210 kronor per dag kostar det att blockera en väg

| 44 kommentarer

Yes, det är helt okej att blocka en hel cykelbana med en container. Vi skrev ju om en blockerad cykelbana igår. Det är okej, i upp till två veckor, för det facila priset av 210 kronor per dag. Så här skriver Trafikkontoret i sitt yttrande till polisen:

Ur polisens godkännande

Ur kommunens yttrande till polisen

Det är alltså den här containern det gäller:

12308400_10208336433992958_3188694813816550870_n

Helt okej placering

Men den får inte ställas hur som helst. Det finns direktiv också:

Screen Shot 12-04-15 at 01.01 PM

Det gäller att skydda gångbanan. Nu står den ju i huvudsak på den asfalterade vägen, så det är ju lugnt. Eller typ, några plattor hit eller dit. Och nej, containern står inte fel. Den står på exakt den plats man sökt tillstånd för. Ritningen är så glasklar det kan bli med kulspets:

Screen Shot 12-04-15 at 01.03 PM

Trafikkontoret har alltså sett att de vill ställa den tvärs över cykelbanan och tyckt det var helt rimligt, så länge man skyddar eventuella gatplattor. Polisen hade också några villkor:
Screen Shot 12-04-15 at 01.06 PM

Det är mycket hänsyn som ska tas: Till gångtrafiken, till gatubrunnar och vägmärken. Men inte till cyklister på vars väg man alltså ställer hela schabraket. Visserligen måste man skylta om “framkomligheten begränsas”, vilket den ju får sägas göra, men hey, cyklister liksom. Är de verkligen fordon *egentligen*? Ja, förutom när de är är i vägen för riktiga fordon då.

Med tillståndet kommer också en liten broschyr om vad man bör tänka på när man ställer upp containrar.

Screen Shot 12-04-15 at 01.10 PM

Den finns säkert nerladdningsbar någonstans, men det spelar ingen roll. Det står inget om cyklister där. Det närmaste vi kom var:

Screen Shot 12-04-15 at 01.12 PM

Men enligt Förordning om vägdefintioner är en cykelbana ingen “körbana”. Uttryckligen:

Körbana: En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren

Så, man kan konstatera att Stockholms Stad tycker det är helt okej att spärra av cykelbanor med sopor 2015. Och vi undrar varför vi ska bry oss om cykelbanor, när myndigheterna skiter i dem.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

44 Comments on "210 kronor per dag kostar det att blockera en väg"

Notify of
avatar
Robert Andersson
Guest

Fick svar nu. av Polismyndigheten nu. Det verkar som att det hade skett ett misstag, varken Polismyndigheten eller Stockholms stad visste om att det var en cykelbana som skulle spärras av.
Polismyndigheten skulle egentligen ha avslaget ansökan och hänvisat till att ansöka om avspärrning av väg istället.
Man kan dock inte ändra beslut retroaktivt.

Robert Andersson
Guest

Vilket kan vara förvånande eftersom nu när jag kollar i NVDB så står det tydligt att sträckan är cykelväg under kommunal väghållning.

Jocke
Guest

Hur kan man missa detta på ritningen ovan? Kanske är därför så få brott klaras upp i stockholm när myndigheterna inte ens kan läsa en karta.

Ingrid
Guest

Kan inte någon ge sig dit med lite sprayburkar och rita en ny cykelbanan? Lite gerillatrafikomläggning? Nej sååå får man naturligtvis inte göra.

Anders
Guest

Suveränt jobbat blogginlägg! Inte för långt den här gången 🙂 Perfekt referensverk. Jag hade kunnat sätta pengar på att ingen hade ritat på en ritning så som uppenbarligen har ritats. När det nu verkar finnas plats bredvid borde det bara inte vara möjligt.

Anders Andersson
Guest

Till alla läsare: felanmäl! Även om inget händer, så syns felanmälningrna i statistiken, och ger då en signal till politikerna.

Till Cyklistbloggen – skicka ett mail även till Daniel Helldén och fråga om varför det ständigt sker sådana här “misstag” från TKs sida när det handlar om cykelbanor – men aldrig när det handlar om bilfiler.

Robert Andersson
Guest

Går tydligen inte att felanmäla på mobiltelefon.

