på Trafikverkets Webbutik, så jag mejlade och bad dem lägga upp den där. Nu när en ny cykelstrategi är på gång så tycker jag det är viktigt att veta vad som stod i den gamla.