Yes, det är helt okej att blocka en hel cykelbana med en container. Vi skrev ju om en blockerad cykelbana igår. Det är okej, i upp till två veckor, för det facila priset av 210 kronor per dag. Så här skriver Trafikkontoret i sitt yttrande till polisen:

Screen-Shot-12-04-15-at-12.59-PM
Ur kommunens yttrande till polisen

Det är alltså den här containern det gäller:
12308400_10208336433992958_3188694813816550870_n
Helt okej placering

Men den får inte ställas hur som helst. Det finns direktiv också:
Screen-Shot-12-04-15-at-01.01-PM

Det gäller att skydda gångbanan. Nu står den ju i huvudsak på den asfalterade vägen, så det är ju lugnt. Eller typ, några plattor hit eller dit. Och nej, containern står inte fel. Den står på exakt den plats man sökt tillstånd för. Ritningen är så glasklar det kan bli med kulspets:
Screen-Shot-12-04-15-at-01.03-PM
Trafikkontoret har alltså sett att de vill ställa den tvärs över cykelbanan och tyckt det var helt rimligt, så länge man skyddar eventuella gatplattor. Polisen hade också några villkor:

Screen-Shot-12-04-15-at-01.06-PM

Det är mycket hänsyn som ska tas: Till gångtrafiken, till gatubrunnar och vägmärken. Men inte till cyklister på vars väg man alltså ställer hela schabraket. Visserligen måste man skylta om ”framkomligheten begränsas”, vilket den ju får sägas göra, men hey, cyklister liksom. Är de verkligen fordon egentligen? Ja, förutom när de är är i vägen för riktiga fordon då.

Med tillståndet kommer också en liten broschyr om vad man bör tänka på när man ställer upp containrar.

Screen-Shot-12-04-15-at-01.10-PM

Den finns säkert nerladdningsbar någonstans, men det spelar ingen roll. Det står inget om cyklister där. Det närmaste vi kom var:

Screen-Shot-12-04-15-at-01.12-PM

Men enligt Förordning om vägdefintioner är en cykelbana ingen ”körbana”. Uttryckligen:

Körbana: En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren

Så, man kan konstatera att Stockholms Stad tycker det är helt okej att spärra av cykelbanor med sopor 2015. Och vi undrar varför vi ska bry oss om cykelbanor, när myndigheterna skiter i dem.