Adressen trafikkontoret@​stockholm.se fungerar inte heller.

Erik Johansson
Guest

Kram Anders! 🙂

David
Guest

Men herregud, har ni verkligen inget annat att gnälla över? Ni är stans mest avskydda trafikslag, såväl bilister, busschaufförer som gående skyr er som pesten och vill inget annat än slippa er. Är det då så konstigt att det är på “er” väg containern hamnar? Karma kallas det. Dessutom – ni skiter ju allt som oftast i trafikreglerna så varför kan ni inte cykla på trotoaren just där, när det alltid går så bra annars?

Jocke
Guest

Låter som David är lite snurrig, först tycker han att det är rätt att vi är hatade för att vi bara “skiter” i regler, sen så tycker han det är helt OK att bryta mot regler där det finns hinder i vägen?
David läser uppenbarligen denna blogg och borde vid det här laget veta att hinder och icke existerande cykelbanor är anledningen till att cyklister tvingas hitta på egna lösningar som skapar irritation hos övriga trafikslag varje dag för att komma fram.

Jocke
Guest

Vart får du dina hittapå siffror ifrån, 90% som inte stannar?? Vet inte om du är dum på riktigt eller om du ens varit ute i trafiken? fast det är klart om man lever med foliehatten på så blir det väl lätt att man avskyr och hatar det man inte känner till.

David
Guest

Är det icke existerande cykelbanor som gör att 90% av alla cyklister skippar rödljus och väljningsplikt vid övergångsställen när de väl befinner sig på just cykelbanor? Låter lite som att man skulle rättfärdiga ett bankrån med att jag har lite ont om cash just nu..

Ants Neo
Guest

Är du helt från vettet människa, varför tror du cyklister blir de mest avskydda i trafiken enligt dig och dina gelikar? Regler hit och regler dit, men fortfarande så dödar och lemlästar våra misstag knappt, vilket bilister nästan alltid gör vid olyckor.

Anders Andersson
Guest

Jo vi har massor av annat att gnälla över – men tiger om 99% av det vi utsätts för av bilister och fotgängare. De som skiter mest i trafikreglerna är fotgängarna, därefter bilisterna och först på tredje plats cyklisterna – och vi gör det mycket sällan med andras liv som insats.

Hur mycket skulle du gnälla om det stod en container tvärsöver Hornsgatan? Om du aldrig finge grönt ljus förrän det kommer en cyklist bredvid dig? Om cyklister ständigt parkerade sina cyklar mitt i din bilväg?

Det är dock en klar målsättning från kommunen att antalet cyklister ska öka och antalet bilister ska minska – vilket redan sker. Så anslut dig du till den vinnande sidan istället…

David
Guest

Jag föredrar ett trafikslag som går att använda mer än halva året – och det gör ju de flesta av er också med tanke på hur glest det är på cykelbanorna nu i december.

Fotgängare behöver inte bry sig om trafikregler – det är fotgängare och ytterst ofarliga. Dessutom gäller ytterst få regler dem – de framför ju inga fordon. Bilister stannar alltid vid rödljus och låter gående gå över övergångsställen. Jag kan räkna på ena handens fingrar de gånger jag sett en cyklist göra något av detta. Så nej – ni är värst. Och det vet ni om.

Anders Andersson
Guest
Nej – bilister stannar inte alltid vid rödljus, ett mycket stort antal kör mot gult. Hur ofta skulle du stanna vid rödljus även när det inte kommer någon från korsande hållet, men du ändå behövde stå och vänta tills det dök upp en cyklist som triggade igång grönljuset åt dig? Cyklister kör heller aldrig i 70 km/h inne i stan eller 50 km/h förbi skolor – faktiskt ingenstans. Det gör däremot bilister. Cyklister parkerar heller aldrig mitt i bilvägen – ens ett litet kort tag för att kila in o köpa cigg. Det gör däremot bilister. Cyklister som får fel på sitt fordon ställer inte det mitt i bilvägen. Det gör däremot bilister. Cyklister öppnar inte dörrar mitt i bilisternas väg. Det gör däremot bilister. Jag kan fortsätta så här i ett par timmar till. Kontentan är att bilister bryter mot betydligt fler lagar än cyklister. Men det viktigaste är att bilisterna ger upphov till massor av livsfarliga situationer – och de verkar inte ens förstå att 2 ton plåt som kommer i 50 km/h faktiskt dödar 80 % av oskyddade trfikanter som blir påkörda. Tränger du dig förbi en bil riskerar du i värsta fall lite plåtskador, tränger du… Read more »
David
Guest

Jag har kört bil i Stockholm i 15 år, sett en bil köra mot rött en-två gånger. Ungefär lika ofta som jag ser cyklister köra mot rött PER SEKUND vid en vältrafikerad korsning. Att köra mot gult är inte olagligt, det handlar om var du befinner dig i korsningen. Men det är ju för mycket begärt att förvänta sig att cyklister kan trafikregler, det är ju det som är grundproblemet. Sedan spelar det ingen roll vilka småbrott du radar upp därefter. Att köra mot rött dödar, att felparkera för att köpa cigg gör det i regel inte.

Ms_Xx
Guest

Att köra mot gult och gasa sig igenom korsningen är både olagligt och farligt och det händer hela tiden.
Kanske lättare att märka om man sitter på en cykel ute i fria luften än om man sitter inne i en plåtlåda med radion på dock?
Eller också är det som med skogen, man ser den inte för alla träd.

Jocke
Guest

Vet inte vad som är dummast i det du skriver, att du kört bil i 15 år i stan och fortfarande hävdar att 90 % av alla cyklister cyklar mot rött eller att dessa rödljuskörningar skulle leda till att folk dödas i trafiken? Detta skulle ju enligt dina snurriga tankar leda till att det sker 1000 tals dödsfall per dag bara i stockholm.
Dags att byta din foliehatt mot en aerodynamiskhjälm och börja cykla för du verkar vara en fara bakom ratten då du uppenbarligen ser saker som inte sker. Och jag kan lova att även om du cyklar 30 km/ h på din cykel så kommer färre att dö en om du åker 70 med din bil.

Ms_Xx
Guest

Och om han skulle cykla i 30km/h skulle färre dö än om han körde bara i 30km/h i sin bil, ifall han körde på folk… det är väl det som inte går in!

Anders Andersson
Guest
Jag har cyklat varje dag i Stockholm i 33 år. Jag har hittills ALDRIG sett en cykel parkerad mitt i bilvägen. Jag har ALDRIG sett en cyklist cykla i 50 km/h på 30-vägar Jag har ALDRIG sett en cyklist slå upp en dörr rakt i nyllet på en bilförare Jag har aldrig sett en cyklist köra om en bilist så att denne börjar vingla eller prejas av vägen. Det är just precis sådana brott som som dödar. De tvingar oss cyklister ut i bilfilen bland snabba bilar som inte är beredda på att vi kommer. I värsta fall kommer en dörr upp som slungar oss ut i vägen där vi faller omkull. 8 av 10 oskyddade trafikanter som blir påkörda av bilar i 50 km/h dör. – – – Att KÖRA BIL mot rött är ett stort och farligt brott. Att CYKLA mot rött är i de flesta fall inte farligare än att köra 5 km för fort på motorvägen. Att cykla mot rött när bilarna åt samma håll har grönt, men cykelljuset inte får signal att slå om, när trafikljus inte slår om för att kablarna i marken är inställda för att bara reagera på en bil – trots… Read more »
Anders Andersson
Guest

Det är lite fascinerande att bilister som denna David är så fundamentalt okunniga om basfakta som att 3/4 av alla dödsolyckor orsakas av bilister medan cyklister endast orsakar 1 %, att farter över 30 km/h med bil dödar, att parkering i cykelfält och cykelbana och dörrning är livsfaror för oss cyklister – vad lär de sig på trafikskolan nuförtiden?

Hur kan man få körkort när man uppvisar en sådan okunskap?

Christian Gillinger
Guest

För referens: Dörrning:

Perry
Guest

Om jag cyklar med mina barn tillhör vi stans mest avskydda trafikslag men om vi åker i familjens stora Passat är vi “OK”?. I bägge fallen handlar det ju bara om att förflytta sig

Goliat
Guest

Men, har DU verkligen inget annat att gnälla över?

Det du skriver är skitsnack och har inget med karma att göra.
Det finns en och annan bilist, busschaufför och fotgängare som hatar hela världen cyklister inräknad och du uppenbarligen hör till den gruppen.

Resten av oss är normala.

Ms_Xx
Guest

Vilket huvudsakligen beror på att bristande infrastruktur för cyklister gör att de av dåligt planerade cykelbanor kastas ut framför bilar, leds upp på trottoarer, placeras framför rödljus som aldrig slår om, leds in på cykelbanor som är så otydligt utformade att fotgängare inte fattar att de promenerar på cykelbanan. Om du ser dig om lite längre än näsan räcker kommer du att se det (eller testa att cykla vettja). Men det är väl enklare att gnälla på cyklister antar jag? Och lite skönt att ha nån att sparka på? Visst?

David
Guest

Herregud, ni är inte tiggare eller utförsäkrade – ni är cyklister. Dumpa offerkoftan. Den matchar ändå inte lycra-tightsen och den aerodynamiska hjälmen.

Ms_Xx
Guest

Jag tror minsann att du har blandat ihop “offerkofta” med “vilja att förbättra”… det är rätt stor skillnad vet du.
Gissar att det är enklare att blunda för problemen och demonisera människor, men om man lever mitt i problemen hela tiden (till skillnad från vad man gör när man kör bil, jag blir helt paff över hur bra allt flyter på då, varje gång jag kör) går det inte att blunda längre.
Men demonisera på du, om du tycker att det är givande.

Christian Gillinger
Guest

Eller hur. Trafiken är full av änglar. Minus de elaka cyklisterna. Det blir bättre om man brötar igen deras vägar. Såklart.

knight22
Guest

och hur har du tänkt att vi ska använda cykelbanan när det står en container på den?

micke
Guest

mata inte trollet -_-

David
Guest

Sanningen svider – tydligen. Ni vet ju själva att ni är ett mycket illa omtyckt särintresse, varför är det så upprörande?

Ms_Xx
Guest

Bara därför att såna som du som sitter bakom ratten i ett tungt motorfordon på riktigt är livsfarliga för oss.
Utöver det är du som tidigare nämnts ett troll.
Men internettroll kan till skillnad från sagotroll vara farliga på riktigt ute i verkligheten, tyvärr.

David
Guest

Att kalla någon troll är ju lättare än att försöka komma med ett motargument. Det är som sagt inte förare av tunga motorfordon som är den stora faran för oskyddade gångtrafikanter i stockholmstrafiken – det är lycrabeklädda medelålders män som försöker klippa Nacka strand-Hötorget på under 20 minuter.

Christian Gillinger
Guest

Grävde upp VTI’s statistik över fotgängarolyckor i hela Sverige från 2011. Markerade relevanta rutor.

Christian Gillinger
Guest

MSB:

Christian Gillinger
Guest

Tittar man istället på dödade:

Ms_Xx
Guest

Blir så nyfiken. Kan du inte förklara vad som händer vid en ev. krock, som gör att det är så mycket farligare att krocka med en medelålders man i lycra på cykel än att krocka med en förare i ett tungt fordon?
Många av de – ofta unga män med en mobil i handen – som kör lastbil som jag möter på väg till jobbet verkar tro att de kör lastbilsrally inne i stan.
Kan du även förklara på vilket sätt de medelålders männen i lycra är farligare än dem också, när du ändå håller på?

micke
Guest

jaha, oj. du är på riktigt.
Haha XD

knight22
Guest

BIG BAG har också en miljöpolicy.Där står det bl a såhär:

“Med drivkraft och utmanande mål för vårt miljöarbete skall vi vara och uppfattas som ett ansvarsfullt företag. Vi ska ständigt förbättra vårt miljöarbete för att minska verksamhetens miljöpåverkan.”

Det verkar ju då jättebra att man blockerar de miljövänliga cyklisterna.

AndreasD
Guest

Wow!!! Stockholm – med ambitionen att bli en cykelstad i världsklass… Varmluften fortsätter tyvärr.

Mjau
Guest

Ritningen. Komitragiskt.

Ms_Xx
Guest

Och i förlängningen varför vi ska bry oss om regler, eftersom de uppenbarligen inte överhuvud taget finns till för oss, bara för andra, men ständigt påverkar oss (oftast negativt).
Mvh cyklistligist (men bara när det inte är farligt för andra)

wpDiscuz